گزارش اولین جلسه علنی دوره جدید بهارستان

افتتاحیه مجلس دوازدهم؛ دور جدید پارلمان آغاز به کار کرد/ مخبر: شهید رئیسی با تمام قدرت از ساده‌زیستی خود دفاع می‌کرد+ فیلم

کدخبر: ۶۴۹۵۷۸
اقتصادنیوز: افتتاحیه مجلس دوازدهم دقایقی پیش با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به شکل رسمی برگزار شد.
افتتاحیه مجلس دوازدهم؛ دور جدید پارلمان آغاز به کار کرد/ مخبر: شهید رئیسی با تمام قدرت از ساده‌زیستی خود دفاع می‌کرد+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و تعدادی از اعضای کابینه دولت سیزدهم برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام سیدحسن خمینی یادگار امام، حجت الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سلامی فرمانده سپاه، امیردریار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیردریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش، آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان، امیرخلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سرلشکر پاسدار رحیم صفوی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری، اعضای شورای نگهبان، سردار رادان فرمانده فراجا، جبلی رئیس سازمان صداوسیما، روسای مجالس گذشته؛ علی اکبر ناطق نوری، غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی، علیرضا زاکانی شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به همراه تعداد دیگری از اعضای شورای شهر، منتظری رئیس دیوان عالی کشور، همسر شهید حسین امیرعبداللهیان، جمعی از مقامات لشکری و کشوری دستگاه‌های اجرایی، سفرای کشورها مختلف در تهران، جمعی از خانواده شهدای مدافع امنیت و مدافع حرم و دفاع مقدس از دیگر حاضران و مدعوین این مراسم هستند.

در جایگاه پیش بینی شده برای حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه، تصویر این دو شهید فقید به همراه گل قرار داده شده بود.

63048397

دستور کار اولین جلسه مجلس دوازدهم

عبدالحسین همتی دبیر هیات رئیسه دستور کار اولین جلسه مجلس دوازدهم را به این شرح قرائت کرد:

«تلاوتی آیاتی از کلام الله مجید آیات ۳۵ تا ۴۲ سوره شورا، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، مراسم تحلیف نمایندگان، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، سخنرانی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، اقتراع شعب و حضور نمایندگان مجلس در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و شهدا.»

آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی توسط گروه ارکستر سمفونیک ارتش همراه بود.

سپس آیاتی از قرآن کریم توسط حامد شاکرنژاد قرائت شد.

قرائت پیام رهبر انقلاب

در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، پیام رهبر معظم انقلاب را به مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم قرائت کرد.

متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد المصطفی و آله الطّاهرین سیّما بقیّةالله فی الارضین.

اکنون که دوازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی مانند همیشه در موعد مقرّر و بی‌تأخیر آغاز میشود، جبهه‌ی خشوع به درگاه خداوند عزیز و حکیم میسایم و استمرار و استحکام مردم‌سالاری دینی را که هدیه‌ی بزرگ الهی به ملّت ایران است، سپاس میگویم.

هر مجلس جدید میتواند درخششی تازه در افق روشن کشور پدید آورد و بر امید و انگیزه‌ی ملّت بیفزاید. ترکیب نمایندگان تازه‌نفَس با منتخبان کارآزموده و مجرّب، این پیام را میرساند که خانه‌ی ملّت، با بهره‌گیری از اختیاراتش در قانون اساسی و با التزام به مسئولیّت سنگینش در جمع ارکان کشور، خواهد توانست روزآمدی و نوآوری را با پختگی و سنجیدگی همراه کند و قانونگذاری و نظارت را از تلاطم و آشفتگی و نیز از رکود و سکون دور نگه دارد.

بی‌شک، تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.

نکته‌ای که همواره بر آن تأکید میکنم آن است که مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده‌ی همّتها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در خود مجلس نیز مسابقات بی‌فایده‌ی رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد؛ وگرنه ظرفیّت ارزشمند حضور نمایندگان در این جایگاه والا ضایع خواهد شد و این خسارت بزرگی است.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی سوگند نمایندگی است. این سوگند، نمایشی و تشریفاتی نیست؛ سوگندی حقیقی و مسئولیّت‌زا است که در دنیا و آخرت گریبان‌گیر خواهد بود. نمایندگان محترم، ناگزیر باید در همه‌ی مدّت نمایندگی، بندبندِ این سوگند شرعی را در پیش چشم داشته باشند و پایبندی به آن را معیار قضاوت درباره‌ی عملکرد خویش بدانند.

