مروری بر روزنامه‌های 29 آبان 1399

شگرد تیم جلیلی برای حذف رئیسی و قالیباف/۹ هفته آبشاری تهران بی‌توجه به تحولات امریکا/پایان سبز ماه منفی بورس

کدخبر: ۳۷۴۱۱۰
اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های 29 آبان 1399 را با مرورعناوین مطالب اصلی صفحه اول آنها آغاز می‌کنیم.
شگرد تیم جلیلی برای حذف رئیسی و قالیباف/۹ هفته آبشاری تهران بی‌توجه به تحولات امریکا/پایان سبز ماه منفی بورس

به گزارش اقتصادنیوز پاسخ حسن روحانی رئیس‌جمهور بامحمدباقرقالیباف رئیس مجلس و آغاز طرح قرنطینه کرونایی مهم‌ترین سوژه‌های مشترک امروز روزنامه‌ها به شمار می‌روند.

آرمان ملی در تیتر نخست خود  آورده است: نمایندگان در عزل و نصب‌ها دخالیت می‌کنند

آفتاب یزداین تیتر را برای گزارش اصلی صفحه خود اورده  است:دعوای چپ و راست وسط سفره مردم

ابتکار بااشاره به جدال روحانی وقالیباف تیتر زده است: دومینوی کنایه‌های بی‌حاصل

اطلاعات به نقل  از روحانی نوشته است: نشانه‌ها از بهبود شرایط آشکار است،ایران ارگان دولت نیز تیتر زده است: ایجاد یاس خیانت ملی است جمهوری اسلامی هم به نقل از روحانی نوشته است: آمریکا را مجانی تطهیرمی‌کنند، می خواهند قهرمان رفع تحریم شوند

جام جم ارگان صدا وسیما با اشاره به قرنطینه نوشته است: تعطیلات با پایان باز خراسان نیز این تیتر را برگزیده است: هجوم دقیقه نودی برای مردن!

جوان با طعنه به دولت تیتر زده است: طرح معیشتی مجلس دولت را به حمایت از مردم واداشت!

شهروند در عنوان اصلی خود آورده است: 75 هزار فرزندایران در انتظار شناسنامه

قدس در گزارش اصلی خود بااشاره به اجرای قانون شناسنامه فرزندان مادران ایرانی نوشته است: فرزند شهید مدافع سلامت شناسنامه دار شد

در ادامه برخی از مطالب اصلی روزنامه‌هارا مرور می‌کنیم:

اعتماد؛ کاسبان منع کاندیداتوری روسای قوا 

اعتماد در یکی از گزارش‌های صفحه اول خود به انتخابات پرداخته و می‌نویسد: به این دو گزاره فکر کنید؛ یکم اینکه «یک مینی‌بوس اصولگرا کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند» و دوم «استمزاجی صورت گرفته که رییسی و قالیباف به مسوولیت‌های فعلی‌شان ادامه دهند و سعید جلیلی بیشترین شانس را برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری در اختیار دارد»؛ گزاره اول را دو، سه ماه پیش نه از قول یک چهره اصلاح‌طلب بلکه از عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق سازمان صداوسیما شنیدیم که از قضا خودش هم یکی از سرنشینان آن مینی‌بوس- و چه ‌بسا اتوبوس دوطبقه اصولگرایان به‌ مقصد «پاستور1400» باشد. دومی را اما همین دو، سه هفته گذشته به‌نقل از سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده اصولگرای ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شنیدیم، آن ‌هم با این تاکید که بدون درنظر گرفتن آنچه استمزاج عنوان کرده، جلیلی بالاتر از قالیباف و البته پس از رییسی، اولویت دوم اصولگرایان است و تنها کاندیدای اصلی جناح راست در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 از شانسی بیش از جلیلی برخوردارست که او هم از آنجا که نه ‌فقط همچون قالیباف، رییس یکی از قوای سه‌گانه بلکه درمقام رییس قوه قضاییه مشخصا از منصوبان رهبری است و به‌تعبیری موضوع اصلی آن استمزاج.فارغ از این اما نکته دیگری محل تامل است که فراتر از این موضع‌گیری‌های انتخاباتی به‌روشنی جانبدارانه حائز اهمیت است و آن اینکه صحت توامان این دو گزاره منطقا ناممکن است. ناممکن است که هم بپذیریم اصولگرایان با یک اتوبوس دوطبقه که سرنشینانش را کاندیداهای ریاست‌جمهوری سیزدهم تشکیل می‌دهند، حرکت‌شان را به سوی انتخابات 1400 آغاز کرده‌اند و چنانکه این روزها بسیار می‌شنویم احتمالا می‌خواهند با سازوکاری شبیه به آنچه دوره دوازدهم رقم خورد درنهایت با نظرسنجی از میان خیل مشتاقان هرکه بالاتر ایستاد را گزینه اصلی و نهایی معرفی کرده و باقی به ‌نفع او کنار بکشند و هم باور کنیم آن‌ طور که نقوی‌حسینی گفته، پس از ماجرایی که پیرامون کاندیداتوری احتمالی پرویز فتاح رقم خورد و او- خواسته یا ناخواسته- از گردونه رقابت حذف شد حالا تنها 3  اصولگرا کاندیدای ریاست بر قوه مجریه مملکتند؛ آن‌ هم درحالی که 2 نفر از این فهرست جمع و جور را روسای دو قوه مقننه و قضاییه تشکیل می‌دهند و نفر سوم هم کسی نیست مگر سعید جلیلی؛ نفر سومی که چنانچه اشاره شد اولا اولویت سوم اصولگرایان نیست و شانس دوم است ثانیا دو گزینه دیگر، یکی به‌واسطه آنکه مستقیما منصوب رهبری است و دیگری از آنجا که ریاست بر قوه‌ای کلان چون پارلمان را برعهده دارد، صلاح نیست وارد رقابت شوند و این یعنی اصولگرایان نه یک اتوبوس دوطبقه بلکه درمجموع حتی دو گزینه را هم روی میز ندارند که مثلا  از میان‌ آنها دست به انتخاب بزنند؛ تکلیف‌شان روشن است و همین است که هست؛ سعید جلیلی، کاندیدای اول و آخر جناح راست است برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400!

نرخ نهفته ارز در بودجه 1400

اعتماد در گزارشی دیگر به بودجه پرداخته است. این روزنامه می‌نویسد: بودجه سال 1400 از حساسیت‌های بالاتری نسبت به سال‌های قبل برخوردار است. گذشته از اینکه دولت روحانی مجری بودجه سال آینده نخواهد بود و مهم‌ترین سند مالی کشور توسط دولت دیگری باید اجرا شود؛ بودجه 1400 برای چهارمین سال از اعمال شدیدترین تحریم‌ها تدوین شده است. هر دو این عوامل موجب خواهد شد که اولا بودجه سال آینده توسط مجلس که عمده کرسی‌های آن در اختیار نمایندگان اصولگرا و منتقد دولت است؛ با دستکاری‌هایی روبه‌رو شود ثانیا اعمال بی‌سابقه‌ترین فشارها علیه اقتصاد ایران باعث شده تا صادرات نفت به عنوان یکی از درآمدهای مهم ارزی کشور با افت شدیدی مواجه شود و از سوی دیگر درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات نفتی و غیرنفتی با دشواری به کشور بازگردد و این موضوع نیز باید در لایحه بودجه دیده شود. در این میان نرخ ارزی که به عنوان «پایه محاسباتی» لایحه بودجه گنجانده می‌شود؛ آثار متعددی به دنبال خواهد داشت. طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی با هدف کاهش فاصله قیمتی میان دلار با نرخ سامانه نیما و دلار بازار آزاد و شکست دلالان، نرخ ارز در صرافی‌های رسمی را متناسب با شرایط بازار تغییر داده و دیده شد که حتی دلار به کانال 31 هزار تومانی نیز وارد شده است. گرچه امروز که این گزارش نوشته می‌شود شرایط نرخ دلار با ثبات در بازار و ریزش قیمت‌ها همراه بوده است اما نرخی که در ماه‌های آینده برای دلار محاسباتی بودجه اعلام می‌شود، می‌تواند تاثیر زیادی بر انتظارات بازار و نرخ ارز داشته باشد. از سوی دیگر در صورتی که نرخ تعیین شده فاصله زیادی با بازار داشته باشد، می‌تواند روی کسری بودجه و نامتعادل شدن تراز عملیاتی بودجه تاثیر داشته باشد.

آلبرت بغوزیان تحلیل‌گر اقتصادی  در خصوص رقم 11 هزار و 500 تومان نرخ ارز که در لایحه بودجه سال آینده تعیین شده معتقد است؛ این نرخ‌ها اسمی هستند زیرا کالای اساسی که با این نرخ ارز وارد کشور می‌شود با همین نرخ محاسبه و به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.او در پاسخ به این پرسش که کلا تعیین نرخ ارز در بودجه چه تاثیری داشته و اهمیت آن چیست به «اعتماد» گفت: این رقمی که در بودجه برای ارز دیده شده برای واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار در نظر گرفته می‌شود اما آنچه شاهد آن بودیم این است سال گذشته نیز که نرخ ارز 4200 تومان در بودجه 99 تعیین شده بود این نرخ در بازار آزاد به بیش از 30 هزار تومان رسید و در حال حاضر نیز در محدوده 25 هزار تومان است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی اراده‌ای برای مدیریت بازار ارز در این مقطع زمانی نداشته است. این کارشناس اقتصادی در خصوص شکاف 14 تا 15 هزار تومانی نرخ ارز تعیین شده در بودجه و بازار آزاد و تعیین فروش روزانه 700 هزار بشکه نفت برای سال ‌آینده افزود: این شکاف قرار نیست پر شود. امسال و سال گذشته هم شاهد آن بودیم که درآمدهای دولت محقق نشد و دولت با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد کسری‌های خود را تامین کرد. باید دید درآمدهای حاصل از فروش نفت با نرخ 40 دلاری که در نظر گرفته شده برمی‌گردد یا خیر؟ یا اینکه دولت باید به راه‌های دیگری متوسل شود.او بر این باور است که با روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور امریکا هر چند خوش‌بینی‌هایی در خصوص کاهش تحریم‌ها وجود دارد و شاید دولت بتواند نفت بیشتری هم بفروشد و حداقل صادراتی داشته باشد اما دولت در نظر دارد تا از بخش مالیات و واگذاری‌ها در خصوصی‌سازی و فروش اموال کسب درآمد کند.این اقتصاددان در مورد قیمت واقعی ارز معتقد است که این موضوع یک کار کارشناسی قوی می‌طلبد تا نرخ واقعی ارز مشخص شود هر چند این نرخ خرید و فروش ارز تعادلی است اما نرخ بهینه برای ارز نیست و باید دید چه نرخی برای اقتصاد کشور مفید است. مطمئنا باید نرخی در نظر گرفت که باعث کاهش قیمت‌ها شود. این در حالی است که هم اینک شاهد آنیم که نرخ‌های تعیین شده باعث افزایش قیمت‌ها شده از قیمت لوزم خانگی گرفته تا مسکن و زمین و غیره اما با تغییر در سیاست‌های امریکا مردم در حال حاضر در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.

بغوزیان در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین نرخ 11 هزار و 500 تومان نوید نزولی بودن نرخ ارز در بازار آزاد را می‌دهد یاخیر؟ گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز در بودجه 11 هزار و 500 تومان مشخص شده، نرخی کمتر از این میزان برای واردات نخواهد بود و در بازار آزاد نیز نمی‌توان چشم‌انداز کاهش نرخ ارز را داشت.

خراسان؛ ۲ طرح معیشتی در مسیر اجرا 

خراسان در تیتر نخست خود آورده است:روز گذشته دو تصمیم مهم معیشتی اعلام شد. رئیس جمهور از ارائه بسته کمک معیشتی برای مدت چهار ماه خبر داد و گفت: افرادی که مشمول این کمک می‌شوند در چهار ماه انتهای سال، هر ماه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.همچنین طرح تامین کالاهای اساسی موسوم به کالابرگ الکترونیک توسط شورای نگهبان تایید شد.به گزارش ایرنا، دکتر روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: با افزایش و شدیدتر شدن محدودیت‌ها، فشار اقتصادی بر مردم هم زیاد می‌شود. در این شرایط دولت باید با در نظر گرفتن کمک‌هایی بخشی از این مشکلات را کاهش دهد. ‌ قبلا می‌گفتیم فشار روی کسانی است که حقوق ثابت‌بگیر هستند اما در شرایط کنونی اگر ادارات تعطیل شوند، حقوق‌شان را می‌گیرند. امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید با کسب و کارشان و خدماتی که ارائه می‌دهند، درآمدی کسب کنند.رئیس قوه مجریه از ارائه بسته کمک معیشتی به یک سوم جامعه در چهار ماه پیش رو خبر داد و خاطرنشان کرد: روز شنبه در ستاد ملی کرونا، این بسته تصویب می‌شود. افرادی که مشمول این کمک می‌شوند، در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند ماهیانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان می‌گیرند تا کمکی برای معیشت مردم شود. به گفته روحانی، وام یک میلیونی هم به حدود ۱۰ میلیون خانوار پرداخت می‌شود که البته این وام برای همه یارانه‌بگیران نیست.محاسبات خراسان نشان می دهد که با توجه به جمعیت 85 میلیون نفری کشور، یک سوم جمعیت، معادل حدود 28 میلیون نفر می شود. واریز مبلغ 100 هزار تومان طی چهار نوبت تا پایان سال، بودجه ای معادل 11.2 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. همچنین شناسایی این تعداد افراد، به احتمال زیاد توسط وزارت کار از طریق سامانه اطلاعات اقتصادی خانوارها که سال گذشته در زمینه یارانه بنزینی مورد استفاده قرار گرفت، صورت می گیرد.

khorasannews

 

جوان؛ ۹ هفته آبشاری تهران بی‌توجه به تحولات امریکا

جوان در گزارشی به تحولات دستاوردهای هسته‌ای ایران پرداخته است. این روزنامه نوشته است:دو روز بعد از آنکه «جوان» به نقل از یک منبع مطلع خبر داد با قطعی شدن حضور جو بایدن در کاخ سفید، ایران گام‌های هسته‌ای تندتری برخواهد داشت، آژانس انرژی اتمی در یک گزارش نیم‌صفحه‌ای به اعضای خود، اعلام کرده که ایران تزریق اورانیوم به سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR- ۲m در تأسیسات نطنز شروع کرده است. تقریباً همزمان با انتشار این خبر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه برای اولین بار اعلام کرد با گفتگو در چارچوب ۱+۵ برای بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای موافقیم. کنار هم گذاشتن این دو گزاره یعنی آنکه تهران قصد دارد با دست پر هسته‌ای سراغ تحولات بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید برود.

رویکرد تهران طی ۹ هفته آینده چه خواهد بود. «جوان» دوشنبه همین هفته نوشت: «اینکه تهران چه رویکردی در قبال تیم بایدن در پیش خواهد گرفت، هنوز علنی نشده، ولی برخی کارشناسان در سطوح میانی تأکید می‌کنند که یک مسیر مهم، تقویت برنامه هسته‌ای ایران طی ۹‌هفته آتی تا زمان ورود بایدن به کاخ سفید است.» در حالی که گزارش ۱۰‌روز قبل آژانس از افزایش ۱۲‌برابری اورانیوم کمتر غنی شده ایران خبر می‌داد، گزارش دیروز رویترز نشان داد آنچه از قول کارشناسان نوشته شد، در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در تهران در حال عملیاتی شدن است. رویترز گزارش کرده که آژانس اتمی در گزارشی نیم‌صفحه‌ای به اعضای خود، اعلام کرد که ایران تزریق اورانیوم به سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR- ۲m را در تأسیسات نطنز آغاز کرده‌است؛ موضوعی که بلافاصله نماینده ایران در وین نیز آن را تأیید کرد. «رویترز» می‌گوید آژانس اتمی در گزارشی که روز سه‌شنبه به کشور‌های عضو ارائه داده، نوشته‌است: «در تاریخ چهاردهم نوامبر‌۲۰۲۰، آژانس تأیید کرد که ایران تزریق UF۶ به آبشار ۱۷۴‌سانتریفیوژ IR- ۲m را که اخیراً در تأسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده آغاز کرده است. هرچند جزئیات بیشتری از این گزارش هنوز منتشر نشده‌است، ولی کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین، دیروز ضمن تأیید خبر تزریق گاز UF۶ به زنجیره ۱۷۴‌تایی سانتریفیوژ‌های IR۲m گفت: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش نیم صفحه‌ای اعلام کرد که بازرسان آژانس در تاریخ ۱۴‌نوامبر (۲۴ آبان ماه) آغاز تزریق گاز UF۶ به یک زنجیره ۱۷۴‌تایی سانتریفیوژ‌های IR۲m در دو کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز را راستی آزمایی کردند.» این گزارش در حالی منتشر شد که دو روز قبل نیویورک تایمز محتوای جلسه‌ای در کاخ سفید را فاش کرد که در آن ترامپ مصر به انجام حمله‌ای به تأسیسات نطنز بوده است. با این حال ناظران در تهران تأیید می‌کنند که ایران طی هفته‌های آتی گام‌های بیشتری در ابعاد فنی هسته‌ای برخواهد داشت. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، دیروز در گفتگو با «اینترفکس» اعلام کرد که دولت فعلی ایالات متحده در تلاش است در صورت به قدرت رسیدن جوزف بایدن، نامزد دموکرات‌ها، احیای فعالیت‌ها در چارچوب برنامه جامع اقدام جامع (برجام) برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دشوار سازد. نمایندگی روسیه در وین هم دیروز عصر، ساعاتی پس از بیانیه جدید آژانس در حساب رسمی توئیتر خود نوشت: «در آستانه نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی، نمودار مربوط به ذخیره اورانیوم غنی شده در ایران را به روز‌رسانی کردیم. ارقام به خوبی نشان می‌دهد که رشد (ذخایر اورانیوم ایران) پس از خروج امریکا از برجام آغاز شد و اکنون به دلیل اقدامات غیر‌منطقی واشنگتن از مرز‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.»

Javan

 

شرق؛ ادعای ‌‌طبری داستان‌سرایی است

 به گفته یک منبع ‌آگاه، بازداشت اکبر طبری طبق روال معمول انجام شده است و داستان دستگیری در خانه یکی از مسئولان کذب است. یک منبع آگاه در پاسخ به پیگیری خبرنگار «شرق» درباره صحت ادعای اکبر طبری در موضوع کیفیت بازداشتش گفت: بازداشت طبری طبق روال معمول انجام شده و مطالب مطرح‌شده از جانب این محکوم، تقریبا شبیه یک داستان پلیسی است. این منبع افزود: بازداشت طبری در مرداد سال 98 با حکم قضائی و با حضور معدودی از مأموران انجام شد؛ چرا‌که برای بازداشت چنین شخصی اساسا به نفرات و امکانات ویژه‌ای نیاز نبود؛ بنابراین ادعاهایی مبنی‌بر دستگیری او در منزل یکی از مسئولان به دست 50 مأمور و درگیر‌شدن آنها با تیم حفاظت ایشان کاملا کذب و داستان‌سرایی است.

اکبر طبری در جوابیه‌ای که از زندان اوین برای «شرق» فرستاده بود، مدعی شده بود زمان بازداشتش در آمل و در منزل صادق آملی‌لاریجانی بوده است. مأموران بدون داشتن نیابت قضائی و با درگیری با محافظان آملی‌لاریجانی در نهایت او را بازداشت کرده‌اند.

Shargh

 

دنیای اقتصاد؛ پایان سبز ماه منفی بورس 

دنیای‌اقتصاد در گزارش اول خود به بورس پرداخته و می‌نویسد: شاخص کل بورس تهران آخرین روز آبان‌ماه را نیز مثبت سپری کرد و این‌بار با ثبت بیشترین درصد رشد از ۵ شهریورماه، مرز حساس ۳/ ۱ میلیون واحد را نیز پشت‌سر گذاشت. به این ترتیب برای ۶ روز متوالی شاهد صعود نماگر اصلی سهام به میزان ۱۱ درصد بودیم تا ماه منفی بورس پایانی سبز را تجربه کند. به این ترتیب افت دماسنج تالار شیشه‌ای در آبان‌ماه به ۷/ ۴ درصد محدود شد. در این میان روز چهارشنبه شاهد جابه‌جایی چند رکورد در این بازار بودیم. از یک طرف رشد ۷/ ۳ درصدی شاخص کل بیشترین رشد روزانه از ۵ شهریورماه بود و از طرف دیگر ۶ روز صعود متوالی با رشد بیش از ۱۱ درصدی در دوره اصلاحی بازار سهام بی‌سابقه بود. ضمن آنکه در هفته جاری تمام روزهای معاملاتی سبز بودند که بعد از ۱۸ تیرماه نظیری برای آن یافت نمی‌شود. در شرایط فعلی تداوم ورود پول‌های حقیقی به گردونه معاملات سهام در کنار رشد ارزش دادوستدها سبب شده است تا امید به تداوم روند صعودی سهام افزایش یابد.

پس از اصلاح بیش از ۴۱ درصدی نماگر اصلی بورس تهران در سه ماه گذشته حال شاخص کل ۶ روز کاری است که مسیر صعودی را برگزیده و تا پایان معاملات روز چهارشنبه به‌عنوان آخرین روز کاری آبان‌ماه ۱۱درصد ارتفاع گرفته است. از زمان آغاز اصلاح سهام یعنی از ۲۰ مردادماه تاکنون هیچ‌گاه شاخص سهام برای ۶ روز متوالی صعودی نبوده است و در روزهای صعودی خود نیز هیچ‌گاه رشد در این بازه را تجربه نکرده بود. اما آیا این روند صعودی ادامه خواهد یافت؟ آیا اصلاح بازار سهام به اتمام رسیده است؟ هر چند صعود قیمت‌ها در ۶ روز کاری گذشته تا حدودی با نوسانات مثبت اما موقت شاخص‌ها در سه ماه گذشته متفاوت بوده اما به نظر می‌رسد همچنان نمی‌توان پاسخی روشن به سوالات مطرح شده داد.

DonyayeEghtesad

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید