سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

آماده باش امنیتی در آمریکا چند روز مانده به پایان دوران ترامپ /سرکوب مخالفان قرنطینه اجباری

کدخبر: ۳۸۶۷۵۱
چند روز مانده به پایان عمر ریاست جمهوری ترامپ و مراسم تحلیف جو بایدن، حصارهای امنیتی در این کشور تنگ تر شده است و حضور نظامیان در پایتخت ایالات متحده، از همه‌جا محسوس‌تر است
آماده باش امنیتی در آمریکا چند روز مانده به پایان دوران ترامپ /سرکوب مخالفان قرنطینه اجباری

به گزارش اقتصادنیوز، وضعیت امنیتی شهرهای آمریکا در آستانه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، سرکوب مخالفان قرنطینه اجباری در هلند، بازداشت الکس ناوالی در مسکو بلافاصله پس از ورود به کشور، اعتراف مقامات برلین به ناکامی اینستکس و توقف کاروان بزرگ مهاجران هندوراسی سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

تنگ‌تر شدن حصارهای امنیتی

در شرایطی که پیش از این پیش‌بینی می‌شد روز یک‌شنبه نقاط مختلف ایالات متحده شاهد تجمعات گسترده هواداران دونالد ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری باشد، در این روز عموم ایالت‌ها روز آرامی را از سر گذراندند. هر چند آرامش مذکور در فضای امنیتی فوق‌العاده بالا و با حضورگسترده نیروهای نظامی در مراکز ایالتی صورت پذیرفت.  به گزارش رویترز روز یک‌شنبه در مکان‌هایی که تصور می‌شد تجمعات بزرگی برگزار شود، جمعیت نیروهای امنیتی از تعداد افرادی که برای اعتراض آمده بودند بیش‌تر بود.

با این حال حضور نظامیان در پایتخت ایالات متحده، جایی که قرار است روز چهارشنبه مراسم تحلیف جوبایدن برگزار شود، از همه‌جا محسوس‌تر است و عملا واشنگتن دی‌سی به یک شهر نظامی مبدل شده است. گفته می‌شود تعداد سربازان آمریکایی که برای حفظ امنیت مراسم روز چهارشنبه در پایتخت مستقر شده‌اند، بیش‌تر از مجموع تعداد سربازان آمریکایی در افغانستان، عراق و سوریه است.

6

بر اساس آمارهای رسمی و برآوردهای موجودارتش ایالات متحده در حال حاضر دوهزاروپانصد سرباز در افغانستان، دوهراز وپانصد سرباز در عراق و در حدود نهصد نفر نیرو در سوریه دارد. این در حالی است که تاکنون چیزی در حدود بیست‌وپنج هزار نفر از سربازان گارد ملی برای محافظت از مراسم تحلیف به واشینگتن دی‌سی فراخوانده شده‌اند.

با این حال، در پی گزارش‌هایی مبنی بر حضور برخی افراد با سابقه نظامی در میان مهاجمان به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا از اقدامات تهدیدآمیز احتمالی بعضی از نظامیان اعزام شده به واشنگتن برای تامین امنیت مراسم تحلیف، اظهار نگرانی کرده‌اند. آسوشیتدپرس خبر داده، پلیس فدرال آمریکا در حال بررسی سابقه سربازانی است که قرار است این هفته در پایتخت آمریکا مستقر شوند. ارتش به فرماندهان هشدار داده تا مراقب رفتار نیروهای تحت امرشان باشند و در صورت مشاهده افکار افراطی میان آن‌ها به سرعت آن‌ها را تحت نظر قرار دهند.

سرکوب مخالفان قرنطینه

به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس ضدشورش در هلند با مخالفان محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا برخورد کرده است. پلیس آمستردام برای متفرق کردن حدود دو هزار نفر از تظاهرکنندگان که بدون دریافت مجوز تجمع کرده و عموما هم ماسک به صورت نداشتند، از خودروی آب پاش استفاده کرده است. برخی از تظاهرکنندگان هم با پرتاب ترقه با پلیس مقابله کردند. گفته می‌شود حدود یک‌صد نفر از تظاهرکنندگان بازداشت شده‌اند. تظاهرکنندگان به تمدید محدودیت‌های سراسری اعتراض داشتند. دولت هلند این هفته محدودیت های اعمال شده در ماه دسامبر، از جمله تعطیلی مدارس و بیشتر فروشگاه‌ها را به مدت سه هفته تمدید کرد. این محدودیت‌ها با هدف مقابله با موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا در هلند اعمال شده‌اند.

7

جنجال بر سر بازگشت ناوالی

به گزارش یورونیوز، آلکسی ناوالنی، معترض روس که در کشورش مسموم شده و برای درمان به آلمان رفته بود، شامگاه دیشب (یک‌شنبه ۱۷ ژانویه) در بدو ورود به فرودگاه در کشورش بازداشت شد. هواپیمای حامل آلکسی ناوالنی، از مخالفان سیاسی سرسخت ولادیمیر پوتین، ابتدا قرار بود در فرودگاه ونوکووا مسکو فرود بیاید، اما در آخرین لحظات تغییر مسیر داد و حوالی ساعت ۶ عصر در فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو در مسکو به زمین نشست. خبرنگارانی که در هواپیمای حامل ناوالنی از برلین با او همراه بودند، گفته‌اند که خلبان ابتدا ۳۰ دقیقه تأخیر به دلیل «مشکل فنی» اعلام کرد، اما بعد از آن گفت که هواپیما به جای فرودگاه ونوکوو به سمت شرمتیوو در حرکت است.

9

ناوالنی پیش از عزیمت از برلین از دوستانش خواسته بود به استقبال او بیایند. عصر یک‌شنبه در فرودگاه ونوکووا هم حدود ۲۰۰ نفر از دوستان او و هم نیروهای پلیس ضدشورش در انتظارش بودند و پس از بازداشت او در فرودگاه دیگر، شماری از دوستانش نیز در فرودگاهی که حاضر بودند به دست پلیس و نیروهای لباس شخصی بازداشت شدند. مقاما‌های فرودگاهی روسیه از پیش گفته بودند که به دلیل شرایط کرونا اجازه حضور خبرنگاران در سالن را نمی‌دهند.

ناوالنی قبل از برخاستن هواپیمایش از برلین در پیامی اینستاگرامی در واکنش به این ممنوعیت، مقامات روسی را «ترسو، رقت‌انگیز و مضحک» خواند. مقامات امریکایی و اروپایی در واکنش به این ماجرا با انتشار بیانیه‌هایی بازداشت ناوالی را محکوم و از دولت روسیه درخواست کردند که او را آزاد کند.

توقف کاروان بزرگ مهاجران

به گزارش یورونیوز، مهاجران هندوراسی در تلاشی ناامیدانه برای دور زدن محاصره کاروانشان، با پلیس و نیروهای انتظامی گواتمالا درگیر شدند. مقام‌های گواتمالا سعی کردند تا مهاجران را در شهر وادو هاندو در بخش چیکویمولا متوقف کنند با این حال این افراد به هر نحوی تلاش کردند محاصره را بشکند و بسیاری نیز توانستند از دست پلیس فرار کنند. مقام‌های گواتمالا تخمین زده‌اند که حدود ۹ هزار نفر به‌عنوان بخشی از گروه‌هایی که خواهان رسیدن به مرزهای ایالات متحده آمریکا هستند به این کشور وارد شده‌اند.

12

دولت گواتمالا ورود مهاجران به خاک این کشور را تخطی از حق‌ حاکمیت خود توصیف کرد و از هندوراس خواست تا برای جلوگیری از به خطر انداختن جان شهروندان خود و افرادی ساکن در شهرهایی که مهاجران از آن مکان‌ها عبور می‌کنند اقدامی انجام دهد. این تاکید به‌خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ بیان شده است. الخاندرو جیاماتی، رئیس جمهوری گواتمالا چهارشنبه شب در فرمانی خواستار اجرای «وضعیت پیشگیری» در امتداد مرز این کشور با هندوراس شد. در این فرمان، مهاجرانی که اسناد لازم ندارند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به‌عنوان تهدید توصیف شده‌اند. ماه گذشته نیز صدها هندوراسی تلاش کردند کاروانی شکل دهند اما مقام‌های این کشور آن‌ها را قبل از رسیدن به مرز گواتمالا متوقف کردند.

اعتراف آلمان به ناکامی اینستکس

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه آلمان گفته است ساز و کار مالی اینستکس که دو سال پیش با هدف میسر کردن مبادله تجاری بین اروپا و ایران ایجاد شده بود، موثر نبوده و تنها در یک مورد که اقلام پزشکی به ایران صادر شد، مبادله موفق داشته است.

 بی‌بی‌سی به نقل از دویچه‌وله گزارش داده، یک مقام وزارت خارجه آلمان در پاسخ پرسشی که امید نوری‌پور، نماینده حزب سبز در پارلمان آلمان، درباره چگونگی عملکرد اینستکس پرسیده بود، ادعا کرده ایران مسئول عملکرد ناموفق اینستکس است، چون با معاملات موافقت نکرده است. بر اساس این گزارش این خبرگزاری امید نوری‌پور دولت آلمان را متهم کرده بود که برای نجات برجام کم‌کاری کرده است. ‌

10

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید