تخت روانچی مطرح کرد:

آمریکا فرصت بازگشت به برجام را از دست ندهد

کدخبر: ۳۸۹۱۷۱
سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت، آمریکا هرچه سریع‌تر به برجام بازگردد زیرا دریچه این فرصت رو به بسته شدن است.
آمریکا فرصت بازگشت به برجام را از دست ندهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «مجید تخت روانچی» سفیر ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به آمریکا هشدار داد هرچه سریع‌تر به توافق هسته‌ای بازگردد زیرا پنجره این فرصت رو به بسته شدن است.

تخت روانچی در پیامی به روزنامه «یو اس اِی تودی»، با اشاره به خروج یکجانبه دولت پیشین آمریکا از برجام متذکر شد: «طرفی که باید تغییر مسیر بدهد ایالات متحده است نه ایران».

«آنتونی بلینکن» بامداد امروز (پنجشنبه) در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن ایران به نقض برجام تصریح کرد که واشنگتن راه طولانی در بازگشت به برجام دارد و در صورتی به این توافق هسته‌ای بازمی‌گردد که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش ذیل برجام عمل کند.

علاوه بر تخت روانچی، «علیرضا میریوسفی» سخنگوی هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» به اظهارات بلینکن واکنش نشان داد و گفت:‌ «همانطور که وزیر خارجه (ایران) ظریف و سفیر (ایران در سازمان ملل) روانچی در یادداشت اخیر خود تأکید کردند، ما همیشه ایالات متحده را به عنوان عضوی در نظر می‌گیریم که نه تنها برجام بلکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را در تضاد با قوانین بین‌المللی نقض کرده است و باید از هر دو (برجام و قطعنامه ۲۲۳۱) پیروی کند و تحریم‌هایی را که (علیه ایران) تحمیل کرده را لغو کند».

تخت روانچی اخیراً در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است: « ایران، به نوبه خود، در موارد متعددی اعلام کرده که آماده است تا به محدودیت‌های اولیه توافق شده در برجام بازگردد و با سرعت قدم‌هایی را که برداشته، بازگرداند، به شرطی که کلیه تحریم‌های اعمال یا اعمال مجدد شده توسط دولت ترامپ پس از خروج غیرقانونی از توافق هسته‌ای لغو شود».

این دیپلمات بلندپایه ایرانی در یادداشت خود می‌افزاید:‌ «پنجره در حال بسته شدن است. اگر دولت جدید به تعهدات خود عمل نکند و تحریم‌ها را در زمان کوتاهی لغو نکند، احتمال تعامل در توافق هسته‌ای را از بین می‌برد.  اما لغو کامل و صادقانه تحریم‌ها، فضای جدیدی ایجاد خواهد کرد که به کاهش تنش‌ها در منطقه و فراتر از آن کمک می‌کند».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید