استعفای جنجالی در اسرائیل/ افسر اطلاعات ارتش کناره‌گیری کرد/ نامه افسر مستعفی به فرماندهانش

کدخبر: ۶۲۷۳۰۳
اقتصادنیوز: یک افسر اطلاعات ارتش اسرائیل اعلام کرد به دلیل عدم انجام مسئولیت خود در ارتباط با پیش‌بینی عملیات حماس در هفت اکتبر، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
استعفای جنجالی در اسرائیل/ افسر اطلاعات ارتش کناره‌گیری کرد/ نامه افسر مستعفی به فرماندهانش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رسانه‌های اسرائیلی امروز (۱۹ بهمن) از استعفای یک افسر با درجه سرگردی از سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) خبر دادند که در نوع خود برای اولین بار پس از جنگ غزه رخ می‌دهد.

به نوشته وبسایت شبکه المیادین، رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که او به دلیل نقشی که در شکست اطلاعاتی در روز عملیات حماس داشت، از سمت خود کنار رفته و در نامه‌ای به فرماندهان خود نوشته است: «مسئولیت خود در شکست هفت اکتبر را می‌پذیرم و خواستار پایان مسئولیتم هستم».

او همچنین گفته است که از ابتدای جنگ می‌دانسته که باید کنار رود، اما منتظر پایان جنگ بود و اکنون پس از گذشت چهار ماه، تصمیم گرفته است که دیگر در جایگاهش حضور نداشته باشد.

در این میان «روعی شارون» تحلیلگر نظامی شبکه «کان» به این شبکه گفت: «شکست هفت اکتبر عمیق‌تر از آن است که یک افسر با درجه سرگردی عامل آن بوده باشد، بلکه به بسیاری از فرماندهان رده بالا در امان و دیگر تشکیلات ارتش مرتبط است».

با این حال سخنگوی ارتش اسرائیل در تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن این موضوع به خبرنگاران گفت: «این افسر از چند هفته پیش به دلایل شخصی خواستار استعفا شده بود. او طی روزهای اخیر به کارش پایان داد و به مرخصی بدون حقوق رفت».

در این راستا روزنامه جروزالم پست نیز نوشت که این افسر اطلاعاتی در کم اهمیت جلوه دادن خطر «حمله حماس» سهم داشت، هرچند در آن برهه دیدگاه کلی در نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل این بود که حماس نمی‌تواند یک «تهدید فوری» باشد.

به نوشته جروزالم پست، استعفای این افسر «رویداد بزرگی» است و پیش‌بینی می‌شود که راه را برای استعفای دیگر مقامات عالی‌رتبه نظامی باز کند.

این اولین استعفای یک افسر اطلاعاتی به دلیل شکست در برابر حماس است، شکستی که انتظار می‌رود دامن بسیاری را پس از جنگ بگیرد و برخی از مقامات امنیتی از هم اکنون اعلام کرده‌اند که کنار خواهند رفت. تا جایی که شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در ۱۲ بهمن ماه اعلام کرد که «هرتزی هالِوی» رئیس ستاد کل اسرائیل، «رونان بار» رئیس شاباک [آژانس امنیت داخلی اسرائیل] و  «آهارون حالیوا» رئیس امان [اطلاعات نظامی] قصد دارند از سمت خود استعفا دهند. با این حال، تا زمانیکه جنگ ادامه دارد، این افراد در مناصب خود باقی خواهند ماند. 

شکست بی سابقه اطلاعاتی اسرائیل در جریان عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهر بسیاری از مقامات این رژیم را تحت فشار قرار داده و حجم وسیعی از انتقادات را متوجه نهادهای نظامی و امنیتی کرده است.

در این راستا «رونین بار» در ۲۴ مهر ماه در پیامی به کارکنان شاباک، موفقیت حماس در روز عملیات را به «بدشانسی» مرتبط دانست و گفت: «در مقام ریاست سازمان، مسئولیت این شکست بر گردن من است، وقت برای انجام تحقیقات وجود دارد، اما اکنون وقت جنگ است».

نه تنها رونین بار، بلکه بسیاری آینده سیاسی نتانیاهو را نیز پایان یافته می‌دانند و تنها جنگ غزه توانسته همچنان او را در مسند خود نگه دارد.

خانواده کشته شدگان در حمله هفت اکتبر حماس و خانواده اسرای اسرائیلی از با انگیزه‌ترین  افراد برای محاکمه سران نظامی و سیاسی و امنیتی این رژیم به اتهام اهمال‌کاری و شکست اطلاعاتی و نظامی در مقابل حماس هستند. در این راستا ساکنان شهرک «بئیری» در نزدیکی غزه ماه گذشته از شکایت خود علیه ارتش اسرائیل خبر دادند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید