غربالگری هپاتیت سی در گروههای پر خطر از سال 1403

کدخبر: ۶۲۸۲۸۰
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که غربالگری هپاتیت سی برای گروههای پرخطر از سال آینده اجرا می‌شود.
غربالگری هپاتیت سی در گروههای پر خطر از سال 1403

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، شهنام عرشی افزود: همچنین افرادی که از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند و گروه‌های پرخطر در معرض این نوع هپاتیت قرار دارند از این رو تست و غربالگری این بیماری از سال آینده از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هپاتیت C از طریق انتقال خون آلوده و استفاده از سرنگ مشترک معتادان و خدمات غیراستریل دندانپزشکی ایجاد می‌شود و در بلند مدت هم باعث مشکلاتی از جمله نارسایی کبد خواهد شد.

عرشی گفت: با درمان‌های مؤثری که در دسترس قرار گرفته است می‌توان اکثریت این بیماران را به موقع درمان کرد و از عوارض بعدی آن جلوگیری کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، زرد شدن رنگ پوست، درد در ناحیه راست بدن، التهاب کبد، خستگی و بی‌حالی را از علائم مشخص هپاتیت C برشمرد و افزود: این بیماری بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال کبد را از کار می‌اندازد و منجر به نارسایی کبد می‌شود.

عرشی گفت: برنامه وزارت بهداشت در این زمینه، شروع غربالگری به صورت گسترده در گروه‌های پرخطر با فراخوان در زندان‌ها و آسایشگاه‌ها است و همچنین افرادی که با زندانی‌ها تماس نزدیک داشتند نیز غربالگری می‌شوند.

وی با بیان اینکه انجام غربالگری و درمان هپاتیت C رایگان است، ابراز امیدواری کرد با گسترش غربالگری و درمان بتوان این بیماری را از سطح کشور حذف کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید