شب به یادماندنی «اوپنهایمر» با کسب 7 اسکار

نود و ششمین دوره اسکار برگزیدگانش را شناخت/ دست کریستوفر نولان و کیلین مورفی به جایزه رسید

کدخبر: ۶۳۳۸۲۱
اقتصادنیوز: نود و ششمین دوره اهدای جایزه اسکار با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و فیلم سینمایی «اوپنهایمر» توانست 7 جایزه را کسب کند.
نود و ششمین دوره اسکار برگزیدگانش را شناخت/ دست کریستوفر نولان و کیلین مورفی به جایزه رسید

به گزارش اقتصادنیوز، نود و ششمین دوره اهدای جایزه آکادمی اسکار بامداد دوشنبه ۲۱ اسفند ماه در سالن تئاتر دالبی هالیوود در لس‌آنجلس برگزار شد و فیلم «اوپنهایمر» اثر تحسین برانگیز کریستوفر نولان جوایز را درو کرد.

آنچه در مراسم اسکار امسال بسیار به چشم آمد، قابل پیش بینی بودن برگزیدگان 2024 نسبت به دوره های گذشته بود، اتفاقی که دلیل آن را می‌توان جوایزی دانست که انجمن‌های سینمایی آمریکا در طول یکسال گذشته اهدا کردند تا برگزیدگان اسکار مشخص باشد.

اما اسکار 2024 دو اتفاق غیرمنتظره هم داشت، اولین شگفتی امسال به اهدای جایزه صدا به فیلم سینمایی «منطقه تحت نظر» اختصاص داشت؛ جایزه ای که حکایت از نگاه دقیق آکادمی در انتخاب بهترین اثر دارد. این در حالی است که پیش از این بسیاری از منتقدان این جایزه را برای «اوپنهایمر» کنار گذاشته بودند. اما دومین غافلگیری اسکار امسال مربوط به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن به اما استون بود. اهدای این جایزه که خلاف پیش بینی‌ها بود، به عقیده بسیاری از کارشناسان، مهر تاییدی بر کیفیت بالای انتخاب های آکادمی علوم و فنون سینمایی آمریکا زد.

خبر مرتبط
نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ اعلام شد

اقتصادنیوز: نامزدهای نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار اعلام شد و فیلم سینمایی اوپنهایمر با نامزدی در ۱۳ شاخه، پیشتار این جوایز نام گرفت.

از دیگر نکات جالب توجه در مراسم امسال حضور همزمان برندگان دوره‌های گذشته جایزه اسکار در بخش‌های مختلف، روی صحنه مراسم برای ادای احترام و تقدیر از نامزدهای هر بخش بود.

جیمی کیمل که برای چهارمین مرتبه به عنوان مجری این برنامه انتخاب شد، برنامه اهدای جوایز را با اشاره به گسترش هوش مصنوعی در جهان امروز آغاز کرد و گفت: «فناوری در فضا همچنان منبع وحشت نویسندگان و بازیگران هالیوود است، به حدی که پس از دو اعتصاب کارگری در سال 2023، دستورالعمل‌هایی وضع شد.»

او «باربی» را بزرگ‌ترین فیلم سال خواند و خاطرنشان کرد که گرتا گرویگ نامزد بهترین کارگردانی نشده است.

کیمل با تمسخر «اپنهایمر»، «قاتلان ماه گل» و دیگر فیلم‌هایی که مدت‌زمان طولانی داشتند، به مهمانان حاضر گفت که فیلم‌های هالیوود خیلی طولانی شده‌اند.

«بیچارگان» پرقدرت شروع کرد

سپس نوبت به اهدای جوایز اسکار رسید و در آغاز جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را «جنگ تمام شده: با الهام از موسیقی جان و یوکو» ساخته دیو مولینز و برد کوپر به خود اختصاص داد. سپس نوبت به جایزه بهترین انیمیشن بلند رسید تا در این بخش «پسر و مرغ ماهی‌خوار» اثر هایائو میازاکی و توشیو سوزوکی جایزه را از آن خود کند. 

همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن به دواین جوی راندولف برای فیلم سینمایی «جاماندگان» تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال به ژوستین تریه و آرتور حراری برای فیلم «آناتومی یک سقوط» اختصاص پیدا کرد. تریه اولین زن فرانسوی است که توانست این جایزه را از آن خود کند. او پس از دریافت این جایزه گفت: «در بحران میانسالی خیلی این جایزه به من کمک خواهد کرد و در میان کارهای مربوط به مادری و بزرگ کردن فرزندان این جایزه برای من بسیار ارزشمند است.»

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی هم به کورد جفرسون برای فیلم سینمایی «داستان‌های آمریکایی» تعلق گرفت. جفرسون ضمن تقدیر از آکادمی برای دریافت این جایزه، از هنرمندانی که در طول ساخت فیلم از دنیا رفته اند، یاد کرد و گفت: «ساخت فیلم های 200 میلیون دلاری ریسک بزرگی است و از اینکه در این لحظه اینجا هستم بسیار شاد و خوشحال هستم؛ این فیلم و این جایزه زندگی من را تغییر داد.»

اهدای جوایز اسکار در حالی ادامه پیدا کرد که جایزه بهترین گریم و آرایش مو به فیلم سینمایی «بیچارگان» اختصاص پیدا کرد.

اسکار بهترین طراحی صحنه را هم فیلم سینمایی «بیچارگان» محصول سرچلایت پیکچرز به خود اختصاص داد. اما این پایان کار برای «بیچارگان» نبود و این فیلم در بخش دیگر مراسم اسکار امسال توانست جایزه بهترین طراحی لباس را هم از آن خود کند.

اما در ادامه برنامه نوبت به اهدای اسکار بهترین فیلم بین الملل رسید؛ جایزه مهمی که امسال به فیلم سینمایی «منطقه تحت نظر» اثر جاناتان گلیزر از انگلستان رسید.

از سینمای ایران فیلم «نگهبان شب» ساخته رضا میرکریمی به آکادمی معرفی شده بود که نتوانست به فهرست نامزدهای نهایی فیلم‌های غیرانگلیسی زبان راه پیدا کند.

رابرت دونی جونیور اسکار گرفت

سپس نوبت به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رسید؛ جایزه‌ای که توسط آکادمی علوم و فنون سینمایی آمریکا به رابرت دونی جونیور برای فیلم سینمایی «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان تعلق گرفت.

این بازیگر پس از دریافت جایزه گفت: «بسیار ممنونم از همه، علاقه‌مندم از کودکی فاجعه خودم و همچنین آکادمی اسکار قدردانی کنم. همچنین از همسرم تشکر می‌کنم چون من را نجات داد.»

12

برای معرفی برگزیده بعدی آرنود شوارتزنگر روی صحنه حضور پیدا کرد تا جایزه اسکار بهترین جلوه‌های ویژه را به فیلم سینمایی «گودزیلا منهای یک» ساخته تاکاشی یامازاکی اهدا کند.

دومین جایزه برای فیلم «اوپنهایمر» هم در اسکار 2024 به تدوین اختصاص داشت که این جایزه به جنیفر لیم اهدا شد.

Capture

در بخش دیگر این مراسم نوبت به اهدای جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه رسید. این جایزه را «آخرین تعمیرگاه» اثر بن پراودفوت به خود اختصاص داد. همچنین جایزه بهترین فیلم مستند بلند را هم «20 روز در ماریوپل» با خود به خانه برد. فیلمی که به شکلی بسیار واقعی و تلخ صحنه‌هایی از جنگ روسیه و اوکراین را به تصویر کشیده است و پیش از این توانسته بود تحسین بسیاری از منتقدان را هم برانگیزد.

میستیسلاف چرنوف، کارگردان این اثر اما در سخنانی جالب توجه با اشاره به اینکه این جایزه اولین اسکار تاریخ سینمای اوکراین است، تاکید کرد: «ای کاش اصلا جنگی اتفاق نیفتاده بود و من این فیلم را هرگز نمی ساختم.»

اسکار بهترین فیلمبرداری به «اوپنهایمر» رسید

با پایان این بخش نوبت به اهدای جوایز اصلی و مهم اسکار امسال رسید و در نخستین گام هم جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری به هویت فن‌هویتما برای فیلم سینمایی «اوپنهایمر» رسید تا جدیدترین ساخته کریستوفر نولان سه جایزه را از آن خود کرده باشد.

Capture

سپس جایزه بهترین فیلم کوتاه و لایو اکشن را هم «داستان شگفت انگیز هنری شوگر» ساخته وس اندرسون از آن خود کرد تا نوبت به جایزه بهترین صدا برسد.

جایزه اسکار بهترین صدا به تارن ویلرز برای فیلم «منطقه زیرنظر» رسید. فیلمی که بخش عمده پیام آن بر پایه صدا به مخاطب منتقل می‌شود و قصه هولناک این اثر به شکلی ویژه و جذاب توسط صدا روایت شده است. 

در ادامه این مراسم، جایزه بهترین موسیقی متن به فیلم سینمایی «اوپنهایمر» اهدا شد و لودویگ گورانسون، آهنگساز این اثر جایزه را دریافت کرد. این چهارمین جایزه آخرین ساخته نولان در اسکار امسال است.

تنها اسکار «باربی» برای بیلی آیلیش

همچنین جایزه بهترین ترانه را هم بیلی آیلیش برای فیلم سینمایی «باربی» به خود اختصاص داد؛ این تنها جایزه ای بود که این فیلم در اسکار 2024 از آن خود کرد.

بیلی آیلیش پس از دریافت این جایزه در سخنانی گفت: «دیشب کابوس دیدم درباره این لحظه، از آکادمی اسکار بسیار تشکر می کنم چون احساس نمی کردم برنده این جایزه باشم. من لیاقت این موفقیت را ندارم و بسیار خوشحالم که توانستم این جایزه را دریافت کنم.»

این دومین جایزه اسکاری است که آیلیش توانست در کمتر از دو سال از آن خود کند و با توجه به سن کمی که دارد در این زمینه رکورددار شد. او پیش از این در سال 2022، برای فیلم سینمایی «زمانی برای مردن نیست» جایزه اسکار دریافت کرده بود.

جایزه بهترین بازیگر و بهترین کارگردانی برای «اوپنهایمر»

اما نوبت به اهدای یکی از مهم‌ترین جوایز اسکار امسال رسید؛ جایزه‌ای که پیش از این هم تا حدود زیادی برنده آن مشخص بود؛ کیلین مورفی برای فیلم سینمایی «اوپنهایمر». او پس از کسب این جایزه گفت: «کمی گیج شدم و هضم این لحظه برایم کمی سخت است، از آکادمی، کریستوفر نولان، اما توماس و همه دست اندرکاران فیلم که مرا در مسیر ساخت شخصیت اوپنهایمر یاری کردند قدردانی می کنم. من یک مرد ایرلندی ام که بسیار از حضور در این مراسم مفتخرم، ما درباره مردی که خالق بمب اتم بود، فیلمی ساختیم و دوست دارم این جایزه را به همه کسانی که از صلح حمایت می کنند تقدیم کنم.»

Untitled

در ادامه زمان اهدای جایزه اسکار بهترین کارگردانی رسید، جایزه‌ای که توسط استیون اسپیلبرگ، کارگردان سرشناس به کریستوفر نولان برای فیلم «اوپنهایمر» رسید تا این کارگردان صاحب سبک هم اولین جایزه اسکار دوران حرفه‌ای خود را کسب کند.

نولان پس از دریافت این جایزه گفت: «افراد زیادی به من کمک کردند تا به اینجا برسم، از تیم بازیگری فوق العاده‌ام و یکسری از همکارانم که مرا یاری کردند قدردانی می کنم، همچنین از خانواده، برادرم و اما توماس فوق العاده تشکر می‌کنم. نمی دانیم این مسیر ما را در سال های آینده به کجا خواهد برد اما بسیار مفتخر هستیم که توانستیم تا بدین نقطه برسیم.»

christopher-nolan-oscars-win

جایزه بهترین بازیگر زن به اما استون رسید

مراسم اسکار در حالی ادامه پیدا کرد که نوبت به اهدای جایزه بهترین بازیگر زن رسید، این جایزه را اما استون برای فیلم سینمایی «بیچارگان» از آن خود کرد.

این بازیگر که دومین جایزه اسکار خود را دریافت کرده است، پس از دریافت جایزه گفت: «این اتفاق واقعا شگفت انگیز است، زنانی که الان روی صحنه هستند همه برندگان فوق العاده این جایزه اند و بسیار از همه شما سپاسگزارم. یکی دو شب پیش دچار حمله عصبی شده بودم و به من گفتند خود را درون فیلم «بیچارگان» نبین چون این فیلم محصول کار یک تیم بزرگ است.»

در بخش دیگر این مراسم و در حالی که تنها یک جایزه باقی مانده بود، آل پاچینو، بازیگر سرشناس سینمای جهان به جمع حضار اضافه شد تا مهم‌ترین جایزه، یعنی اسکار بهترین فیلم سینمایی را اهدا کند. مطابق انتظارات نامی که توسط پاچینو اعلام شد؛ «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان بود.

اما توماس، تهیه کننده «اوپنهایمر» و همسر کریستوفر نولان پس از دریافت این جایزه گفت: «وای خدای من، فکر می کنم هر کسی که فیلم می سازد می داند ما رویای این لحظه را در سر داریم. ولی خیلی بعید به نظر می رسید که این اتفاق برای من رخ دهد. دلیل ساخت این فیلم کریستوفر نولان است، من از او ممنونم. نکته جالب درباره کار ما همکاری تیمی است.»

پرونده اسکار 2024 در حالی به بسته شد که فیلم سینمایی «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان مطابق انتظارات توانست با کسب هفت جایزه اسکار رکورددار شود. فیلم سینمایی «بیچارگان» هم توانست با کسب چهار جایزه اسکار دومین فیلم پرافتخار امسال باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید