نیویورک‌تایمز امکان دور زدن انتخابات با آرای الکترال را بررسی کرد

راهی برای پیروزی ترامپ وجود ندارد؟

کدخبر: ۳۷۳۵۱۴
اقتصادنیوز؛ با گذشت حدود ۲هفته از انتخابات ۳ نوامبر و یک هفته از قطعی شدن پیروزی جو بایدن، و در شرایطی که شکایات حقوقی کمپین دونالد ترامپ بی نتیجه مانده و یا در آستانه شکست هستند، برخی رسانه‌ها درباره نقشه جدید وی گمانه‌زنی کرده‌اند.
راهی برای پیروزی ترامپ وجود ندارد؟

به گزارش اقتصادنیوز؛ بر اساس این طرح، کمپین دونالد ترامپ قصد دارد با مناقشه‌برانگیز کردن رقابت در برخی ایالت‌ها، انتخاب الکتورها را به مجالس ایالتی که جمهوری‌خواهان در آن‌ها دست بالا را دارند بکشاند. و از این طریق در مجمع گزینندگان، الکتورها بی‌توجه به تعهد به رأی اکثریت مردم ایالت‌شان، به ترامپ رأی دهند و کالج‌های الکترال ترامپ را به حدنصاب ۲۷۰ برسانند.

برخی از کارشناسان انتخاباتی این طرح را به لحاظ عملی ناممکن می‌دانند و نیویورک‌تایمز آن را «فروپاشی جمهوریت برخاسته از دموکراسی» توصیف کرده است. برخی دیگر نیز احتمال تحقق آن را بر مبنای اصول قانون اساسی غیرممکن نمی‌دانند.


مطلب مرتبط؛
توطئه ترامپ برای ماندن در کاخ سفید عملی می‌شود؟


رید اپستین در گزارشی با عنوان «آیا ترامپ هنوز می‌تواند پیروز شود؟» در نیویورک‌تایمز نوشت: طی چند روز پس از انتخابات ، آقای ترامپ و دستیاران ارشد وی و برخی از طرفدارانش ادعا کردند که رای گیری در ایالت های کلیدی با تقلب گسترده ای همراه بود ، اما آنها هنوز هیچ مدرکی مبنی بر تخلف گسترده در رای گیری را ثبت نکرده اند. مقامات انتخاباتی در هر 50 ایالت این هفته به نیویورک تایمز گفتند که آنها از هرگونه تقلب یا سایر تخلفات انتخاباتی در ایالت های خود بی‌اطلاع هستند.

وکلای دموکرات و جمهوری خواه گفتند که هر روزی که بدون ارائه شواهد دادگاهی از تقلب در رای گیری سپری شود ، شانس قانونی ترامپ را بیشتر می کند.

بن گینزبرگ ، یک وکیل جمهوری خواه که در انتخابات سال 2000 برای آقای بوش کار می کرد و امسال بازنشسته شد و علیه آقای ترامپ رأی داد، گفت: "تا کنون، آنها کاملاً موفق به انجام این کار نشده اند و بر اساس پرونده های دادگاهی خود، در هیچ پرونده‌ای به موفقیت نزدیک نشده‌اند."

وکلا می‌گویند بدون هیچ فرصتی برای تغییر نتیجه آرای عمومی در ایالت های میدان نبرد، به نظر می رسد استراتژی حقوقی ترامپ تلاشی برای به تأخیر انداختن صدور گواهی تأیید از سوی مقامات انتخاباتی ایالت‌ها برای اعلام نام جو بایدن به عنوان برنده است. امری که می تواند  مسئله انتخاب الکتورهای انتخاباتی را به مجالس قانونگذاری ایالتی تحت کنترل جمهوری خواهان بسپارد.

حتی این تئوری متکی به یک سری اقدام با احتمال یک به صد است که جمهوری‌خواهان موفق شوند همه الکتورها در چندین ایالت را به طور همزمان مطابق میل خود انتخاب کنند- فارغ از اینکه در صورت عملی شدن مطمئناً منجر به خشم عمومی نسبت به تغییر نتایج انتخابات می شود.

گری مک دوناو، وکیل انتخاباتی دموکرات که برای تیم حقوقی ال گور در بازشماری آرای فلوریدا در سال 2000 کار می کرد گفت: اینها به نوعی از جمله مسائلی است که شما نیمه‌شب‌ها به آن‌ها فکر می کنید. اگر آنها واقعاً بخواهند یک انتخابات را بدین شکل بدزدند ، عملاً سقف دموکراسی فروخواهد ریخت. اگر مردم به وضوح ببینند که آن‌ها به اصول دموکراسی توجه نمی‌کنند ، خدا می داند چه اتفاقی می افتد و مردم چگونه در برابر آن واکنش نشان می دهند.

بیشتر ایالت ها قرار است نتایج انتخابات خود را تأیید و برندگان را تا پایان ماه نوامبر اعلام کنند. لانه چن که مدیر سیاستگذاری کمپین انتخاباتی میت رامنی در سال 2012 بود، گفت: در برخی موارد حتی برای پرشورترین حامیان رئیس جمهور نیز آشکار می شود که هیچ راهی وجود ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید