شکایت نیکاراگوئه از 4 کشور در دادگاه لاهه به علت حمایت از اسرائیل

کدخبر: ۶۲۶۸۶۵
اقتصادنیوز: نیکاراگوئه قصد دارد از چهار کشور به علت حمایت از اسرائیل نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه شکایت کند.
شکایت نیکاراگوئه از 4 کشور در دادگاه لاهه به علت حمایت از اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیکاراگوئه قصد دارد از چهار کشور آلمان، کانادا، انگلیس و هلند بابت کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه شکایت کند.

خبر مرتبط
کمک اسپانیا به دادگاه لاهه علیه اسرائیل

اقتصادنیوز: دولت اسپانیا تصمیم به کمک داوطلبانه به دادگاه لاهه در زمینه تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در حملات اسرائیل به نوار غزه گرفت.

نهاد اجرایی نیکاراگوئه در بیانیه‌ای به کشورهای غربی درباره همدستی احتمالی آنها در «نقض فاحش و نظام‌مند» قوانین انسانی و معاهده‌های بین‌المللی هشدار داده است.

نیکاراگوئه از این ۴ کشور خواسته به سرعت ارسال تسلیحات، مهمات و فناوری به اسرائیل را قطع کنند زیرا تل‌آویو ممکن است از آنها برای نقض کنوانسیون منع نسل‌کشی استفاده کند.

خبر مرتبط
دادگاه لاهه برای اولین بار اسرائیل را در مجامع بین‌المللی به چالش کشید

اقتصادنیوز: سفیر ایران در آفریقای جنوبی درباره صدور قرار موقت توسط دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی گفت: از لحاظ حقوقی قابل پیگیری و قابل استناد در مجامع بین المللی است.

این کشور همچنین تأکید کرده کشورهای حامی اسرائیل موظفند به محض مطلع شدن درباره وجود احتمال ارتکاب جنایت نسل‌کشی از سوی اسرائیل به مراودات تسلیحاتی خود با این رژیم پایان دهند.

این شکایت در شرایطی مطرح شده که آفریقای جنوبی با تنظیم شکوائیه‌ای علیه اسرائیل نزد دادگاه لاهه این رژیم را بابت احتمال ارتکاب نسل‌کشی در غزه تحت تعقیب قرار داد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز ۶ بهمن‌ماه حکم اولیه خود را درباره شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل درباره اعلام کرد و از اسرائیل خواست تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

این دادگاه همچنین به اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه از صدور حکم تمامی اقداماتی که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده را به این دادگاه مستقر در لاهه گزارش دهد. دیوان لاهه با وجود این، بر خلاف خواسته آفریقای جنوبی حکمی اضطراری برای توقف جنگ در غزه صادر نکرد.

کارشناسان مسائل حقوق بین‌المللی می‌گویند اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری ۳۶ دقیقه ابتدایی بحث خود را به توضیح درباره حق آفریقای جنوبی برای شکایت از اسرائیل اختصاص داد نشان‌دهنده این است که این دادگاه احتمال نسل‌کشی در غزه را رد نکرده است.  به همین جهت حکم اولیه روز جمعه به نوعی تأیید اقدامات نسل‌کشی از سوی اسرائیلی‌ها محسوب می‌شود.

«اونا هاتاوی»، استاد حقوق دانشگاه ییل در مصاحبه‌ای با نیویورکر در همین خصوص گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری رویه‌های خاص خودش را دارد و کسانی که با این رویه‌ها آشنا نیستند ممکن است ندانند چیزی که آفریقای جنوبی خواستار آن بود درخواست برای تدابیر موقت بود. چنین درخواستی به هیچ وجه به معنی آن نیست که دادگاه فوراً حکم صادر کند که نسل‌کشی اتفاق افتاده است یا نه.»

طبق گفته این استدلال دانشگاه، آفریقای جنوبی در شکوائیه خود خواستار آن شده بود که دادگاه با صدور یک حکم موقت اعلام کند که آیا شواهد کافی برای تصمیم‌گیری درباره وقوع نسل‌کشی وجود دارند یا خیر. 

جنگ رژیم اسرائیل در غزه تا کنون به شهادت بیش از ۲۷ هزار فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر منجر شده است. این جنگ همچنین آوارگی بیش از ۸۰ درصد جمعیت غزه را در پی داشته.

اسرائیل این جنگ را پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» آغاز کرد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردند و علاوه بر کشتن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند. گزارش‌ها حاکی است که حماس در حال حاضر ۱۳۶ اسیر اسرائیلی را در غزه نگهداری می‌کند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید