بهبود عملکرد رئیس‌جمهور آمریکا در نظرسنجی‌ها؛

ترامپ باز هم در انتخابات شگفتی‌ساز می‌شود؟

کدخبر: ۳۶۱۴۶۴
نشریه هفتگی اکونومیست در تحلیلی ضمن بررسی بهبود وضعیت رئیس‌جمهوری آمریکا در نظرسنجی‌ها، به احتمال اوج‌گیری دوباره دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ پرداخت.
ترامپ باز هم در انتخابات شگفتی‌ساز می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، نشریه هفتگی اکونومیست در مقاله‌ای با عنوان «ترامپ هنوز هم می‌تواند کام‌بَک بزند (دوباره)» آخرین برآوردهای مدل انتخاباتی اکونومیست را تشریح کرده است؛

جدیدترین نظرسنجی‌ها و داده‌های اقتصادی شانس ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را زنده نگه داشته‌اند؛ اگرچه نسبت به سال ۲۰۱۶ همچنان بدتر هستند.

هر چهار سال، روزنامه‌نگاران سیاسی و پیش‌بینی‌کنندگان، رقابت ریاست جمهوری آمریکا را "انتخابات قرن" تلقی می‌کنند. طبق تعاریف، هیچ‌یک نمی‌توانند چنین چیزی باشند. اما در این زمان خطر واقعاً بالاتر از حد معمول به نظر می‌رسد.


>>>>>>> مطلب مرتبط؛
مثلث برمودای شکست ترامپ/ ۳عامل سرنوشت‌ساز در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا
ترامپ به این دلایل بایدن را شکست می‌دهد/ تحلیل FiveThirtyEight
در صورت تساوی آرای الکترال بایدن و ترامپ چه خواهد شد؟


در اوایل ماه ژوئن (اواسط خردادماه)، اکونومیست مدل پیش بینی آماری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۳ نوامبر ۲۰۲۰ منتشر کرد. در آن زمان، شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات در بهترین حالت یک به ۵ (۲۰درصد) بود. اما در ماه جولای، همزمان با موج ناآرامی‌ها و اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا شانس ترامپ تا یک به ۱۰ (۱۰درصد) کاهش یافت. این شرایط بد رئیس‌جمهور تا اواسط ماه آگوست ادامه یافت. اما اکنون، مدل اکونومیست نشان می دهد که ترامپ بخش قابل توجهی از حمایت خود را بازیابی کرده است.

پایگاه‌های اجتماعی ترامپیسم

اختلاف ترامپ و جو بایدن در نظرسنجی‌های آرای عمومی در سطح ملی از ۱۰ واحد درصد (در اوج خود) به ۸ واحد درصد در ۹سپتامبر کاهش یافته است. و در ایالت‌های بسیار مهم فلوریدا و پنسیلوانیا -دو ایالتی که به احتمال زیاد حدنصاب ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی را برای ترامپ یا بایدن تأمین می کنند- اختلاف ترامپ و بایدن حتی بیش از این کاهش یافته است.

در ایالت آفتاب (فلوریدا) نرخ محبوبیت (Favorability Rating: اختلاف بین میزان محبوبیت و عدم محبوبیت یک کاندیدا) جو بایدن در اوج خود در ماه جولای بیش از ۸ واحد درصد بود، اما حالا به ۴ واحد درصد کاهش یافته است.

ماریست، یکی از موسسات معتبر افکارسنجی، در آخرین نظرسنجی خود در فلوریدا میزان حمایت از دو نامزد را هم‌سطح و برابر ۴۸ درصد برآورد کرده است. اگرچه مطمئناً نظرسنجی های بیشتری برای تعیین میزان حمایت از نامزدها لازم است، اما این کاهش اختلاف در فلوریدا برای کمپین بایدن بسیار نگران‌کننده است.

همچنین در پنسیلوانیا ، کسری ترامپ نسبت به بایدن از ۹ واحد درصد به ۶ واحد درصد کاهش یافته است.


>>>>>مطلب مرتبط:
تکرار کابوس کلینتون برای بایدن؟/ مقایسه نظرسنجی‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰
زشت‌ترین انتخابات آمریکا/ بررسی سناریوهای مناقشه‌برانگیز نوامبر۲۰۲۰
پیشتازی زودهنگام «جو بایدن» در آرای غیرحضوری​


سایر شاخص‌های انتخاباتی نیز اخیراً برای رئیس جمهور خوب بوده است. شاخص رشد اقتصادی آمریکا -که ترکیبی از تغییر سالانه در ۸ شاخص مختلف، از نرخ بیکاری تا درآمد واقعی شخصی و تولید کارخانه‌ها است- از ماه جولای به طور مداوم در حال بهبود است. گزارش مشاغل ماه آگوست، که تقریباً ۲ واحد درصد کاهش بیکاری را ثبت کرده است، به این روند مثبت کمک می‌کند.

رتبه‌های تایید عملکرد (Job Approval Rating: اختلاف بین میزان تأیید و عدم تأیید عملکرد رئیس‌جمهور) ترامپ نیز افزایش یافته است. مطابق برآورد اکونومیست در اوایل ماه آگوست، میزان عدم تأیید عملکرد ترامپ ۱۵ درصد بیشتر از میزان تأیید آن بود؛ یعنی این نرخ ۱۵- واحد درصد بود. در ماه سپتامبر این نرخ کمی بهبود پیدا کرده و به ۱۱- واحد درصد کاهش یافته است.

روی هم رفته، این متغیرهای اقتصادی و سیاسی به تنهایی نشان می‌دهند که رئیس جمهور در آرای عمومی انتخابات با ۵ واحد درصد کسری شکست خواهد خورد، درحالی‌که ۲ ماه پیش این برآورد حاکی از کسری ۶ واحد درصدی ترامپ بود.

در حال حاضر محتمل ترین نتیجه انتخابات هنوز هم شکست ترامپ است. مدل پیش‌بینی اکونومیست از انتخابات برآورد می‌کند که او حدود ۷۰ رأی الکترال برای رسیدن به حد نصاب ۲۷۰ الکترال کم خواهد آورد. اگرچه در مورد این انتخابات، آنقدری عدم اطمینان وجود دارد که نشان دهد ترامپ هنوز هم می‌تواند پیروز شود. اکونومیست احتمال پیروزی ترامپ را نسبتاً کم (اما به هیچ وجه غیرممکن نیست) یک به ۷ (معادل ۱۴ درصد) برآورد کرده است.

اکونومیست
مدل اکونومیست برای شانس پیروزی دو کاندیدا از ماه مارس تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰
اکونومیست
مدل اکونومیست برای پیش‌بینی آرای الکترال دو کاندیدا از مارس تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰

مدل اکونومیست در زمان مشابه (هفته دوم سپتامبر) در سال 2016 شانس پیروزی ترامپ را ۳۷ درصد (بیش از ۲ برابر میزان فعلی) برآورد کرده بود. اما علی‌رغم بهبود نسبی وضعیت ترامپ در ارزیابی‌ها و نظرسنجی‌های اخیر، به دلیل کسری وی در نظرسنجی‌های ایالت‌های کلیدی و اقتصاد ویروس‌زده، راه رئیس‌جمهور برای دریافت مجوز دومین دوره حضور در کاخ سفید بسیار دشوار است.

اکونومیست
مدل پیش‌بینی اکونومیست از نتیجه آرای عمومی در انتخابات ۲۰۲۰ بر اساس میانگین نظرسنجی‌های معتبر
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید