المانیتور: اولویت اصلی کاخ سفید مقابله با چین است نه ایران

پیام امیدبخش پنتاگون به رقبای عربی و عبری ایران

کدخبر: ۳۹۰۰۴۷
در حالی که وزارت امور خارجه ایالات متحده به دنبال توافق مجدد با ایران بر سر برنامه هسته‌ای است، پنتاگون پیام‌های امیدوارکننده‌ای برای رقبای ایران می‌فرستد.
پیام امیدبخش پنتاگون به رقبای عربی و عبری ایران

به گزارش اقتصادنیوز، تحرکات نظامی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه، علی‌رغم اعلام قبلی دولت جو بایدن مبنی بر در پیش گرفتن رویکردی دیپلماتیک در قبال مسئله ایران مورد توجه تحلیل‌گر المانیتور قرار گرفته است. جارد زوبا در یادداشتی ضمن تحلیل این موضوع آخرین تحولات در این زمینه را مدنظر خود داشته است.

بازدارندگی در محور سیاست‌ها علیه ایران

هم‌زمان با بروز نشانه‌هایی از تغییر رویکرد نسبت به ایران از سوی دولت جو بایدن، به نظر می‌رسد پنتاگون به دنبال این است که به شرکای منطقه اطمینان دهد که سیاست بازدارندگی هم‌چنان در محور استراتژی ایالات متحده در قبال ایران باقی مانده است.

جان کربی سخن‌گوی پنتاگون در اولین جلسه مطبوعاتی خود تحت دولت جدید ایالات متحده به خبرنگاران گفت: «ایران هم‌چنان یک بازیگر نامتعارف در منطقه است و هنوز به عنوان تهدیدی برای دوستان و شرکای ما در منطقه به شمار می‌رود». او افزود «آن‌ها هنوز برنامه موشک‌های بالستیک خود را توسعه می‌دهند و اخیراً بر شدت غنی‌سازی اورانیوم خود افزوده‌اند. ما هنوز هم در خاورمیانه و به طور خاص در خلیج فارس حضور داریم و دارای منافع امنیتی هستیم». او تاکید کرد که ارتش ایالات متحده به تلاش برای محافظت از کشورهای شریک واشنگتن در برابر اقدامات ایران ادامه خواهد داد.

پیام امیدبخش به شرکا

این پیام پنتاگون برای اطمینان بخشیدن به مقامات امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اسرائیل و سایر کشورهای منطقه است. این کشورها تغییر سیاست‌ها توسط دولت جو بایدن در راستای گزینش رویکردی دیپلماتیک‌تر نسبت به مسئله ایران را با نگرانی دنبال می‌کنند و بدان به چشم خطری امنیتی می‌نگرند.

4

کربی این سخنان را درست یک روز پس از اعلام وزارت امور خارجه مبنی بر توقف قرارداد تسلیحاتی دولت ترامپ با عربستان سعودی و امارات ایراد کرد. ترامپ، با وجود محکومیت این کشورها توسط سازمان ملل به ارتکاب جنایات جنگی در طی جنگ یمن، کنگره را برای انعقاد این قرارداد تحت فشار گذاشته بود.

قدم گذاشتن در راه توافق ابراهیم؛ حرکت به سمت چین

علی‌رغم آن‌که بایدن در حین رقابت‌های انتخاباتی تهدید به قطع حمایت آمریکا از ائتلاف به رهبری سعودی در جنگ یمن کرده بود، با این حال مقامات دولت جدید گفته‌اند از عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل که در دولت ترامپ پیگیری می‌شد حمایت خواهند کرد.

2

دولت‌مردان آمریکایی امیدوارند به ثمر رسیدن توافق صلح برخی کشورهای عربی با اسرائیل، به ایالات متحده اجازه دهد تا با برقراری اتحاد دفاعی منطقه‌ای مستحکم، ثبات را در خاورمیانه ایجاد کنند و ایران را از گسترش نفوذ منطقه‌ای از طریق حمایت از نیروهای نیابتی و موشک‌های بالستیکش باز دارد. بدین ترتیب، ایالات متحده می‌تواند توجه خود را به مقابله با چین متمرکز کندکه به عنوان اولویت اصلی استراتژیک برای واشنگتن در دهه‌های آینده ظاهر شده است. 

پیوستن به سنتکام، تغییر در توازن منطقه

ژنرال مک‌کنزی ، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هم روز پنج‌شنبه وارد اسرائیل شد تا در مورد سیاست منطقه‌ای ایران و ایالات متحده با مقامات ارشد دفاعی اسرائیل گفت‌وگو کند. سفر او که اولین حضور رسمی یک مقام دولت بایدن در اسرائیل است، به دنبال توقف او در عربستان سعودی در اوایل این هفته و انبوه تماس‌های سطح بالا بین مقامات ارشد ایالات متحده و اسرائیل انجام شد.

این در حالی‌ست که برخی از نزدیکان به اردوگاه بنیامین نتانیاهو بار دیگر نسبت به ظهور شبح جنگ و حمله یک‌جانبه علیه ایران، در صورت بازگشت دولت بایدن به برجام هشدار می‌دهند – تاکتیکی قدیمی که به عنوان اهرم فشاری علیه واشینگتن به کار برده می‌شود. نکته قابل توجه چنین اظهاراتی توسط امیر آویو کوخاوی، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه این بود که او پیش از این در سال 2015 در مقام رئیس اطلاعات ارتش، توافق‌نامه هسته‌ای ایران را تائید کرده بود.

ژنرال مک‌کنزی روز پنج‌شنبه با کوخاوی و وزیر دفاع بنی گانتز ملاقات کرد و این اولین دیدار آن‌ها از زمان پیوستن اسرائیل به حوزه تحت پوشش سنتکام بود. به گفته گانتز خطاب به مک‌کنزی، این تغییر به اسرائیل فرصت می دهد تا همکاری اسرائیل با شرکای جدید منطقه‌ای‌اش تعمیق پیدا کند و افق عملیاتی و فعالیت‌های مشترک را گسترش دهد.

سیگنال‌های متعارض برای ایران

طی هفته گذشته فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه با ادامه فرستادن سیگنال‌های ناخوشایند برای تهران، بار دیگر بمب‌افکن‌های B-52 که قابلیت حمل بمب هسته‌ای را دارند بر فراز خلیج فارس به پرواز درآوردند. این ششمین پرواز این بمب‌افکن‌ها از ماه نوامبر تا کنون در این منطقه است. هواپیماهای جنگنده نیروهای هوایی اردن و عربستان سعودی در بخشی از پرواز در کنار استراتوفرتس‌ها پرواز کردند.  هواپیماهای جنگنده رافائل قطر نیز تمرین اتصال و دفاع از یک استراتوتنکر KC-135 آمریکایی و تمرین مشترک سوخت‌گیری هوایی را برای اولین با در طی هفته گذشته انجام دادند.

15

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هشدار داد که توافق مجدد با ایران نیاز به زمان دارد و مطمئنا به درازا خواهد کشید. بلینکن و هم‌تای ایرانی‌اش، محمد جواد ظریف، هر دو مکررا اعلام می‌کنند که ابتدا طرف مقابل باید به توافق بازگردد و در صورت پایبندی طرف دیگر به توافق، به توافق بازخواهند گشت. آن‌چیزی که فعلا به نظر می‌رسد بن بست اولیه است؛ وضعیتی که هر دو طرف مشغول تحرکات نظامی و دیپلماتیک به طور هم‌زمان هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید