سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

پوتین هشدار داد /توقیف یک نفت‌کش دیگر ایران از سوی آمریکا؟ /توقف فروش سلاح به شیوخ

کدخبر: ۳۸۹۱۰۶
اقتصادنیوز: در حالی که پوتین وضعیت کنونی حاکم بر جهان را به شرایط پیش از جنگ جهانی دوم تشبیه کرد، مقامات آمریکایی تمام توان خود را بر سر حل پرونده هسته‌ای ایران گذاشته‌اند.
پوتین هشدار داد /توقیف یک نفت‌کش دیگر ایران از سوی آمریکا؟ /توقف فروش سلاح به شیوخ

به گزارش اقتصادنیوز، اعلام شرایط بازگشت به برجام دولت ایالات متحده توسط آنتونی بلینکن، توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی توسط دولت آمریکا، اظهارات نامزد نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پرواز مجدد بمب افکن‌های ب-۵۲ بر فراز خلیج فارس، چشم‌انداز سال ۲۰۲۱ از نگاه صندوق بین‌المللی پول، بزرگ‌ترین ضرر در تاریخ بوئینگ، تشبیه وضعیت کنونی به شرایط پیش از جنگ جهانی دوم توسط پوتین و خطر توقیف یک نفت‌کش دیگر سرخط رسانه های بین المللی در نیم‌روز گذشته بود

شرط بازگشت به برجام

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن در نخستین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا گفت، در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام عمل کند، ایالات متحده نیز به این توافق باز خواهد گشت، اما تا رسیدن به چنین نقطه هنوز فاصله وجود دارد.

او در این کنفرانس خبری مدعی شد ایران چند بعد از تعهداتش را در توافق برجام انجام نمی‌دهد. در صورت تصمیم به بازگشت به تعهدات‌شان، این امر زمان‌بر خواهد بود. برای ما هم که بخواهیم ارزیابی کنیم که آنها به تعهداتشان عمل می‌کنند، زمان خواهد برد. به گفته او پیش از این جو بایدن کاملا روشن کرده که اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد، ایالات متحده آمریکا نیز همین کار را خواهد کرد.

۱

بلینکن هم‌زمان با به‌دست گرفتن سکان دیپلماسی وعده داد که برای احیاء نقش رهبری این کشور در صحنه بین‌المللی، وزارت خارجه را تقویت و به قابلیت‌های تخصصی آن اتکا خواهد کرد. به گفته او از این پس مبنای مناسبات ایالات متحده با متحدانش، تعامل و تفاهم بر مبنای منافع مشترک و نه معامله صرف خواهد بود. به گزارش رویترز، وزیر خارجه جدید آمریکا با همتایان بریتانیایی و آلمانی خود درباره ایران گفتگو کرده و نسبت به لزوم مقابله با آن‌چه «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» ایران نامیده تاکید کرده است.

توقف فروش سلاح به شیوخ

به گزارش یورونیوز، دولت جو بایدن فروش سلاح به عربستان و جنگنده‌های اف‌۳۵ به امارات را به حالت تعلیق درآورد. بر این اساس دولت جدید آمریکا فروش سلاح به عربستان و جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات عربی متحده را به‌منظور «بررسی دوباره» تصمیمی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ گرفته شده بود، متوقف کرد. یورونیوز به نقل از یک مقام رسمی در وزارت خارجه آمریکا نوشت این یک اقدام اداری عادی است که معمولا در هر دوره انتقال وجود دارد و تعهد دولت به شفافیت و حکمرانی خوب را نشان می‌دهد.

ایالات متحده آمریکا حدود دو سال پیش برغم مخالفت‌ها در کنگره قراردادی به ارزش ۸ میلیارد و یکصد هزار دلار برای فروش سلاح با ریاض منعقد کرد. اما غیر از عربستان، مهمترین قرارداد فروش، بسته ۲۳ میلیارد دلاری۵۰ فروند جت‌ اف‌۳۵ به امارات عربی متحده است که که واشینگتن به عنوان بخشی از توافق ابراهیم، عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی، تصویب کرده بود.

اتهام دوباره به ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، لیندا توماس‌-گرینفیلد، نامزد تصدی پست نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در جلسه تایید صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنا در سخنانی اتهام‌جویانه گفت: «دولت بایدن برای عدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد. او همچنین گفت: ما برای حصول اطمینان از عدم دسترسی ایرانی‌های به سلاح هسته‌ای فعالیت کرده و همه تلاش خود را به کار خواهیم بست. متاسفانه، طی چهار سال گذشته، از زمانی‌که از این توافق بیرون آمدیم شاهد عدم پایبندی به تعهدات بوده‌ایم».

گرینفیلد در ادامه با توجه به اینکه تلاش خواهد کرد برای محدود کردن ایران، زمینه‌های مشترک با چین و روسیه پیدا کند، گفت: «به‌دنبال همکاری با چین و روسیه هستیم تا فشار بیشتری به ایران وارد کرده و آنها را به رعایت دقیق قوانین بازگشت به برجام متعهد کنیم». گرینفیلد افزود: آمریکا علاوه بر همکاری با متحدانش، برای اطمینان از پاسخگو کردن ایران، لازم است با دیگر اعضای شورای امنیت هم همکاری داشته باشد.

۱۰

پرواز دوباره بی‌-۵۲ بر فراز خلیج

به گزارش بی بی‌سی، دو بمب‌افکن غول‌پیکر بی-۵۲ آمریکا که در اواخر دولت دونالد ترامپ -برای ارسال آن‌چه پیام «بازدارندگی» به ایران می‌خواندند- بر فراز خلیج فارس پرواز می‌کردند،‌ دوباره و تنها شش روز پس از آغاز به کار رسمی دولت جو بایدن در آسمان خاورمیانه به پرواز در آمدند. کنت مکنزی،‌ فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده،‌ همزمان با پرواز دو بمب‌افکن بی-۵۲ آمریکا گفت: «ایالات متحده همچنان به استقرار توانایی‌های جنگی در منطقه مسئولیت سنتکام  برای جلوگیری از دشمنی احتمالی ادامه می‌دهد.»

۴

چشم‌انداز سال ۲۰۲۱ از نگاه صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود درباره اقتصاد جهان، چشم‌انداز مثبتی را در سال ۲۰۲۱ ترسیم کرده است و پیش بینی‌کرده که اقتصاد دنیا امسال از رکود خارج شود. رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی بر اساس پیش‌بینی این سازمان ۵/۵ درصد اعلام شده؛ این در حالی است که سال گذشته، بر اساس تخمین این نهاد، با توجه به همه‌گیری کرونا و تبعات سنگین آن، اقتصاد جهانی حدود ۳/۵درصد کوچکتر شده بود.

این گزارش به بازگشت امید به اقتصاد جهان با آغاز واکسیناسیون از اواخر سال گذشته میلادی اشاره کرده اما در عین حال گفته ورود موج جدید کووید به نگرانی‌های تازه‌ای درباره راه پیش روی اقتصاد جهان دامن زده است. تخمین زده شده در سال ۲۰۲۱ میلادی رشد اقتصادی آمریکا به ۵/۱ درصد برسد؛ این رقم برای کشورهای حوزه یورو ۴/۲درصد است. در این گزارش گفته شده هند با ۱۱/۵ درصد و چین با ۸/۱ درصد بالاترین نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ میلادی را تجربه خواهند کرد.

۵

در این گزارش همچنین به بهبود تجارت جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی اشاره شده که تخمین زده شده با شرایط به وجود آمده ۸ درصد بهبود یابد. در بخش‌هایی مانند جهانگردی و سفرهای هوایی این بهبود تدریجی پیش‌بینی شده تا شیوع این بیماری به کلی متوقف شود. همچنین گفته شده کشورهای متکی به درآمدهای نفتی و توریسم در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه، باید تا زمان برگشت سفرها به حالت عادی و ثبات در بازار نفت صبر کنند.

بزرگ‌ترین ضرر در تاریخ بوئینگ

به گزارش دویچه‌وله، تراز مالی شرکت هواپیمایی بوئینگ در سال ۲۰۲۰ بدتر از آن چیزی بود که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. این شرکت هواپیماسازی آمریکایی و رقیب شرکت اروپایی ایرباس، سال ۲۰۲۰ را با ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار زیان به پایان رساند. چیزی در حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو. شرکت بوئینگ سال ۲۰۱۹ نیز متحمل ضرر شده بود، اما ضرر آن سال ۶۳۶ میلیون دلار بود. زیان بوئینگ در پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۱۹ برابر زیان این شرکت در سال پیش از آن اعلام شده است.

۶

شیوع کرونا بی‌تردید از جمله عوامل اصلی بحران شرکت‌های هواپیماسازی در جهان بوده است. بحران برخاسته از شیوع این ویروس حتی باعث آن شده بود که پرواز‌‌ها در برخی از کشورها برای دوره‌های نسبتا طولانی به طور کامل متوقف شوند. اما آنچه زیان ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری شرکت بوئینگ را در سال ۲۰۲۰ رقم زد، تنها محدود به بحران برخاسته از کرونا نبود. دو عامل دیگر نیز باعث تشدید بحران مالی بوئینگ در سال گذشته میلادی شده بودند. ممنوعیت پرواز هواپیماهای مدل ۷۳۷ مکس شرکت بوئینگ و تاخیر در تولید هواپیمای بزرگ ۷۷۷ ایکس این شرکت.

تشبیه وضعیت کنونی به شرایط پیش از جنگ جهانی دوم 

به گزارش یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد ترکیبی که از همه‌گیری ویروس کرونا با رقابت‌های جهانی و دیگر تنش‌های بین‌المللی بوجود آمده، خطر بی‌ثباتی جهانی را تشدید کرده است. او در جریان سخنرانی آنلاین خود در پنجاه و یکمین سال برگزاری نشست مجمع جهانی اقتصاد که هر ساله در داووس برگزار می‌شد، به افزایش نابرابری‌، بیکاری و افزایش پوپولیسم به عنوان محرک‌های بالقوه‌ای برای وقوع درگیری‌های جدید اشاره کرد و افزود که «این بیماری باعث تشدید مشکلات و ایجاد یک وضعیت سیاه ضد یوتوپیا» شده است و باعث گردیده تا شاهد تضعیف نهادهای بین‌المللی و افزایش درگیری‌های منطقه‌ای شویم؛ اقدامی که امنیت جهانی را نابود خواهد کرد.

۹

پوتین از تصمیم روسیه و ایالات متحده برای تمدید آخرین پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای خود، به عنوان یک اقدام مثبت استقبال کرد اما هشدار داد که تنش‌های مارپیچ کنونی، وضعیتی شبیه به وضعیت پیش از جنگ جهانی دوم را بوجود آورده است. او گفت: «من قویا امیدوارم که چنین درگیری جهانی داغی بوجود نیاید؛ چراکه به معنای پایان تمدن است... اما وضعیت ممکن است غیر قابل پیش‌بینی و از کنترل خارج شود.»

خطر توقیف یک نفت‌کش دیگر

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد، مقامات آمریکایی قصد دارند یک محموله دو میلیون بشکه‌ای نفت که گمان می رود از ایران آمده است را مصادره کنند. این محموله نفتی که توسط کشتی نفتکش «Agilas» متعلق به یک شرکت یونانی حمل شده و پرچم لیبریا را افراشته است، باید از آب‌های ایالات متحده آمریکا گذر کند تا به مقصد خود برسد.

تصمیم وزارت دادگستری آمریکا برای مصادره این محموله نفتی پیش از به قدرت رسیدن جو بایدن و در هفته‌های آخر دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ گرفته شد. منابع بلومبرگ، گفتند، مالک نفتکش به مقامات آمریکایی اطلاع داده که انتقال نفت خام ایران احتمالا به اشتباه توسط نفتکش صورت گرفته و خدمه کشتی معتقد بودند که محموله نفت از عراق آمده است و نه از ایران.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید