راهی برای پیروزی ترامپ وجود دارد؟

توطئه ترامپ برای ماندن در کاخ سفید

کدخبر: ۳۷۳۰۷۵
در حالی‌که پرونده‌های حقوقی کمپین دونالد ترامپ برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات در برخی ایالت‌های سرنوشت‌ساز بی‌نتیجه مانده و یا در آستانه شکست هستند، نیویورک‌تایمز از نقشه پیچیده وی برای دور زدن نتیجه انتخابات به کمک مجالس ایالتی و الکتورهای مجمع گزینندگان پرده برداشت. آیا توطئه جدید ترامپ عملی خواهد شد؟
توطئه ترامپ برای ماندن در کاخ سفید

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که به تازگی رسانه‌های آمریکایی بر اساس برآورد نهایی از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، جو بایدن را با اختلاف چشمگیر در آرای عمومی و الکترال پیروز قطعی رقابت اعلام کردند، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دونالد ترامپ در جلسه‌ای با مشاورانش درباره طرح جدیدی برای دور زدن انتخابات رایزنی کرده و حتی آنان را تحت فشار قرار داده است. 

نشانه‌های رفتاری ترامپ و نزدیکان وی احتمال وجود چنین طرحی را تقویت می کند. بعد از آنکه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند طبق برآورد آنها «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری با قاطعیت پیروز شده، ترامپ هیچ اظهار نظر علنی بر سر زبان نیاورده بود و تنها روز جمعه گفت خواهیم دید که در آخر چه خواهد شد؟

از سوی دیگر منابع خبری به رسانه‌ها گفته‌اند مشاوران ارشد ترامپ در محافل خصوصی اذعان کرده‌اند که به نظر آن‌ها شکایت‌های ترامپ در چندین ایالت برای به چالش کشیدن آرا شانسی برای موفقیت ندارند. حال به نظر می‌رسد با توجه به اینکه شکایات حقوقی ترامپ بی نتیجه مانده و یا در آستانه شکست هستند، وی پلن بی (B)  را کلید زده و قصد دارد با مناقشه‌برانگیز کردن رقابت در برخی ایالت‌ها، انتخاب الکتورها را به مجالس ایالتی که جمهوری‌خواهان در آن‌ها دست بالا را دارند بکشاند. و از این طریق در مجمع گزینندگان، الکتورها بی‌توجه به تعهد به رأی اکثریت مردم ایالت‌شان، به ترامپ رأی دهند و کالج‌های الکترال ترامپ را به حدنصاب ۲۷۰ برسانند.


مطلب مرتبط؛
راهی برای پیروزی ترامپ وجود ندارد؟


برخی از کارشناسان انتخاباتی این طرح را به لحاظ عملی ناممکن می‌دانند و نیویورک‌تایمز آن را «فروپاشی جمهوریت برخاسته از دموکراسی» توصیف کرده است. برخی دیگر نیز مانند فرید زکریا احتمال تحقق آن را بر مبنای اصول قانون اساسی غیرممکن نمی‌دانند. و به نظر می‌رسد تأکید ترامپ بر قانون اساسی در روزهای اخیر، بیشتر با هدف سوءاستفاده از خلأ‌های موجود در آن باشد تا از روی احترام به مُرّ قانون.

ترامپ، رأی مردم را کنار می زند؟

فرید زکریا درباره سناریویی که که طبق آن «دونالد ترامپ» ممکن است بتواند بدون به دست آوردن رأی مردمی در قدرت بماند، گفت: سناریوی روز انتخابات (سوم نوامبر) را تصور کنید. ترامپ، روز سوم نوامبر از جو بایدن جلو افتاده، اما در روزهای بعد بایدن پیشتاز می‌شود. جمهوری‌خواهان، [از طریق تنظیم شکایت‌نامه] با ده‌ها هزار رأی پستی مخالفت می‌کنند؛ دموکرات‌ها شکایت‌های متقابلی طرح می‌کنند. مجالس ایالتی، با توجه به این وضعیت مبهم، تصمیم می‌گیرند خودشان الکتورها را انتخاب کنند. مسئله نگران‌کننده اینجا است: از میان ۹ ایالت بینابین (ایالت کلیدی)، مجلس ایالتی ۸ تای آنها در کنترل جمهوری‌خواهان است. اگر یک یا چند تا از این ایالت‌ها بگویند که آرا مشکل داشته‌اند و در آنها تخلف صورت گرفته می‌توانند کسانی را که به نظر خودشان الکتورهای قانونی هستند به جلسه مجمع گزینندگان ارسال کنند، که قاعدتاً الکتورهای جمهوری‌خواه خواهند بود.
البته که دموکرات‌ها هم بیکار نمی‌نشینند و ممکن است با این موضوع مخالفت کنند و شکایت‌نامه‌هایی تنظیم کنند. بعضی از آن ایالت‌ها فرماندارها یا وزرای داخلی‌شان دموکرات است که آنها هم ممکن است الکتورهای مد نظرخودشان را به مجمع گزینندگان بفرستند.

این مسئله، ابهام‌ها را دو چندان می‌کند اما این دقیقاً ممکن است بخشی از نقشه جمهوری‌خواهان باشد. چون، زمانی که کنگره روز ۶ ژانویه برای شمردن آرای الکتورها تشکیل جلسه می‌دهد، مشروعیت برخی از الکتورها با چالش رو به رو خواهد بود.
این احتمال وجود دارد که جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم بگیرند آرای الکترال ایالت‌های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. تصور کنید که در این سناریو، آرای الکترال میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچ‌یک از دو کاندید، ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهد داشت.

در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند. در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها یک رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات سال جاری] باقی بمانند، ۲۶ ایالت رأیشان جمهوری‌خواه، ۲۳ ایالت رأیشان دموکرات و یک ایالت مساوی بوده است. بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از  پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است کاری انجام دهد.»

با این حال برخی دیگر از صاحب‌نظران امکان تحقق چنین سناریویی را غیرممکن می‌دانند. از جمله «مگی آستور» که در گزارشی امکان‌پذیری این سناریو را رد کرده‌است.

آیا توطئه ترامپ عملیاتی می‌شود؟

از سوی دیگر مگی استور در مطلبی با عنوان «آنچه در فاصله انتخابات تا تحلیف رخ خواهد داد» به امکان عملیاتی بودن طرح یادشده پرداخته و نوشته است: «به طور معمول ، آنچه بین روز انتخابات و روز تحلیف اتفاق می افتد یک سری تشریفات است که تعداد کمی از مردم باید به آنها توجه کنند. اما امتناع پرزیدنت ترامپ از تصدیق اینکه وی به جوزف آر. بایدن جونیور ، رئیس جمهور منتخب شکست خورده، و رضایت جمهوری‌خواهان ارشد از تلاش های وی برای براندازی روند دموکراتیک، منجر به اهمیت یافتن رویه‌های مسخره‌ای شده است که به موجب آن اراده مردم رسمیت پیدا می کند. 

با این حال بسیار بعید است که جمهوری خواهان بتوانند نتایج انتخابات را لغو کنند. بله ، ممکن است سناریوهایی ارائه شود که قانون گذاران یا قضات برای دوره دوم ترامپ انتخابات را مهندسی کنند و کشور را در یک بحران قانون اساسی فرو ببرند. اما حتی با داشتن یک دادگاه عالی محافظه کار، سنای به رهبری جمهوری خواهان و مجالس ایالتی با اکثریت جمهوری‌خواه در بیشتر ایالت ها‌، باز هم کارشناسان قانون انتخابات اطمینان دارند که این اتفاق نخواهد افتاد.

در اینجا مروری داریم بر آنچه از انتخابات تا ۲۰ ژانویه -زمان تغییر دولت- اتفاق خواهد افتاد ، اینکه چگونه کمپین ترامپ می تواند برای مداخله در نتیجه انتخابات تلاش کند و چرا بعید است موفق شود.

۱. ایالت ها نتایج انتخابات خود را تأیید می‌کنند

مقامات شهرستان یا هر سطح از دولت که مسئول اداره انتخابات در یک ایالت معین است - باید همه آرا را بشمارند، مجموع آرا را دوباره بررسی کنند و مطمئن شوند که هر رأی معتبر در آن لحاظ شده است. روش‌های دقیق در هر ایالت متفاوت است.

این مقامات آخرین برآورد خود را به ایالت گزارش می‌دهند ، که رئیس ارشد انتخابات آنها - اغلب ، اما نه همیشه ، وزیر امور خارجه ایالت- نتایج را تدوین و به فرماندار ارائه می‌دهد. ایالت‌ها مهلت های خود را برای این کار جداگانه تعیین می کنند. چند ایالت قبلاً این کار را کرده‌اند و آخرین مهلت نیز مبوط به کالیفرنیا در ۱۱ دسامبر است.

کمپین انتخاباتی ترامپ همچنان می‌تواند شکایتی را مطرح کند که نتایج تایید شده در مهلت تعیین شده را به چالش بکشد. اما دادگاه ها تقریباً همه چنین شکایاتی را رد می کنند.

جسیکا لوینسون ، استاد دانشکده حقوق لویولا و متخصص قانون انتخابات گفت: "هنگامی که شما گواهینامه تأیید نتیجه را دریافت کردید ، واقعاً باید در برابر دعوی‌ها محافظت شوید. تنها باید یک پرونده جادویی وجود داشته باشد تا نتایج ایالتی را پس از تأیید آنها تغییر دهد و ما فقط پرونده را تا بازگشایی کنگره باز می‌گذاریم."

۲. قانون گذاران ایالتی می توانند مداخله کنند؟ احتمالاً نه

یک تاکتیک اصلی در کارزار انتخاباتی ترامپ و گروه های محافظه کار استفاده از پرونده های قضایی و سایر مانورها برای جلوگیری از تأیید نتایج ایالت‌ها یا حداقل تأخیر در روند کار بوده است. این ایده تا حدی این است که اگر مقامات انتخاباتی نتوانند نتایج ایالت خود مبنی بر پیروزی بایدن را تصدیق کنند، مجلس قانونگذاری ایالتی که اغلب در ایالت‌های مورد مناقشه تحت کنترل جمهوری خواهان است می‌تواند وارد عمل شود و الکتورهای طرفدار ترامپ را انتخاب کند تا در مجمع گزینندگان در ۱۴ دسامبر -۲۴ آذر- برخلاف نتیجه آرای مردمی ایالت خود، الکترال‌کالج ایالتی را به ترامپ بدهند.

در جورجیا، کمپین ترامپ طرح دعوی کرد و وزیر امور خارجه جمهوری‌خواه جورجیا شمارش مجدد را مجاز اما زمان‌بر اعلام کرد  که ممکن است از مهلت صدور گواهینامه طولانی‌تر شود. هنوز از این مهلت یک ماه مانده است و اگر به نظر برسد که مقامات به طور مصنوعی بازشماری را طولانی می‌کنند ، دادگاه‌ها می‌‌توانند وارد عمل شوند. برتری ۱۴ هزار رأی بایدن برای غلبه بر بازشماری مجدد مانعی خارق العاده است و به هر حال برای پیروزی به ۱۶ رأی الکترال جورجیا احتیاجی ندارد.

در پنسیلوانیا و میشیگان، جمهوری خواهان برای جلوگیری از صدور گواهینامه بر اساس اظهارات بی‌اساس مبنی بر بی‌نظمی در رأی دادن یا شمارش آراء، دادخواست‌هایی را ارائه داده اند. اما قضات تاکنون شکایات کمپین انتخاباتی ترامپ را کاملا رد کرده اند و حاشیه پیروزی بایدن از محدوده لازم برای بازشماری کاملاً خارج است: بیش از ۵۰ هزار رأی در پنسیلوانیا و نزدیک به ۱۵۰ هزار رأی در میشیگان.

حتی اگر شمارش ها به موقع تأیید شده باشد، باز هم قانون‌گذاران ایالتی جمهوری‌خواه می توانند -دست‌کم در تئوری- سرکشی کرده و لیست الکتورهای طرفدار ترامپ را برای مقابله با لیست الکتورهای دارای گواهینامه از سوی فرمانداران دموکرات ارسال کنند. اما جمهوری خواهان پنسیلوانیا قبلاً گفته اند که چنین کاری نخواهند کرد و حتی اگر آنها یا قانونگذاران در ایالت دیگری این کار را انجام دهند ، احتمالاً از نظر حقوقی دوام نخواهد آورد.

۳. الکتورها تشکیل جلسه می‌دهند

در ۱۴ دسامبر، الکتورهای هر ایالت در مجمع گزینندگان رسماً رای خود را به صندوق میاندازند.

اکثر ایالت ها قوانینی دارند که الکتورها را ملزم به رای دادن به نامزدی می‌کنند که متعهد شده‌اند (تقریباً در همه موارد، الکنتور را به برنده آرای مردمی ایالت می دهند). و این امر امکان وجود «الکتورهای غیرمتعهد» را محدود می کند. (چندین مورد در سال 2016 وجود داشت، اما نتیجه نهایی را تغییر ندادند.) دادگاه عالی در تابستان امسال در Chiafalo واشنگتن به اتفاق آرا این قوانین را تأیید کرد. بنابراین این یک منبع عدم اطمینان با احتمال کمتر است.

یک اتفاق نادر ممکن است رخ دهد اما بازهم بسیار بعید است؛ یک مجلس قانونگذاری ایالتی به طریقی موفق به تعیین لیست الکتورهای طرفدار ترامپ شود و از آن در برابر چالش های حقوقی دفاع کند. و از آن سو فرماندار با طی مراحل عادی یک لیست الکتور طرفدار بایدن را تأیید کند و دو لیست رقیب با مجموعه‌ای از الکتورهای حامی ترامپ و بایدن ایجاد شود.

در این صورت ، تصمیم گیری در مورد لیست الکتورها به عهده کنگره است.

پاول اسمیت ، معاون دعاوی و استراتژی مرکز حقوقی کمپینر -یک گروه حامی حق رأی غیرحزبی- گفت: من فکر نمی کنم که هیچ یک از اینها اتفاق بیفتد. اگر توجیه واقعاً واضحی وجود نداشته باشد، مانند برخی از اختلالات و تخلفات گسترده، برای یک قانونگذار بسیار دشوار است که بگوید "ما فقط تصمیم گرفتیم که دیگر دموکراسی را دوست نداشته باشیم."

۴. کنگره نتایج را تأیید می‌کند

در ۶ ژانویه، کنگره آرای الکترال را شمارش و تأیید می‌کند. در هر دوره، رسیدن گواهینامه‌های ایالتی - ۸ دسامبر تا حداکثر ۱۴ دسامبر- پایان اختلافات است و همه چیز بعد از آن تشریفات است. به احتمال زیاد امسال نیز چنین خواهد شد.

اما در موارد بعیدی که قانونگذاران ایالتی و فرمانداران ایالتی ۲ لیست متفاوت از الکتورهای مورد نظر خود را تعیین کنند، کنگره باید درباره آن تصمیم بگیرد.

چنین چیزی در واقع در سال 1960 اتفاق افتاد: فرماندار هاوایی پیروزی 141 رأی را به ریچارد ام نیکسون اعطا کرد، اما با بازشماری مجدد، آرا به جان اف کندی واگذار شد و با تجمیع الکترال‌ها، نتایج نهایی نشد. خطر کمی وجود داشت چراکه آرای الکترال هاوایی هیچ تاثیری در نتیجه انتخاباتی که کندی پیروز آن شد، نداشت. با این حال کنگره مجبور شد اختلافات را حل کند. نیکسون که خود به عنوان معاون رئیس جمهور، ریاست مجلس سنا را بر عهده داشت، خواستار اتفاق نظر درباره تأیید لیست الکتورهای طرفدار کندی شد.

درباره نسخه 2020 چنین سناریویی، آقای گرین باوم گفت: قانون فدرال نشان میدهد که کنگره باید از لیست پیشنهادی فرمانداران حمایت کند.

اما اگر فرض کنیم که کنگره به حزب گرایی پایبند بود، به این معنی که مجلس نمایندگان دموکرات یک لیست الکتور طرفدار بایدن که مد نظر فرماندار بوده را انتخاب کند و مجلس سنا نیز لیست الکتورهای طرفدار ترامپ که مجلس ایالتی تعیین کرده را تأیید کند، در این صورت چه خواهد شد؟

به گفته دیوید بویز، که وکیل ال گور در بازشماری آرای فلوریدا در انتخابات سال ۲۰۰۰ بود، حتی در صورت بن‌بست کنگره ، قانون فدرال حکم کرده که لیست انتخاب شده توسط "مجری" ایالت مورد نظر ارجحیت دارد.

البته به گفته بویز، ابهامی در این زمینه وجود دارد، در مورد اینکه آیا واژه "اجرایی" به فرماندار اشاره دارد یا وزیر خارجه ایالت؟ با این حال در هر سه ایالت مهم -میشیگان ، پنسیلوانیا و ویسکانسین- هر دو چهره دموکرات هستند.

۵. بایدن سوگند یادخواهد کرد

هفته های آینده ممکن است بی نظم باشد. آنها ممکن است اعتقاد عمومی به روند انتخابات را تضعیف کرده و باور غلط طرفداران ترامپ مبنی بر "سرقت" و تقلبی بودن انتخابات را تقویت کنند. آسیب به نهادهای دموکراتیک ممکن است در طولانی مدت خود را نشان دهد. اما در کوتاه مدت، تصور هر اتفاقی، جز این تقریباً غیرممکن است: در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ جو بایدن دست راست خود را بالا می‌آورد و به عنوان چهل‌وششمین رئیس جمهور ایالات متحده سوگند یاد خواهد کرد.

پروفسور لوینسون گفت که ماه ها لیستی از "کابوس‌های انتخاباتی" را نگه داشته که هیچ یک از آنها عملی نشده است. دخالت قانونگذاران جمهوری خواه تنها سناریوی باقی مانده است و او نگران نیست. در بسیاری از ایالت‌های مورد مناقشه، بایدن با اختلاف آرا بسیار زیاد جلو است.

۴۴ سال فعالیت سیاسی جو بایدن در ۱۱ عکس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید