پس از تأیید رسمی پیروزی بایدن در کنگره؛

قول ترامپ به جو بایدن

کدخبر: ۳۸۴۳۹۹
اقتصادنیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور مستقر آمریکا پس از تأیید پیروزی رقیبش در کنگره آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و وعده انتقال قدرت "منظم" را داد.
قول ترامپ به جو بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌ان؛ به دنبال تایید رسمی  آرای الکترال در کنگره و پیروزی انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور منتخب، ترامپ با بیان اینکه این تصمیم "نشان دهنده پایان بزرگترین دوره اول تاریخ ریاست جمهوری است" وعده یک انتقال قدرت "منظم" به بایدن را داد.

ترامپ در بیانیه ای گفت: "اگرچه من کاملاً با نتیجه انتخابات مخالفم و واقعیت‌ها، درستی حرف‌هایم را آشکار خواهند کرد، اما در 20 ژانویه انتقال قدرت منظمی صورت خواهد گرفت."

ترامپ در همین حال به تکرار ادعاهای دروغین در مورد انتخابات که گروهی را برای حمله به کنگره تحریک کرد، پرداخت.


مطلب مرتبط؛
مهر تأیید کنگره بر پیروزی بایدن/ مقابله مایک‌پنس با ترامپ و یارانش
تصاویر| حمله حامیان ترامپ به کنگره آمریکا/ شورش در واشینگتن دی‌سی


به گزارش اقتصادنیوز؛ ساعاتی پیش کنگره آمریکا به ریاست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور، پیروزی جو بایدن در آرای الکترال را تأیید و وی را رسماً رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرد که در روز ۲۰ ژانویه باید در مراسم تحلیف سوگند یاد کند.

گفتنی است عصر روز چهارشنبه ۶ ژانویه به وقت واشینگتن‌دی‌سی (بامداد پنجشنبه ۱۸دی به وقت تهران) درحالی‌که سناتورها و نمایندگان کنگره در حال برگزاری جلسه تشریفاتی شمارش آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری برای تأیید رسمی پیروزی جو بایدن بودند، حامیان خشمگین ترامپ در به ساختمان کنگره حمله کردند و با ورود به راهروها ، اتاق‌ها و صحن‌های کنگره، پلیس برای حفاظت از نمایندگان وارد عمل شد.

به دنبال آن خشونت کپیتول‌هیل (محل ساختمان کنگره -شامل مجلس نمایندگان و سنا واقع در واشینگتن‌دی‌سی پایتخت آمریکا) را فرا گرفت، شمارش آرا از سوی کنگره متوقف شد و پلیس نمایندگان را از صحنه خشونت و هرج‌و‌مرج در مقر قانون‌گذاری و دموکراسی آمریکا، تخلیه کرد.

شورش در واشینگتن‌دی‌سی / حمله ترامپیست‌ها به ساختمان کنگره

هرج‌ومرج‌ها از حدود ساعت ۲ بعدازظهر به وقت واشینگتن دی‌سی -حدود ۱۰:۳۰ شب به وقت تهران- ‌آغاز شد، و در حالی که مجلس و سنا در مورد اقدام جناحی جمهوریخواهان برای لغو نتایج انتخابات بحث و تبادل نظر می‌کردند، گارد امنیتی مایک پنس معاون رئیس جمهور و رئیس این جلسه را از اتاق سنا خارج کرد و درهای ورودی صحن سنا را قفل کرد.

برای مدتی سناتورها و اعضای مجلس در داخل اتاق‌های مربوطه خود حبس شدند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد حداقل یک نفر به اتاق رئیس مجلس نمایندگان -نانسی پلوسی- رفته و با گرفتن عکسی روی صندلی وی حمایت خود از ترامپ را در آنجا اعلام کرده است.

شورش در واشینگتن‌دی‌سی / حمله ترامپیست‌ها به ساختمان کنگره

راه پنس و مک‌کانل از ترامپ و حامیانش جدا شد

مایک پنس معاون رئیس جمهور پیش از اعلام از سرگیری جلسه روز چهارشنبه ۶ ژانویه را "یک روز تاریک در تاریخ پایتخت ایالات متحده است."

پنس گفت: "به کسانی که امروز در پایتخت شورش کردند می‌گویم ما ویران شدند، شما برنده نشدید. خشونت هرگز پیروز نمی شود. آزادی پیروز می شود. و اینجا هنوز خانه نمایندگان مردم است. وقتی ما در این صحن مستقر می شویم، جهان دوباره شاهد استحکام و قدرت دموکراسی ما خواهد بود."

مایک پنس

همچنین سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا نیز این اقدام را "یک شورش ناموفق" خواند و  و با بیان اینکه "آنها تلاش کردند دموکراسی ما را . آنها شکست خوردند"، گفت: "ما با هجوم اراذل و اوباش یا تهدیدها از این صحن خارج نخواهیم شد. ما در برابر بی قانونی یا ارعاب زانو نخواهیم زد. ما به پست های خود برگشتیم."

مک کانل گفت: "ما به کرسی‌های خود برمی‌گردیم تا وظیفه خود را طبق قانون اساسی برای ملت خود انجام خواهیم داد. و ما امشب این کار را خواهیم کرد."

مک کانل گفت که کنگره روند صدور اعتبارنامه ریاست‌جمهوری منتخب را با وجود اخلال در کار ادامه خواهد داد و افزود: "کنگره ایالات متحده و ایالات متحده با تهدیدهای بسیار بیشتری نسبت به آنچه امروز از این جمعیت کم‌سروصدا دیدیم روبرو شده است، اما قبلا هرگز بازنده نشده و امروز نیز شکست نخواهد خورد. 

مک کانل با تأکید بر اینکه که کنگره امروز "برنده انتخابات 2020" را تأیید خواهد کرد، اعلام کرد: آنها سعی کردند دموکراسی ما را به هم بزنند، اما شکست خوردن. آن‌ها نتوانستند مانعی برای کنگره به وجود آورند. این شورش ناکام فقط نشان می‌دهد که وظیفه پیش روی ما برای حفاظت از جمهوری ما بسیار مهم است."

میچ مک‌کانل

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید