ادعای کاخ سفید درباره تمایل عربستان و اسرائیل به ادامه گفت‌وگوهای عادی سازی روابط

کدخبر: ۶۲۶۸۵۸
اقتصادنیوز: سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که عربستان و اسرائیل مایل به ادامه گفتگوهای عادی سازی روابط هستند.
ادعای کاخ سفید درباره تمایل عربستان و اسرائیل به ادامه گفت‌وگوهای عادی سازی روابط

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: : ما حتی پیش از اکتبر و اکنون نیز در حال مذاکره با همتایان خود در اسرائیل و عربستان سعودی برای پیشبرد یک توافق عادی سازی روابط هستیم.

خبر مرتبط
ادعای عجیب مقام آمریکایی درباره عملیات یمن در دریای سرخ

اقتصادنیوز: فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن مدعی شد که حملات حوثیها به کشتیهای باری در دریای سرخ غیر قابل قبول است و مشروعیت ندارد.

وی مدعی شد: ما مطمئناً بازخورد مثبتی از هر دو طرف دریافت کردیم مبنی بر اینکه آنها مایل به ادامه این گفتگوها هستند

کربی در مورد توافق با حماس برای آزادی سایر اسرا گفت: معتقدیم که یک پیشنهاد جدی برای آزادی گروگان ها، برای یک وقفه طولانی ارائه شده است که می تواند تمام اهداف ما را تامین کند. ما هنوز در حال تلاش برای امضا و اجرای این پیشنهاد هستیم.

این سخنگوی دولت آمریکا تصریح کرد: ما به دنبال دستیابی به یک وقفه بشردوستانه برای مدت بیش از یک هفته جهت آزادی گروگان ها و ارسال کمک های بیشتر به غزه هستیم.

خبر مرتبط
آغاز مرحله دوم سفر 5 روزه بلینکن به خاورمیانه

اقتصادنیوز : وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سفر پنج روزه خود به غرب آسیا دقایقی پیش وارد قاهره شد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از این نیز گفته بود که آمریکا همچنان به امکان عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی امیدوار است، حتی در شرایطی که تمرکز دولت بر تمدید توافق موسوم به ابراهیمی که در دوران ترامپ امضا شد، مورد انتقاد فزاینده ای قرار گرفته است و اسرائیل به طور قاطع درخواست ها را برای تشکیل کشور فلسطین رد می کند.

کربی به خبرنگاران گفته بود: «ما هنوز فکر می‌کنیم فرصت وجود دارد» و افزود که پیشرفت‌هایی نیز در جهت توافق احتمالی بین حماس و اسرائیل برای توقف درگیری‌ها حاصل شده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز گفته است: شبانه روز برای آزادی گروگانها و کاهش بحران انسانی و برقراری صلح در غزه و اسرائیل و پایداری ان برای هر دو تلاش می کنیم.

رئیس جمهور آمریکا، چندی پیش ویلیام برنز مشهور به بیل برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای گفتگو در مورد طرحی که شامل آزادی مرحله‌ای تمام اسرای باقی‌مانده در غزه همراه با تعلیق دو ماهه جنگ می‌شود، به پاریس فرستاد. اکنون نیز آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در سفر منطقه ای درباره جنگ غزه به سر می برد.

شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا پیش از این، به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: مذاکره‌کنندگان اسرائیلی، آمریکایی، مصر و قطر در پاریس بر سر چارچوبی برای آزادی سایر گروگان ها به توافق رسیدند.

شبکه تلویزیونی آمریکایی ان بی سی نیوز به نقل از منبع آگاه خود گفت: این توافق شامل آزادی گروگان های آمریکایی و اسرائیلی باقیمانده می شود که به صورت مرحله ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می شوند.

ان بی سی نیوز افزود: این توافق همچنین شامل توقف های مرحله ای در جنگ و ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است و امروز پیش نویسی از این توافق به حماس ارائه می شود.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: مذاکره کنندگان شامل نخست وزیر قطر و رهبران سازمان های اطلاعاتی کشورهای دیگر بودند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است که تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد از هفتم اکتبر و همزمان با آغاز نبرد «طوفان الاقصی» تاکنون، ۲۷هزار و ۵۸۵ فلسطینی در غزه شهید و ۶۶ هزار و ۹۷۸ نفر دیگر هم مجروح شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید