نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 16 مهر آغاز هر دهه

آغاز دور دوم مداخله در بازار ارز/در بانک‌ها به علت حضور لیبرال‌ها هیچ کار انقلابی صورت نگرفته است/یارانه‌ها فعلا دو برابر نمی‌شود

کدخبر: ۳۶۵۷۹۳
​اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات16 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اعلام نرخ انواع برنج ایرانی، جزئیات ایجاد وزارت تعاون اسلامی، شوروی عضو وابسته IMF شد ، نخستین سری خودرو «زانتیا» ساخت ایران به فرانسه صادر می‌شود و...
آغاز دور دوم مداخله در بازار ارز/در بانک‌ها به علت حضور لیبرال‌ها هیچ کار انقلابی صورت نگرفته است/یارانه‌ها فعلا دو برابر نمی‌شود

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

16 مهر 1360؛ اعلام نرخ انواع برنج ایرانی

ستاد بسیج اقتصادی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای نرخ دولتی انواع برنج داخلی برای مصرف‌کنندگان را اعلام کرد.

1- برنج نوع حسنی و قریب گیلان نرخ تحویل به مغازه‌دار هر کیلو 145 ریال قیمت برای مصرف‌کننده 155 ریال

2- برنج نوع صدری درجه 3 و بی‌نام گیلان و همچنین مصباح و آمل دو و سه مازندران نرخ تحویل به مغازه‌دار هر کیلو 175 ریال قیمت برای مصرف‌کننده هر کیلو 185 ریال.

3- برنج نوع صدری درجه دو گیلان و صدری رشتی و طارم مازندران نرخ تحویل به مغازه‌دار هر کیلو 180 ریال برای مصرف‌کننده هر کیلو 190 ریال .

4- برنج نوع صدری درجه یک گیلان نرخ تحویل به مغازه‌دار هر کیلو 190 ریال، قیمت برای مصرف‌کننده هر کیلو 200 ریال.

5- برنج نوع صدری ممتاز گیلان نرخ تحویل به مغازه‌دار هر کیلو 200 ریال قیمت برای مصرف‌کننده هر کیلو 210 ریال.

مصادره کارخانه «لنگا چوب» کلاردشت

دولت، اداره طرح «لنگا چوپ» کلاردشت را به‌عهده گرفت. گزارش رسیده به نقل از بخشداری کلاردشت حاکیست، طرح عظیم «لنگا چوپ» که 17 سال قبل ازسوی یکی از سرمایه‌داران کلاردشت به نام اکبر حاجیان به اجرا گذاشته شده و توسط وی مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود، به حکم دادگاه انقلاب اسلامی نوشهر و چالوس مصادره شد. این کارخانه با 300 کارگر، زیر نظر هیات‌مدیره‌ای مرکب از نمایندگان جنگلداری کل، جهاد سازندگی، دادگاه انقلاب اسلامی و فرمانداری نوشهر-چالوس اداره می‌شود.

بانک‌ها: همچنان در خدمت سرمایه‌داری

روزنامه اطلاعات در صفحه 6 خود در گزارشی به قلم حسینعلی باسط به موضوع حذف بهره بانکی پرداخته است.

اندکی توجهی به تاریخ بانکداری در جهان و اینکه ابتدا انگیزه ایجاد بانک در اروپا چه بوده است و توجه به ماهیت بنیانگذاران چنین ارگانی که عده‌ای از رباخواران یهودی بودند پر بیهوده نیست. لذا به همین دلیل است که می‌بینیم یک بهایی فراماسیونر به نام یوسف خوش‌کیش سال‌های سال بانک ملی ایران را  اداره می‌کرد یا اینکه بانک توسعه صنعتی ایران را صهیونیست‌های ایران (باند القانیان) و بهائیان (باند حبیب ثابت) و فراماسیونرها (باند شریف امامی) اداره می‌کردند.

با نهایت تاسف باید گفت در بانک‌ها به علت حضور لیبرال‌ها هیچ کار انقلابی حتی به‌صورت کوتاه‌مدت صورت نگرفته است؛ درصورتی‌که می‌شد از همان ابتدا با برنامه‌های کوتاه‌مدت زمینه را برای اجرای طرح‌های بزرگی مثل حذف بهره آماده ساخت.

جزئیات ایجاد وزارت تعاون اسلامی

محمد میرمحمد صادقی، وزیر کار و امور اجتماعی در گفت‌و‌گویی مطبوعاتی نحوه فعالیت تعاونی‌های مختلف و نیز لزوم ایجاد وزارت تعاون اسلامی را تشریح کرد و گفت: با تاسیس وزارت تعاون اسلامی اصول 42، 43 و 44 قانون اساسی تحقق می‌یابد.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالات فعلی ما نقص در سیستم توزیع است و این نقص برطرف نخواهد شد مگر آنکه سیستم توزیع دگرگون و به شکل تعاونی درآید.

اطلاعات 16 مهر 1360

 

16 شهریور 1370؛ چگونگی پرداخت یک میلیون تومان وام مسکن

دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد نحوه پرداخت وام خرید و ساخت مسکن که به تازگی از سوی وزیر مسکن و شهرسازی اعلام شده است، گفت: در این زمینه توافق‌هایی با وزارت مسکن و شهرسازی به‌عمل آورده‌ایم که در شورای پول و اعتبار نیز چند مصوبه درباره آن تصویب شده است.

وی افزود: هم‌اکنون در حال تنظیم برنامه‌های اجرایی پرداخت این وام‌ها هستیم که پس از هماهنگی با بانک‌های رفاه کارگران، سپه، ملت و مسکن تا پایان آبان‌ماه اعلام عمومی خواهد شد تا مردم بتوانند پس از سپرده‌گذاری در این بانک‌ها اقدام به دریافت تسهیلات برای امر خرید و ساخت مسکن بکنند.

شوروی  عضو وابسته IMF شد

شوروی به‌عنوان عضو وابسته به صندوق بین‌المللی پول پیوست. روز شنبه با مبادله اسناد مربوط بین گورباچف رئیس‌جمهوری شوروی و مایکل دسوس مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در کاخ کرملین این قرارداد رسمیت یافت.

7 کشور عمده صنعتی جهان در کنفرانس سران در لندن توافق کردند که شوروی به‌عنوان عضو وابسته صندوق بین‌المللی پول پذیرفته شود، اما مسکو یک هفته بعد از این توافق تقاضا کرد به عضویت کامل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درآید.

اطلاعات 16 مهر 1370

16 شهریور 1380؛ افزایش یک میلیون تومانی وام مسکن

وزیر مسکن و شهرسازی از تصویب افزایش تسهیلات مسکن تا سقف 10 میلیون ریال در شورای پول و اعتبار خبر داد. آقای عبدالعلی‌زاده گفت: وام مسکن و افزایش 10 میلیون ریالی آن از نظر تعداد، حجم و میزان آن حائز اهمیت است. افزایش این مبلغ اگرچه اندک به‌نظر می‌رسد، اما می‌توان مشکلات مربوط به خرید واحدهای مسکونی را به‌ویژه در شهرهای کوچک به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

نخستین سری خودرو «زانتیا» ساخت  ایران به فرانسه صادر می‌شود

اولین محموله صادراتی خودرو زانتیا به فرانسه صادر می‌شود. امیرحسین ابوطالبی، معاون صادرات و بین‌الملل شرکت سایپا گفت: این محموله شامل 400 دستگاه زانتیا به‌زودی به فرانسه ارسال خواهد شد. وی افزود: طبق قرارداد منعقدشده با شرکت سیتروئن فرانسه سالانه 20 هزار دستگاه خودرو زانتیا در ایران تولید می‌شود که 13 هزار و 500 دستگاه آن به فرانسه صادر می‌شود و 6500 دستگاه وارد بازار داخلی خواهد شد.

ابوطالبی گفت: کمیته قیمت‌گذاری خودرو قیمت آن را برای بازار داخلی حدود 180 میلیون ریال تعیین کرده است.

سرمایه‌گذاری شاهزاده سعودی در هتل چهارفصل دمشق

یک شاهزاده ثروتمند سعودی به نام «ولید بن طلال بن عبدالعزیز آل سعود» در ساخت دومین ساختمان بلندمرتبه سوریه به نام «هتل چهارفصل دمشق» سرمایه‌گذاری می‌کند.

شاهزاده سعودی به‌عنوان میهمان ویژه همراه با «محمد مصطفی میرو»، نخست‌وزیر سوریه در آیین «کلنگ‌زنی» این هتل پنج‌ستاره شرکت کرد.

هتل 23 طبقه «چهارفصل دمشق» در مساحتی بالغ‌بر 12 هزار و 855 مترمربع و با هزینه یکصد میلیون دلار در مدت 27 ماه در وسط پایتخت بنا خواهد شد.

ولید بن طلال در این آیین خاطرنشان کرد که ما به ملت و رئیس‌جمهوری سوریه قول می‌دهیم که یکی از محورهای اساسی برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌مان در این کشور برجسته کردن نقش ماندگار سوریه در تاریخ باشد.

شاهزاده سعودی همچنین در دمشق با «بشار اسد» دیدار و ازسوی رئیس‌جمهوری سوریه به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

اطلاعات 16 مهر 1380

16 شهریور 1390؛ پایان جادوگر

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» که عکس اصلی صفحه اول، شانزدهم شهریور را به استیو جابز اختصاص داده است، نوشت: پایان زندگی مرد اول جهان تکنولوژی. این خبری است که از روز پنج‌شنبه از صدر رسانه‌های جهان پایین نمی‌آید. تنها دقایقی پس از آنکه شرکت اپل عکس معروف استیو جابز را به همراه تاریخ تولد و مرگش روی صفحه اول خود کشید، همگان دانستند که زمان خبر بد سرانجام فرارسیده است. اپل این خبر بد را با همان فرم موجز محصولاتش داد. یک عکس، یک تاریخ، یک نام و چند جمله در ستایش جابز . مرگ استیو جابز درست یک روز پس از معرفی آی‌فون 4 جدید که S نام دارد، یک بدشانسی بزرگ برای اپل به شمار می‌رود.

یارانه‌ها فعلا دو برابر نمی‌شود

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی می‌گوید: گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال دو برابر شدن یارانه‌ها درست نیست؛ چراکه به گفته وی قانون هدفمندی یارانه‌ها دارای چند فاز است که اگر قیمت حامل‌ها متناسب با منابع موجود اصلاح شود، یارانه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

اطلاعات 16 مهر 1390

آغاز دور دوم مداخله در بازار ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی از دور جدید مداخله این بانک در بازار ارز از ابتدای هفته جاری خبر داد. سخنان بهمنی پس از آن بیان شد که قیمت دلار در بازار آزاد روز پنج‌شنبه افزایش یافت.

رئیس‌کل بانک مرکزی پنج‌شنبه شب درخصوص سوالی مبنی‌بر اینکه دلار چه زمانی ارزان می‌شود؟ در جمع خبرنگاران در همدان پاسخ داد: یک برنامه‌ریزی یک هفته‌ای برای کاهش نرخ دلار داشتیم و طبق برنامه‌ریزی امروز (پنج‌شنبه) باید نرخ دلار حدود 70 تومان کاهش می‌یافت.

اما اتفاق موردنظر بانک مرکزی در بازار غیررسمی رقم نخورد تا رئیس‌کل در حاشیه جلسه هیات دولت بار دیگر از دور جدید مداخله بانک مرکزی در بازار خبر دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد دور جدید تصمیمات و اقدامات این بانک برای کنترل بازار و کاهش نرخ ارز گفت: مقاومت دلالان و واسطه‌ها را در برابر کاهش نرخ درهم می‌شکنیم.

تولید 658 هزار خودرو در نیمه اول سال

سه خودروساز بزرگ کشور با تولید 657 هزار و 917 دستگاه انواع خودرو سواری در نیمه نخست امسال به رشدی 9/4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند.

دنیای اقتصاد16 مهر 1390

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید