انتقاد روزنامه اطلاعات از برخورد غیرمسئولانه با قتل یک پاکبان/ به خاطر یک ظن و گمان ،فرد خودسر می تواند او را بکشد؟

کدخبر: ۶۳۰۰۷۳
هنوز هاله‌هایی از ابهام در چگونگی جان‌باختن یک پاکبان در حین انجام‌ وظیفه‌ی نیمه‌شبانه وجود دارد؛ که انتظار می‌رود مراجع ذیصلاح در روشن‌شدن ابعاد ماجرا سریع‌تر و مسئولانه‌تر ورود کنند؛ همان‌گونه که در مواردی مشابه کمترین فرصت‌ها را از دست نمی‌نهند.
انتقاد روزنامه اطلاعات از برخورد غیرمسئولانه با قتل یک پاکبان/ به خاطر یک ظن و گمان ،فرد خودسر می تواند او را بکشد؟

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه اطلاعات نوشت:اما اظهارات سرد و ناشی از القای بی‌تفاوتی در این ماجرا از سوی شهردار و نیز رئیس شورای شهر تهران، الحق تأمل‌برانگیز و بلکه تأسف‌بار است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در منشور حکومت‌داریِ مالک اشتر، وی را از این رهزنی ذهن و غفلت دل تحذیر می‌دهد، که: «هان ! مبادا در سیطره‌ی مسئولیتِ تو، صاحبان قدرت و‌ نفوذ در برابر جرایم و خطاهاشان در حاشیه‌‌ی امن بنشینند و ضعفا تاوان جرایم کوچکشان را بدهند». تازه مسأله این است که در این ماجرا، پاکبان جان‌باخته ظاهراً نه تنها ارتکاب جرمی نداشته، بلکه به وظیفه‌‌اش مشغول بوده؛ و از دگرسو بر فرض اثبات جرم، نحوه‌ی برخورد با آن، کاملاً غیرمجاز و خودسرانه بوده‌است. 

آیا ظنّ و گمانِ بی‌حرمتی به یک نماد مقدس از سوی یک فرد، می‌تواند مجوّز و‌ حجّت برخورد خودسرانه‌ی وی شود؟ در این صورت سنگ را بر سنگ می‌توان ساکن کرد؟

متأسفانه تلقّی عمومی این شده است که جرم داریم تا جرم! و مجرم داریم تا مجرم! در چنین فضایی، طبیعی است اگر تلقّی عمومی این بشود، که هرکه بر اریکه سوار است باید خوش برانَد؛ گیرم در فیدلیتی رانتی!؛ و هرآن که در زمره‌ی مردمان عادی است، باید دندان بر دندان بساید؛ هرچند در احساس بی‌پناهی و‌ ماتی؛ و این خیلی بد است! خیلی بد!

آن پاکبان اگر وارثی داشته‌باشد، آن‌ وارث عجب پاکباخته است!

تیتر یک
کارگزاری مفید