آمار شرکت بازرگانی دولتی ایران نشان می‌دهد

افت واردات ذخایر استراتژیک +جدول

کدخبر: ۳۶۴۰۴۹
اقتصاد نیوز: آمار شرکت بازرگانی دولتی ایران از افت واردات برخی از کالاهای استراتژیک در نیمه تابستان سال جاری حکایت دارد.
افت واردات ذخایر استراتژیک +جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ براساس داده های اعلام شده تا نیمه تابستان سال جاری روند واردات «برنج»، «روغن خام» و «شکر» روند نزولی داشته و درصد تغییر واردات گندم نیز نامشخص است.مقایسه پنج ماهه سال جاری با دوره مشابه سال قبل نشان می دهد:بیشترین میزان افت به لحاظ وزنی در واردات شکر رقم خورده است اما به لحاظ ارزشی واردات روغن دچار افت بیش از 60 درصد شده است.

جزئیات واردات ذخایر استراتژیک

وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش جزئیات واردات کالاهای اساسی و استراتژیک را منتشر کرد. در این گزارش وضعیت واردات سه کالای استراتژیک روشن شده است. بر اساس گزارش به روز شده در مرداد ماه امسال واردات برنج به لحاظ وزنی افتی 67.5 درصدی داشته و این افت به لحاظ ارزشی به 58.3 رسیده است.

روند واردات روغن خام نیز در مدت زمان مورد بررسی از نظر وزنی افتی 60.2 درصدی ثبت کرده است.آمار وزارت صمت نشان می دهد واردات روغن خام نیز به لحاظ ارزشی افتی 61.1 درصدی را تجربه کرده است. واردات شکر هم در دوره زمانی مورد بررسی، افتی 75 درصدی و از نظر ارزش دلاری نیز با کاهش 56.8 درصدی مواجه شده است.

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که در 5 ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری بالاترین ارز تخصیص یافته به واردات گندم صورت گرفته، بطوریکه در این مدت 720 میلیون و 900 هزار یورو برای واردات گندم تخصیص یافته است. اما ارز تخصیص یافته برای واردات شکر نیز برابر با 96 میلیون و 500 هزار یورو بوده که با این شرایط این گروه کالایی نیز با وجود اینکه در رده دوم ارز تخصیص یافته برای واردات قرار گرفته اما در مقایسه با سال گذشته به لحاظ ارزشی شاهد افت 56.8 درصدی ارزش تخصیص یافته برای این کالای استراتژیک بوده ایم. این روند در خصوص روغن خام نیز صدق می کند، ‌بطوریکه در مدت زمان مورد بررسی 82 میلیون یورو برای واردات روغن نباتی تخصیص یافته که به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی بیش از 61 درصدی داشته است. ارز تخصیص یافته برای واردات برنج نیز برابر با 44 میلیون و 700 هزار یورو بوده است.

واردات 2

 

اثر کاهش واردات ذخایر استراتژیک بر بازار

در خصوص دلایل افت واردات کالای استراتژیک دو دیدگاه وجود دارد، برخی معتقدند که کاهش واردات این نوع کالا بازار این کالاها را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب می شود تا بازار با کمبود این اقلام مواجه شود؛ اما در پاسخ به این دیدگاه برخی دیگر از فعالان بازار بر این نکته تاکید می کنند که دولت با توجه به ذخایر انبار و برای مدت زمان 6 تا 18 ماه اقدام به واردات کالا می کند به همین دلیل با کاهش واردات بازار با مشکل مواجه نخواهد شد.

دلایل افت واردات ذخایر استراتژیک

 در خصوص چرایی این رویداد برخی از فعالان اقتصادی معتقدند که کاهش اعتبار برای واردات کالای اساسی یکی از دلایل افت واردات در این محدوده زمانی است. سال گذشته میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای کالای استراتژیک 14 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال جاری بین 8 تا 9 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در این خصوص چندی پیش محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که درسال جاری امکان فروش نفت وجود نداشته است، با این شرایط می توان گفت این حجم از واردات نیز به واسطه ذخایر ارزی کشور صورت گرفته است.

از سوی دیگر این گزینه نیز محتمل است که دولت با هدف جلوگیری از ورود شوک به بازار در اثر کاهش ذخایر ارزی از پیش برنامه‌ریزی کرده است ودر نتیجه در دورهای قبل بیش از نیاز مصرف اقدام به واردات کالا کرده است. در صورتیکه این تحلیل منطبق بر واقعیت باشد با وجود کاهش درآمدهای ارزی کشور که منجر به کاهش واردات در سال جاری شده است، نباید نگران وضعیت کالاهای اساسی در ماه‌های آتی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید