پیش بینی کولاک برف و وزش باد شدید در در ۲۰ استان کشور

کدخبر: ۶۳۱۲۴۳
اقتصادنیوز: سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان از ماندگاری هوای سرد در نیمه شمالی کشور تا پایان هفته جاری خبر داد.
پیش بینی کولاک برف و وزش باد شدید در در ۲۰ استان کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،‌ بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری  سازمان هواشناسی  امروز در اکثر مناطق کشور به‌جز شمال غرب ابرناکی، بارش برف، باران و در برخی مناطق وزش باد روی می‌دهد.

بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرقی واقع در استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب فارس و بوشهر به‌صورت رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید است.

فردا پنجشنبه به‌تدریج در نوار غربی و جنوبی کشور آسمان صاف می‌شود و بارش‌ها در سواحل دریای خزر، مرکز و نیمه شرقی کشور ادامه دارد. در این روز در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید روی می‌دهد و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان رگبار باران،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید و احتمال تگرگ وجود دارد.

روز جمعه در بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب شرق بارش‌های پراکنده روی می‌دهد و شنبه هفته آینده آسمان اکثر مناطق کشور صاف و آفتابی خواهد بود. یکشنبه آینده در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/12/09

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/12/10

نوع مخاطره: بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، ماندگاری هوای سرد، کولاک برف، مه

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/12/09: شرق گیلان، مازندران، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، یزد، نیمه شمالی و غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، لرستان، مرکزی، قم، همدان، کرمانشاه، نیمه جنوبی کردستان، ارتفاعات استان‌های فارس، سمنان و کرمان و ارتفاعات و دامنه استان‌های البرز، قزوین و تهران.

پنجشنبه 1402/12/10: شرق مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ارتفاعات استانهای سمنان، خراسان شمالی، کرمان و یزد.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، احتمال قطعی برق به‌ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها.

توصیه: پرهیز از سفر به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و در صورت ضرورت مجهز بودن خودروها به ادوات زمستانی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، صرفه‌جویی در مصرف نهاده های انرژی، انتقال ماشین‌آلات کشاورزی به مکان‌های مسقف، بکارگیری تمهیدات لازم برای درختان جوان در مقابل برف و سرما و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: چهارشنبه 1402/12/09

زمان پایان: پنج‌شنبه 1402/12/10

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/12/09: سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان، بوشهر و نیمه جنوبی فارس.

پنجشنبه 1402/12/10: سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، سر ریز شدن سدها، صاعقه، کاهش دید در مناطق کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات کشاورزی و محصولات زراعی و باغی.

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، عدم فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم در مقابله با خسارات کشاورزی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج

زمان شروع: بعدازظهر چهارشنبه 1402/12/09

زمان پایان: بعدازظهر شنبه 1402/12/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید بیش از 30 نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل تا 2متر و در مناطق دور از ساحل بیش از 2.5 متر

منطقه اثر: چهارشنبه 1402/12/09: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر در خلیج فارس.

پنج‌شنبه 1402/12/10: جمعه 1402/12/11: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج‌فارس و تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان در دریای عمان.

شنبه 1402/12/12: تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان در دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی.

توصیه: اجتناب از تردد شناورهای سبک، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی، فراساحل و سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید