شانس پیروزی ترامپ و بایدن در هر ایالت چقدر است؟

پیش‌بینی اکونومیست از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

کدخبر: ۳۵۲۶۸۱
اقتصادنیوز؛ اکونومیست پیش‌بینی می کند که جو بایدن به احتمال زیاد دونالد ترامپ را در آرای عمومی و الکترال با قدرت شکست می‌دهد.
پیش‌بینی اکونومیست از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

وبگاه نشریه اکونومیست که برای پیش بینی انتخابات آمریکا در نوامبر 2020 داده‌های نظرسنجی‌های معتبر، فاکتورهای اقتصادی و جمعیتی را تجزیه و تحلیل می‌کند، آخرین برآورد خود از انتخابات پیش رو را ارائه کرده که حاکی از پیروزی مقتدارنه جو بایدن و تک‌دوره‌ای شدن ریاست دونالد ترامپ بر کاخ سفید است.

مدل اکونومیست پیش‌بینی می‌کند که جو بایدن به احتمال زیاد دونالد ترامپ را در آرای عمومی و الکترال با قدرت شکست می‌دهد.

345

برآورد آرای الکترال

مدل اکونومیست هر روز آپدیت شده و نظرسنجی‌های ایالتی و ملی را با شاخص‌های اقتصادی و جمعیتی ترکیب میکند تا طیف وسیعی از نتایج را با دقت قابل توجهی پیش‌بینی کند. نقطه میانه تخمین میزان آراء کالج (الکترال) برای هر حزب در روز انتخابات است.

در حالی که نامزد پیروز به حد نصاب ۲۷۰ رأی الکترال نیاز دارد، اکونومیست تعداد آرای الکترال جو بایدن را ۳۴۷ و دونالد ترامپ را ۱۹۱ تخمین زده است.

3454

این نشریه سیاسی-اقتصادی با در نظر گرفتن شرایط کنونی و احتمالی آینده شانس پیروزی نامزد دکوکرات‌ها را ۹۱٪ می‌داند.

65767

 

شبیه‌سازی‌های کالج‌های الکترال

مدل اکونومیست با شبیه سازی 20،000 مسیر برای انتخابات کار می‌کند. این برآورد با لحاظ کردن خطای نظرسنجی، احتمال تغییر در میزان مشارکت و یا فضای سیاسی و تأثیرات مناظرات و مبارزات انتخاباتی،  برای هریک از مسیرهای تخمینی، نتایج متفاوتی ارائه کرده است.

نمودار میله‌ای زیر احتمال درستی هریک از پیش‌بینی‌ها را ارزیابی کرده و هرچه میله مربوط به سهم پیش‌بینی شده از آراء الکترال هر نامزد مرتفع‌تر باشد، احتمال تحقق آن پیش‌بینی بالاتر است.

567

شانس پیروزی در هر ایالت

مدل اکونومیست پیش‌بینی آراء ملی را با نظرسنجی‌ها و عوامل سیاسی-اقتصادی در سطح ایالتی ترکیب می کند. اکونومیست فرض کرده است که ایالاتی که مشابه هستند به احتمال زیاد با یکدیگر حرکت می‌کنند. به عنوان نمونه اگر دونالد ترامپ مینه‌سوتا را ببرد، احتمالاً در ویسکانسین نیز برنده خواهد شد.

6886

رای گیری عمومی بصورت روزانه مدل شده است

در مدل اکونومیست برای اولین بار میانگین نظرسنجی‌ها ارزیابی شده و میزان اثرگذاری هر نظرسنجی در تخمین میانگین کلی بر اساس اندازه نمونه‌های آن نظرسنجی اعمال شده است. همچنین این مدل نظرسنجی‌هایی که بیش از حد متمایل به یک حزب هستند را تا حدی اصلاح و تعدیل می‌کند. سپس این میانگین را با پیش‌بینی خود که بر اساس داده‌های غیر پیمایشی است ترکیب کرده و تا روز انتخابات نهایی هر روز سهم آرای نامزدها را پیش‌بینی می‌کند.

567658678

وضعیت ایالت‌های کلیدی در مدل اکونومیست

در فرهنگ سیاسی آمریکا از برخی ایالت‌ها به عنوان ایالت‌های آبی یاد می‌شود و مقصود ایالت‌هایی است که پایگاه رای دموکرات‌ها هستند و احتمال شکست نامزد دموکرات در آن‌ها بسیار کم است. کالیفرنیا و نیویورک از مهمترین ایالت‌ای آبی‌رنگ هستند که اکثریت شهروندان آن‌ها حامیان حزب دموکرات هستند. 

از سوی دیگر ایالت‌هایی مثل تگزاس، کانزاس، تنسی و ... که فضای محافظه‌کارانه‌ا دارند، حامیان حزب جمهوری‌خواه هستند و به عنوان ایالت‌ها قرمز رنگ شناخته می‌شوند.

اما آنچه سرنوشت نهایی انتخابات را مشخص می‌کند آرای الکترال چند ایالت کلیدی است که گاه نماد رنگی آن‌ها بنفش یا خاکستری است. این ایالت‌ها که در محور Rust Belt قرار دارند به نوعی کمربند صنعتی آمریکا بوده‌اند و به دلایلی (اقتصادی و جمعیتی و ...) در دوره‌های مختلف انتخابات، متفاوت عمل کرده و یا رقابت بسیار نزدیکی بین دو حزب برقرار بوده است. در انتخابات ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون اغلب ایالت‌های کلیدی را به ترامپ واگذار کرد و حتی برخی ایالت‌هایی که دوره‌های متوالی به دموکرات‌ها رأی داده بودند، اینبار به رنگ قرمز درآمده‌اند.

دونالد ترامپ و جو بایدن / انتخابات آمریکا ۲۰۲۰ / رئیس‌جمهور ایالات متحده

با این حال گویا دوباره ورق برگشته و اوضاع جو بایدن در این ایالت‌ها به مراتب بهتر از ترامپ است. در میان ایالت‌های کلیدی برخی مثل فلوریدا با ۲۹ کالج الکترال، برای هر دو نامزد اهمیت حیاتی دارد. دیگر ایالت‌های کلیدی نیز به تناسب وسعت و جمعیت خود تعدادی کالج انتخاباتی دارند و هرچه این تعداد بیشتر باشد، پیروزی در آن اهمیت بیشتری می‌یابد.

هر کاندیدایی بتواند اکثریت آرای عمومی (نصف به علاوه یک رأی از کل آرای مأخوذه) را در یک ایالت به دست آورد، کل الکترال‌کالج‌های آن ایالت را در سبد خود ریخته است و به حدنصاب 270 کالج الکترال لازم برای پیروزی نزدیک‌تر شده است.

در فاصله ۳ ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نگاهی به برآورد اکونومیست از وضعیت این ایالت‌ها داشته‌ایم.

 

آریزونا

دارای ۱۱ کالج انتخاباتی

Arz

 

فلوریدا

دارای ۲۹ کالج انتخاباتی

FLRD

 

میشیگان

دارای ۱۶ کالج انتخاباتی

Mich

 

کارولینای شمالی

دارای ۱۵ کالج انتخاباتی

N CAR

 

نیوهمپشایر

دارای ۴ کالج انتخاباتی

NHAMP

 

نوادا

دارای ۶ کالج انتخاباتی

NVD

 

پنسیلوانیا

دارای ۲۰ کالج انتخاباتی

PNSLV

 

جورجیا

دارای ۱۶ کالج انتخاباتی

Georgia

 

اوهایو

دارای ۱۸ کالج انتخاباتی

ohio

 

ویسکانسین

دارای ۱۰ کالج انتخاباتی

WISCNSN

 

تگزاس

دارای ۳۸ کالج انتخاباتی

txas

 

 

منابع:

*دفتر سرشماری ایالات متحد، مرکز انتخابات و داده های علمی MIT، بررسی انتخابات کنگره 2016؛ دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده، مطالعات ملی انتخابات آمریکا، 270towin.com، گالوپ، FiveThirtyEight؛ YouGov

*پیش‌بینی اقتصادی؛ اندرو گلمن و مرلین هایدمنز، دانشگاه کلمبیا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید