جدال نرم بر سر فرماندهی کل در آمریکا

سودای بانوی اول/ کورس «میشل اوباما» با یار قدیمی

کدخبر: ۶۲۷۴۰۲
اقتصادنیوز: اگر گزارش‌های رسانه‌ها را باور کنیم، میشل اوباما، بانوی اول سابق کاخ سفید، به احتمال زیاد به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌پیوندد و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا وارد مبارزه انتخاباتی می‌شود.
سودای بانوی اول/ کورس «میشل اوباما» با یار قدیمی

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها وقتی به خبرگزاری‌های بزرگ سر می‌زنیم با یک تیتر جالب مواجه می‌شویم که شاید لبخندی نامحسوس بر لبانمان بنشاند؛ آیا میشل اوباما رئیس‌جمهور می‌شود؟ بیشتر آدم‌ها براین باور هستند که میشل اوباما در سمت مثبت تاریخ ایستاده است. کتاب او جوانان بسیاری را به خود جذب کرده است و بسیاری از  زنان بلندپرواز و روشنفکر در جهان کارهای او را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند. اما او این روزها قدم فراتر نهاده و فکر ریاست‌جمهوری را در سر می‌پروراند.

میشل اوباما از کودکی تا امروز

میشل لاوون رابینسون در 17 ژانویه 1964 در شیکاگو چشم به جهان گشود. پدرش، فریزر رابینسون، اپراتور پمپ شهری بود و در حوزه دموکرات نیز فعالت داشت. مادرش ماریان منشی فروشگاه کاتالوگ اشپیگل بود اما بعداً در خانه ماند تا میشل و برادر بزرگ‌ترش کریگ را بزرگ کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که میشل در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که بزرگ‌ترین وظیفه او مادر بودن است و به نظر می‌رسد شخصیت مادرش تاثیری عمیق در میشل بر جای گذاشته است؛ مادر بودن برای او جایگاهی بسیار مهم دارد. با اختلاف سنی 21ماهه، کریگ و میشل اغلب با دوقلوها اشتباه گرفته می‌شدند.

خبر مرتبط
وحشت اوباما از بازگشت ترامپ به کاخ سفید/ علت چیست؟

اقتصادنیوز: براساس یک گزارش، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به‌طور فزاینده‌ای نسبت به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نگران است و می‌ترسد که دونالد ترامپ به کاخ سفید بازگردد.

خانواده رابینسون در یک خانه ییلاقی کوچک در بخش جنوبی شیکاگو زندگی می‌کردند. میشل و کریگ اتاقی‌  مشترک داشتند و در اتاق نشیمن با ملحفه‌ای که به‌عنوان جداکننده موقت اتاق عمل می‌کرد، می‌خوابیدند. رابینسون‌ها خانواده‌ای صمیمی بودند و معمولاً با هم غذا می‌خوردند، مطالعه می‌کردند و بازی می‌کردند. میشل بعدها در مورد دوران کودکی خود گفت: «من یک تربیت بسیار متعارفی داشتم و این امنیتی وصف‌نشدنی به من می‌بخشید.» میشل و برادرش که   بر آموزش آنها تاکید زیادی می‌شد، در چهارسالگی خواندن را در خانه آموختند. در کلاس ششم، میشل کلاس‌هایی را در دوره استعدادهای درخشان مدرسه‌اش می‌گذراند؛ زبان فرانسه را یاد گرفت و در دوره‌های فشرده زیست‌شناسی آموزش دید.

میشل به دبیرستان Whitney M. Young Magnet، اولین دبیرستان مغناطیسی (مدارس دولتی که هدف آنها کاهش انزوای اقلیت است و به بهبود یکپارچگی نژادی کمک می‌کند) شهر برای کودکان بااستعداد رفت، و در میان سایر فعالیت‌ها، میشل با سمت خزانه‌دار دولت دانش‌آموزی خدمت می‌کرد. او در سال 1981 فارغ‌التحصیل شد. میشل مانند برادر بزرگ‌تر خود برای دانشگاه پرینستون درخواست داد. برخی از معلمانش سعی کردند او را از این تصمیم منصرف کنند و به او گفتند هرگز قبول نمی‌شود: «بعضی از معلمان من با صراحت به من گفتند که من خیلی هدفم را بالا می‌بینم.» اما برخلاف پیش‌بینی آنها میشل پذیرفته شد و سرانجام در سال 1985 با مدرک لیسانس در رشته جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل شد. میشل به تحصیل در رشته حقوق در دانشکده حقوق هاروارد ادامه داد و در آنجا در تظاهراتی شرکت کرد که خواستار ثبت نام و استخدام تعداد بیشتری از دانشجویان و استادان اقلیت بودند. وی در سال 1988 دکترای حقوق خود را دریافت کرد.

وظایف در حوزه حقوق و خدمات عمومی

پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق در سال 1988، میشل به‌عنوان دستیار در شعبه شیکاگو شرکت سیدلی آستین مشغول به کار شد. تمرکز او بازاریابی و مالکیت معنوی بود. در سال 1991، او فعالیت در حوزه حقوق شرکت را رها کرد تا شغلی را در خدمات عمومی دنبال کند، بنابراین با سمت دستیار شهردار ریچارد دیلی و سپس به عنوان دستیار کمیسر برنامه‌ریزی و توسعه برای شهر شیکاگو خدمت کرد.

89

در سال 1993، میشل مدیر اجرایی دفتر متحدین عمومی شیکاگو شد؛ یک برنامه آموزش رهبری غیرانتفاعی که به جوانان کمک می‌کند مهارت‌هایی را برای مشاغل آینده در بخش دولتی توسعه دهند. در سال 1996، میشل در جایگاه معاون خدمات دانشجویی به دانشگاه شیکاگو پیوست و اولین برنامه خدمات اجتماعی مدرسه را توسعه داد. از سال 2002، او برای بیمارستان‌های دانشگاه شیکاگو به عنوان مدیر اجرایی روابط اجتماعی و امور خارجی مشغول به کار شد. در می 2005، میشل به سمت معاون اجتماعی و امور خارجی در مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو منصوب شد، و تا اندکی پیش از آغاز به کار همسرش به عنوان رئیس‌جمهور به کار خود ادامه داد. او همچنین  عضو هیات مدیره شورای معتبر امور جهانی شیکاگو بود.

همسر و فرزندان

براساس گزارش تجارت فردا، میشل در سال 1989 با باراک اوباما در شرکت شیکاگو سیدلی آستین ملاقات کرد. باراک یک کارآموز تابستانی بود و میشل به عنوان مشاور در کنار او قرار گرفت. آنها از معدود سیاه‌پوستانی بودند که  آن زمان در شرکت کار می‌کردند. در ابتدا، میشل از قرار ملاقات با باراک خودداری کرد، زیرا معتقد بود که رابطه کاری آنها به رابطه عاطفی‌شان آسیب می‌رساند. اما در نهایت تسلیم شد و میشل و باراک خیلی زود عاشق شدند.

باراک رابطه اولیه خودشان را به عنوان موقعیتی «که فردی فرد مخالف خود را جذب می‌کند» توصیف می‌کند، یعنی او بر این عقیده است میشل فردی را که طرز تفکر و شخصیتی کاملاً برعکس خود داشته جذب کرده است. زیرا باراک پیشینه‌ای متفاوت و شخصیتی ماجراجوتر نسبت به میشل داشت. پس از دو سال آشنایی، باراک خواستگاری کرد و این دو در 3 اکتبر 1992 ازدواج کردند. این زوج دو دختر دارند: مالیا، متولد 1998، و ساشا، متولد 2001.  میشل و باراک اعلام کرده‌اند که اولویت شخصی آنها فرزندان‌شان است. خانواده اوباما در حالی که در کاخ سفید زندگی می‌کردند، با اختصاص زمان‌های مشخصی برای مطالعه، خوابیدن و برخاستن، سعی کردند دنیای دختران‌شان را تا حد امکان عادی‌سازی کنند. میشل گفته است: «اولویت اول من همیشه این خواهد بود که مطمئن شوم دختران‌مان سالم و سرزنده هستند. سپس می‌خواهم به خانواده‌های دیگر کمک کنم تا حمایتی را که نیاز دارند، نه‌فقط برای زنده ماندن، بلکه برای شکوفایی دریافت کنند.»

صحبت‌های تاثیرگذار

میشل اوباما در طول زندگی حرفه‌ای خود چندین سخنرانی قدرتمند داشته است. در سپتامبر 2012، او سخنرانی قابل توجهی در کنوانسیون ملی دموکرات داشت. او گفت: «هر روز افرادی که ملاقات می‌کنم به من الهام می‌بخشند، هر روز به من افتخار می‌کنند، هر روز به من یادآوری می‌کنند که ما چقدر خوشبخت هستیم که در بزرگ‌ترین ملت روی زمین زندگی می‌کنیم. خدمت به عنوان بانوی اول شما یک افتخار و یک امتیاز است.» اوباما به خاطر روایت خود که واشنگتن‌پست آن را «لحظه درخشان» خوانده است، مورد تحسین عمومی و منتقدان قرار گرفت.

در جولای 2016، میشل برای حمایت از نامزد ریاست جمهوری هیلاری کلینتون در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به مبارزه پرداخت. زمانی که کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری شد، او نخستین زنی در تاریخ این کشور بود که نامزدی ریاست‌جمهوری یکی از حزب‌های سیاسی بزرگ را به دست آورد. در شب اول کنوانسیون، میشل در حمایت از کلینتون، که قبلاً در انتخابات مقدماتی سال 2008 در برابر باراک شرکت کرده بود، از دیدگاه کلینتون درباره آمریکای مترقی صحبت کرد.

او گفت: «من هر روز صبح در خانه‌ای که برده‌ها ساخته‌اند از خواب بیدار می‌شوم و دخترانم را تماشا می‌کنم؛ دو زن جوان زیبا، باهوش و سیاه‌پوست که با سگ‌هایشان در چمن‌های کاخ سفید بازی می‌کنند. و به دلیل هیلاری کلینتون، دخترانم و همه پسران و دخترانمان، اکنون این موضوع را بدیهی می‌دانیم که یک زن می‌تواند رئیس‌جمهور ایالات‌متحده باشد.» در همان سخنرانی، میشل به رفتار دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه کلینتون اشاره کرد و گفت که حزب او کوتاه نمی آید و این جمله معروف را به زبان آورد؛ «شعار ما این است که وقتی آنها پایین می‌روند، ما بالا می‌رویم».

میشل اوباما و کتاب «شدن»

در 13 نوامبر 2018، میشل خاطرات تحسین‌شده خود را با نام «شدن» منتشر کرد. او در توصیف «تجربه عمیقاً شخصی» نوشتن کتاب، در توئیتی نوشت: «درباره ریشه‌هایم صحبت می‌کنم و اینکه چگونه یک دختر از جنوب شیکاگو خود را پیدا کرد. امیدوارم سفر من به خوانندگان الهام بخشد تا جسارت پیدا کنند و به  کسی که آرزو دارند تبدیل شوند.» تنها در 15 روز، این کتاب پرفروش‌ترین کتاب در سال 2018 در ایالات‌متحده شد و همچنین در چندین کشور دیگر از جمله بریتانیا، فرانسه، آلمان، استرالیا، کره جنوبی و آفریقای جنوبی در صدر پرفروش‌ترین کتاب جای گرفت.

در سال 2020، میشل برای نسخه کتاب صوتی Becoming برنده جایزه گرمی بهترین آلبوم گفتاری شد. میشل کتاب دوم خود را در سال 2022 منتشر کرد؛ کتاب «نوری که ما حمل می‌کنیم: غلبه بر زمان‌های نامشخص» نام داشت. در این کتاب، میشل تمام آنچه «جعبه ابزار شخصی» خود توصیف می‌کند، از جمله نگرش‌ها، عادات و شیوه‌های مورد استفاده برای غلبه بر احساس ترس، درماندگی و عدم اطمینان را به اشتراک می‌گذارد. به طور خاص، به طریقی به افسردگی که در ماه‌های اولیه همه‌گیری کووید 19 گریبان کشور را گرفته بود، پرداخت. میشل در سال 2020 پادکستی به نام میشل اوباما را برای اولین‌بار پخش کرد. در مارس 2023، میشل پادکست خودش: پادکست نور را به همراه کتابش «نوری که ما حمل می‌کنیم» راه‌اندازی کرد. حال باید ببینیم بر اساس زندگی و عقاید میشل او تیتر یک خبرگزاری‌های بزرگ و رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواهد شد یا خیر. در ادامه به خبرهای مهمی که حکایت از کاندیدا شدن میشل برای دوره جدید انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارند می‌پردازیم.

خبر مرتبط
میشل اوباما رئیس جمهور بعدی آمریکا است؟

یک منبع آگاه می‌گوید که در گفتگو با یک سیاستمدار خارجی مشخص شده که "جو بایدن" نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۴ نخواهد بود.

آیا میشل اوباما کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود؟

اگر گزارش‌های رسانه‌ها را باور کنیم، میشل اوباما، بانوی اول سابق کاخ سفید، به احتمال زیاد به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ می‌پیوندد و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا وارد مبارزه انتخاباتی می‌شود. به نظر می‌رسد این حدس و گمان در حال به تحقق پیوستن است. در مقاله‌ای که در نیویورک‌پست نوشته شده است، سیندی آدامز، ستون‌نویس این نشریه اعلام کرده است که اوباما ممکن است به دنبال ورود به رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2024 باشد و این بار باید میشل باشد نه باراک. او با رد جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی، می‌نویسد، «بایدن مناظره نخواهد کرد».

مصاحبه میشل اوباما اتفاقی نبود

پیش‌تر میشل اوباما در مصاحبه‌ای با پادکست «On Purpose» نگرانی خود را از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز کرده بود. او گفت که از پیروزی دونالد ترامپ وحشت دارد. ستون‌نویس نیویورک‌پست با اشاره به این مصاحبه نوشت که این گفت‌وگو اتفاقی نبوده است، بلکه برنامه‌ریزی‌شده بود و میشل نظرسنجی را برای رهبران حزب دموکرات ارسال کرده و نظر آنها را در مورد نامزدی خود جویا شده است. این روزنامه همچنین فاش کرد که بیش از یک سال پیش، در تابستان سال 2022، میشل اوباما در نیویورک با چندین مدیرعامل بزرگ ملاقات کرد و گفت، «من در حال رقابت هستم و از شما حمایت می‌خواهم». ستون‌نویس نیویورک‌پست نوشت: «اوباما بی‌سروصدا به دنبال رفتن جو بایدن است. او چند هفته است که درگیر این موضوع است. دهان‌ها ممکن است حرف نزنند. اما مغزها می‌دانند».

پیش از این، مگین کلی، روزنامه‌نگار سابق فاکس‌نیوز و مفسر سیاسی گفته بود که میشل اوباما از نظر سیاسی استعداد بیشتری نسبت به جو بایدن دارد. او در گفت‌وگو با پادکست «On Purpose»گفت، «شکی نیست که او از نظر سیاسی بااستعدادتر از جو بایدن است». اما کلی مطمئن نیست که آیا بانوی اول سابق برای نقش فرمانده کل رقابت خواهد کرد یا خیر.

در انتخابات آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

«من از آنچه ممکن است اتفاق بیفتد وحشت دارم، زیرا رهبران ما تعیین‌کننده‌اند.» این جمله‌ای است که اوباما در پادکست خود می‌گوید. اوباما در پادکست خود به نام «On Purpose» گفت: «چه کسی را انتخاب می‌کنیم، چه کسی به جای ما صحبت می‌کند، چه کسی آن جایگاه قدرتمند را  اشغال خواهد کرد؟ گاهی اوقات فکر می‌کنم مردم آن را بدیهی می‌دانند، اما اینکه چه کسی را انتخاب کنیم بر سرنوشت ما نقش زیادی دارد.» «این واقعیت که مردم فکر می‌کنند آن دولت واقعاً کاری انجام می‌دهد؟ و گاهی اوقات می‌گویند،   خدای من، آیا دولت همه چیز را برای ما انجام می‌دهد و ما نمی‌توانیم این دموکراسی را بدیهی بپنداریم؛ این جملات نشان از دغدغه‌مند بودن جامعه دارد. و اینها چیزهایی هستند که من را نگه می‌دارند.»

او بدون اینکه نام ترامپ را بیاورد، ادامه می‌دهد: «افرادی که چندین بار متهم شده‌اند می‌توانند دوباره نامزد شوند، اما مردمان سیاه‌پوست نمی‌توانند. شما فقط یاد بگیرید که خوب باشید.»

میشل اوباما در طول زندگی حرفه‌ای خود چندین سخنرانی قدرتمند داشته است. در سپتامبر 2012، او سخنرانی قابل توجهی در کنوانسیون ملی دموکرات داشت. او گفت: «هر روز افرادی که ملاقات می‌کنم به من الهام می‌بخشند، هر روز به من افتخار می‌کنند، هر روز به من یادآوری می‌کنند که ما چقدر خوشبخت هستیم که در بزرگ‌ترین ملت روی زمین زندگی می‌کنیم. خدمت به عنوان بانوی اول شما یک افتخار و یک امتیاز است.»

باید به این نکته توجه داشته باشیم که میشل در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که بزرگ‌ترین وظیفه او مادر بودن است و به نظر می‌رسد شخصیت مادرش تاثیری عمیق در میشل بر جای گذاشته است؛ مادر بودن برای او جایگاهی بسیار مهم دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از معاملات بازار سرمایه؛

      اقتصادنیوز: در معاملات یکشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۷۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت…

    کارگزاری مفید