نکته‌ی بعدی مربوط به التزامات اخلاقی است. سبک زندگی اسلامی که بخش مهمّی از آن را فضایل اخلاقی تشکیل میدهد، در عرصه‌ی چالشهای سیاسی و رقابتهای مشروع، اهمّیّت بیشتر می‌یابد. در اینجا است که کیمیای تقوا و گذشت و انصاف و صداقت و مسئولیّت‌پذیری و کار بی‌منّت، قیمت اصلی خود را آشکار میسازد. شهیدان پرواز اردیبهشت(۱) ــ که اکنون سراسر کشور داغدار آنها است ــ یکی از خصوصیّاتشان رعایت فضیلت‌های اخلاقی بود. مراقبت از خویش در این زمینه را باید جدّی گرفت.

نکته‌ی آخر یادآوریِ این حقیقت است که هر یک از نمایندگان مجلس، نماینده‌ی همه‌ی ملّت ایران است؛ این بدان معنی است که کار اصلی نماینده تأمین منافع ملّی است. پیگیری مسائل حوزه‌ی انتخابیّه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد و از تصویب طرحهای آبادانی به صورت افراطی و بیرون از حدّ طاقت بودجه‌ی عمرانی پرهیز شود.

برادران و خواهران گرامی! کار با نیّت خدمت به مردم، عمل صالح و حسنه‌ی مأجور الهی است و خدای شاکر علیم، در دنیا و آخرت به آن پاداش خواهد داد. جذب دلهای مردم و سپاس بی‌دریغ آنان یکی از پاداشهای الهی در دنیا است و تشییع چندین‌میلیونی رئیس‌جمهور فقید و همراهان عزیزش نمونه‌ای از این پاداش الهی است. مردم وفادار و هوشیار در شهرهای مختلف، با گل‌باران و اشک‌باران این پیکرهای پاک، یاد شهیدان دهه‌ی ۶۰ را برای نسل جدید کشور زنده کردند و در عمل، به هزاران دروغ و تهمت و شایعه پاسخ دادند. رحمت و درود خدا بر آنان!

در پایان لازم میدانم از نمایندگان محترم دوره‌ی یازدهم، بویژه رئیس(۲) پُرتلاش و هیئت‌رئیسه‌ی فعّال آن، تشکّر کنم.

والسّلام‌علیکم‌ورحمةالله

سیّدعلی خامنه‌ای   

۱۴۰۳/۳/۶

۱) اشاره به حادثه‌ی سقوط بالگرد حامل حجّت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهور) و همراهان وی که در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳۰ در نزدیکی ورزقان استان آذربایجان شرقی رخ داد و منجر به شهادت آنها شد.

۲) آقای محمّدباقر قالیباف»

قرائت سوگندنامه توسط نمایندگان مجلس

مراسم افتتاحیه با قرائت سوگندنامه توسط نمایندگان ادامه پیدا کرد و  علاء الدین بروجردی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس این آئین نامه را قرائت و نمایندگان به صورت ایستاده آن را تکرار کردند.

متن این سوگندنامه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
من در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم. از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، ‌استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

منتخبان مجلس دوازدهم پس از انجام مراسم تحلیف سوگندنامه را امضاء کردند.

رئیس سنی مجلس دوازدهم، پیش از قرائت متن سوگندنامه اعلام کرد که نمایندگان اقلیت های دینی به کتاب آسمانی‌شان سوگند یاد می کنند.

منتخبان ملت ایران تجلی وحدت ملی هستند

علاء‌الدین بروجردی رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: مجلس دوازدهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که ملت بزرگ ایران در غم شهادت رئیس جمهور پرتلاش، فداکار و امین به همراه وزیر امور خارجه مجاهد و فعال و امام جمعه محبوب و معتبر تبریز و استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و دیگر همراهان به سوگ نشسته اند.

رئیس هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم هرگز برای ما متصور نبود که این اجلاس بدون حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور شهید برگزار شود، اما آنچه در این شرایط دشوار موجب تسلی خاطر است، وجود مبارک رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که به مردم ایران اطمینان دادند که یقیناً هیچ خللی در امور کشور وارد نخواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: منتخبان ملت ایران تجلی وحدت ملی هستند.

اعلام آمادگی مجموعه اداری مجلس با وکلای ملت

علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در  مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از آمادگی مجموعه اداری و اجرایی برای همکاری با وکلای ملت برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و جهت‌گیری مردمی در دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

پخش کلیپ یادبود رئیس جمهور فقید ایران

در ادامه این مراسم کلیپی از شهید سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران برای نمایندگان پخش شد.

در ادامه احمد وحیدی وزیر کشور به ارائه گزارشی از فرآیند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم پرداخت.

شهید رئیسی با تمام قدرت از ساده‌زیستی خود دفاع می‌کرد

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری هم طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: در تمام طول سال‌های انقلاب اسلامی آنچه که همواره مشکل‌گشا بوده است حضور مردم در صحنه با تدبیر مقام معظم رهبری بوده است.

او همچنین درباره رئیس جمهور فقید ایران گفت: شهید رئیسی با تمام قدرت از ساده‌زیستی خود دفاع می‌کرد.

در پایان جلسه امروز نام نمایندگان مجلس دوازدهم قرائت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی