مروری بر گذشته و حال یک رویداد

آمریکا زیر توافق زد!/ مخالفت واشنگتن با زمانبندی خروج نظامیانش از عراق

کدخبر: ۶۲۵۵۴۴
اقتصادنیوز: مسئله خروج نظامیان آمریکا از عراق که مهم‌ترین خبر این روزها درباره حضور نیروهای ائتلاف و تبعات و تنش‌های آن در این کشور است، از حدود 20 سال پیش محل بحث و اختلاف میان بغداد و واشنگتن بوده است.
آمریکا زیر توافق زد!/ مخالفت واشنگتن با زمانبندی خروج نظامیانش از عراق

به گزارش اقتصادنیوز، حضور نظامیان آمریکا در کشور عراق این روزها وارد فاز جدیدی شده و طبق آنچه در اطلاعیه وزارت خارجه عراق آمده است، توافقات صورت گرفته با ائتلاف ضدداعش برای خروج تدریجی از این کشور انجام شده است. اتفاق مهمی که در صورت عملیاتی شدن، نقش مهمی را در سرنوشت این همسایه ایران ایفا خواهد کرد؛ تصمیمی که البته گردان های حزب الله عراق نیز در واکنش به آن، از توقف حملات خود علیه مواضع آمریکا در راستای مراعات امور سیاسی دولت این کشور خبر داده‌اند.

ماجرای خروج نظامیان آمریکا از عراق اما بحث امروز و دیروز نیست و از حدود 22 سال پیش، مقامات بغداد خواهان تحقق این موضوع بودند اما طرف آمریکایی به بهانه های مختلف از انجام آن سر باز زده است. مانند سال 83 که واشنگتن با انتشار جدول خروج نظامیانش از عراق مخالفت کرد.

خبر مرتبط
تلاش آمریکا برای ماندن در عراق

اقتصادنیوز : نماینده رییس‌جمهور روسیه در امور سوریه گفت آمریکا تمام سعی خود را می‌کند تا خروج نیروهای خود را از عراق به تعویق بیندازد.

1

خبر مهمی که روزنامه اطلاعات هم در تاریخ 20 بهمن ماه در صفحه نخست خود به آن اشاره کرد و نوشت: «دیک چنی، معاون وقت رییس جمهور آمریکا درخواست رهبران اهل سنت عراق را مبنی بر تعیین جدول زمانی برای عقب نشینی یکصد و پنجاه هزار سرباز آمریکایی مستقر در خاک عراق رد کرد.»

این روزنامه در ادامه به نقل از گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، آورده است: «دیک چنی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، اعلام کرد ما به محض اینکه از تکمیل ماموریت خود در عراق و تشکیل دولت کارآمد و نیز توانمندی نیروهای امنیتی این کشور در عمل به وظایف خود اطمینان یابیم، آن هنگام از عراق خارج خواهیم شد.»

براساس این گزارش، دیک چنی توضیح داد: «بنابراین زمان خروج نیروها از عراق بر مبنای این شاخص ها و نه تعیین جدول زمانی، مشخص خواهد شد. دولت آمریکا بر این باور است که دو جناح مذهبی شیعه و سنی عراق خواهند توانست با همکاری یکدیگر، یک دولت قدرتمند تشکیل دهند.»

اطلاعات در بخش دیگر این گزارش به نقل از سفیر فرانسه در بغداد نوشته است: «تنظیم یک برنامه زمانی برای عقب نشینی نیروهای خارجی از عراق، مشارکت تمام مردم این کشور را در روند سیاسی عراق، تسهیل خواهد کرد. از سوی دیگر با وجود شک و تردیدهایی که درباره نتایج انتخابات عراق مطرح می شود، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق، روند انتخابات این کشور را بسیار عالی توصیف کرد.»

2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید