وقوع طوفان خورشیدی صحت دارد؟/ سرنوشت ساکنان زمین در دستان کیست؟

کدخبر: ۶۴۶۰۸۸
اقتصادنیوز: خروج جرم از تاج خورشیدی با عنوان طوفان خورشیدی از دیروز شروع شده و تا فردا یکشنبه ادامه دارد. اما آیا این طوفان، ساکنان زمین را تهدید می‌کند؟
وقوع طوفان خورشیدی صحت دارد؟/ سرنوشت ساکنان زمین در دستان کیست؟

به گزارش اقتصادنیوز، خبری در ظاهر نگران کننده از فضا به گوش رسید. طوفان خورشیدی زمین را می بلعد؟

یک طوفان خورشیدی ممکن است اواخر این هفته باعث خاموشی و اختلال در سیستم‌‌های ناوبری و فرکانس‌های رادیویی در سراسر جهان شود. یورونیوز که این خبر را منتشر کرده، در ادامه نوشته است: بعد از ژانویه ۲۰۰۵ میلادی، این برای اولین بار است که مرکز پیش‌بینی آب و هوای فضایی ایالات متحده آمریکا درباره طوفان ژئومغناطیسی به قدرت G4 و به مدت یک ساعت هشدار داده است.

طوفان خورشیدی چیست و چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشیدی از خورشید خارج می‌شوند، طوفان خورشیدی نام دارند. این طوفان که از ذرات یونیزه پرانرژی تشکیل می‌ شود، این توانایی را دارد که ماهواره ها را بسوزاند، شبکه‌های انتقال برق و مخابرات را با اختلال روبرو کند و فضانوردان را به کام مرگ بکشاند. 

البته، پیش‌بینی این طوفان‌ها کار آسانی نیست، زیرا هر فورانی در تاج خورشیدی به وقوع طوفان ذرات منجر نمی‌شود.

آنطور که یورونیوز گزارش داده است، پیش بینی شده که خروج جرم از تاج خورشیدی از اواخر روز گذشته(جمعه)شروع شده و تا فردا یکشنبه در پنج مرحله اتفاق افتد.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) طوفان‌های ژئومغناطیسی را در مقیاسی از G1 تا G5 رتبه بندی می‌کند.

طوفان خورشیدی زمین را تهدید می کند؟

هرچند مردم توسط میدان مغناطیسی زمین، محافظت می‌شوند اما طوفان‌های خورشیدی‌ شدید توانایی مختل کردن ماهواره‌ها، فضاپیماها و اختلال جدی در شبکه برق و مخابرات و اینترنت دارند. بر اساس گزارش اقتصادنیوز، آخرین باری که طوفان G5 به زمین اصابت کرد، در اکتبر ۲۰۰۳ میلادی بود که باعث قطع برق در سوئد و آسیب رساندن به ترانسفورماتورها در آفریقای جنوبی شد.

قدرت واقعی طوفان حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از برخورد با زمین مشخص می‌شود.

اداره هواشناسی بریتانیا نیز اعلام کرد بر اثر این طوفان خورشیدی احتمالا مردم در بخش‌های بزرگی از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی شاهد شفق قطبی باشند. این احتمال وجود دارد که شفق قطبی در سراسر بریتانیا قابل مشاهده باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی