کالاهای اساسی با ارز چندتومانی تامین می شود؟/مجلسی ها دنبال فشار بیشتر روی مردم نیستند

کدخبر: ۳۵۶۵۰۳
اقتصادنیوز: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت با وجود فشارهای کنونی و به دلیل محدودیت ارز و کاهش واردات تصمیم دارد تا با صرفنظر از بخشی از منافع خود همچنان کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند و روی همین ارز مصارف خود را در خزانه تعیین کند.
کالاهای اساسی با ارز چندتومانی تامین می شود؟/مجلسی ها دنبال فشار بیشتر روی مردم نیستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت: محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست امروز سه‌شنبه خود با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهارداشت: نمایندگان مجلس از آنجایی که همواره دغدغه معیشت مردم را دارند، طرح تامین کالاهای اساسی را ارائه کرده‌اند تا اقلام غذایی با قیمت ارزان‌تر در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار بگیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: تامین ۲۵ قلم کالای اساسی با قیمت ارزان‌تر پیش از این بوسیله دولت با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شد اما در دو سال گذشته با توجه به منابعی که دولت برای تامین این کالاها در نظر گرفته بود، دو قلم از این کالاها کاهش پیدا کرد زیرا محدودیت منابع وجود دارد و براین اساس نمایندگان به دنبال راهی برای جبران این موضوع هستند.

نوبخت بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه در نشست امروز با کمیسیون برنامه و بودجه به دنبال راهی برای تامین منابع این طرح بودند که نظرات خود را به نمایندگان در این مورد ارائه کردیم و قرار شد در جلسات مختلف مشترک میان سازمان و کمیسیون برنامه بودجه بحث تعیین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی بیشتر مورد رسیدگی قرار بگیرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: ما از هر روشی که زندگی مردم را تسهیل کند، استقبال می‌کنیم اما روشی که قابلیت اجرایی داشته باشد. مثلا اگر ما کالاها را با ارز نیمایی به کشور وارد کرده و مابه‌التفاوت آن را در کارت‌ها شارژ کنیم آیا همه مردم در روستاها و مناطق دورافتاده امکان استفاده و خرید بوسیله کارت را دارند؟ و از سوی دیگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی چقدر قیمت کالاها افزایش پیدا خواهد کرد؟

نوبخت ادامه داد: البته نمایندگان مجلس به دنبال ایجاد فشار بیشتر روی مردم نیستند، ولی باید خرد جمعی و تجارب خود را برای حل مشکلات روی هم قرار دهیم.

وی گفت: در حال حاضر دولت سیاست خود را درباره تامین کالاهای اساسی ادامه می‌دهد زیرا با ورود ۱ دلار به کشور و تبدیل آن به ارز نیمایی حدود ۱۸ هزار تومان به خزانه واریز می‌شود و اینگونه دست ما از نظر ریالی بازتر هست تا اینکه آن ارز به ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل شود. بنابراین دولت ترجیح می‌دهد کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند نه ارز ۱۸ هزار تومانی تا رفاه بیشتری حاصل شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: دولت با وجود فشارهای کنونی و به دلیل محدودیت ارز و کاهش واردات تصمیم دارد تا با صرفنظر از بخشی از منافع خود همچنان کالاهای اساسی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین کند و روی همین ارز مصارف خود را در خزانه تعیین کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید