واکنش تند مسکو به طرح صلح زلنسکی/ لاوروف به سیم آخر زد

کدخبر: ۶۳۸۴۰۳
اقتصادنیوز: وزیر خارجه روسیه پنجشنبه درباره «فرمول صلح» ده‌بندی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و درخواست وی برای بازگشت به مرزهای ۲۰۲۲ گفت: خوابش را ببیند.
واکنش تند مسکو به طرح صلح زلنسکی/ لاوروف به سیم آخر زد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، لاوروف اظهار کرد که وی با مقام‌های خارجی درباره طرح‌های غرب برای وارد کردن کشورهای بیشتر به ابتکار زلنسکی رایزنی کرده است.

وی افزود: ما درباره وارد کردن کشورهای جنوب جهانی به فرمول ده‌بندی زلنسکی به طور مفصل گفت‌وگو کرده‌ایم.

خبر مرتبط
حضور لاوروف در نشست بحران اوکراین

اقتصادنیوز: چهارمین نشست بررسی بحران اوکراین با حضور «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و سفرای خارجی مقیم مسکو برگزار شد.

لاوروف گفت: این فرمول، مشخص است و ضرب‌الاجلی تعیین کرده و خواهان تسلیم روسیه عقب‌نشینی به مرزهای ۱۹۹۱ است. جالب آنکه، زلنسکی اخیرا گفته که مذاکرات می‌تواند با بحث در مورد بازگشت به مرزهای فوریه ۲۰۲۲ آغاز شود. بگذارید، خوابش را ببیند.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد که طرح زلنسکی خواهان «محاکمه رهبران روسیه، وادار کردن سران روس به پرداخت غرامت و خویشتنداری آنها در دفاع از قلمرو خود و محدود کردن تسلیحات روسیه است.»

لاوروف تاکید کرد: بحث‌های زیادی در این طرح مطرح شده است. علاوه بر این، فرمول صلح شامل امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت هسته‌ای، مبادله اسرا و مسائل بشردوستانه است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید