سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

ماموریت آمریکایی درباره برجام /حکم لاهه به نفع ایران شد /واکسیناسیون از ابتلا جلو زد

کدخبر: ۳۹۰۷۱۰
هواداران و منتقدان جمهوری خواه دونالد ترامپ در کنگره موقتا اعلام آتش بس کردند، در این سوی دنیا اما اردوغان دانشجویان معترض را تروریست خواند.
ماموریت آمریکایی درباره برجام /حکم لاهه به نفع ایران شد /واکسیناسیون از ابتلا جلو زد

به گزارش اقتصادنیوز، آتش بس موقت در اردوگاه جمهوری خواهان، تمدید پیمان استارت نو توسط ایالات متحده، ماموریت جدید رابرت مالی در رابطه با ایران، اعلام حکم دادگاه لاهه به نفع ایران و تروریست خواندن دانشجویان توسط اردوغان سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

آتش بس موقت در اردوگاه جمهوری خواهان

در اولین مناقشه جدی درون حزبی جمهوری خواهان در دوره پس از دونالد ترامپ، اعضای حزب در مجلس نمایندگان تصمیم گرفتند راه میانه را در پیش گیرند و بدین ترتیب آتش بس موقتی را میان هواداران ترامپ و منتقدین درون حزبی او درکنگره برقرار سازند. به گزارش خبرگزاری رویترز، با تصمیم اکثریت اعضای این حزب در مجلس نمایندگان، لیز چنی با  رأی 145-61  توانست مقام سوم حزب در مجلس نمایندگان را حفظ کند. لیز چنی در 13 ژانویه به همراه نه نفر دیگر از جمهوریخواهان مجلس در پی یورش خشونت بار به ساختمان کنگره ایالات متحده  به استیضاح ترامپ رأی داده بود.

در حالی که 197 نفر دیگر از اعضای حزب با استیضاح مخالفت کرده بودند. او که در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرده بود به هیچ وجه از رای به استیضاح پشیمان نیست، پس از رای گیری گفت ما در موقعیتی قرار نداریم که بخواهیم هر کسی را در جایگاه رهبری حزب قرار دهیم.

4

از سوی دیگر جمهوری خواهان تصمیم گرفتند علیه مارجوری تیلورگرین، نماینده تازه وارد از جورجیا که مجموعه ای از تئوری های توطئه بی اساس را تبلیغ کرده و از خشونت علیه نمایندگان دموکرات ابراز حمایت کرده بود، اقدامی نکنند.

به گفته جمهوری خواهان حاضر در جلسه، گرین به خاطر این اظهار نظرها عذرخواهی کرده است. طبق گزارش رسانه ها، او از طرف برخی از اعضا مورد حمایت هم قرار گرفته است. با این وجود او هم چنان با خطر اخراج از دو کمیته مجلس در کنترل دموکرات ها قرار دارد. به گفته جیم مک گاورن نماینده دموکرات «کسی که طرفدار ترور اعضای کنگره یا هر کس دیگری است، نباید از امتیاز عضویت در یک کمیته برخوردار شود. من معتقدم او  باید استعفا دهد و یا از کنگره اخراج شود».

3

در مقابل جمهوری خواهان می گویند رای دهندگان و  نه نمایندگان  باید تصمیم بگیرند که باید او را به خاطر این اظهارات مجازات کنند یا نه. به عقیده کوین مک کارتی رهبر جمهوری خواهان مجلس نمایندگان: «دموکرات ها قصد دارند در مورد اظهاراتی او را محکوم کنند که مربوط به پیش از زمانی است که او عضو کنگره شود و در حال حاضر آن ها را محکوم می کند.

پسران مغرور در مخمصه

در شرایطی که دولت کانادا یکی از گروه های برجسته راست‌گرای حامی ترامپ را تروریستی اعلام کرد، دولت امریکا به دنبال محاکمه رهبران این گروه است. روز گدشته دولت کانادا گروه آمریکایی راست‌گرای افراطی پسران مغرور (پراد بویز) را در فهرست تروریستی خود قرار داده است. این تصمیم به دولت کانادا اجازه می‌دهد علاوه بر مسدود کردن دارایی‌های مرتبط با این گروه، اعضای آن را هم به اتهام خشونت و خرابکاری تحت تعقیب قرار دهد.

5

به گزارش رویترز ساعاتی پس از این اعلام، وزارت دادگستری ایالات متحده نیز عضو ارشد بخش سیاتل از این گروه راست افراطی را به اتهام نقش داشتن در حمله روز  6 ژانویه به ساختمان کنگره توسط طرفدار ترامپ بازداشت کرد. وزارت دادگستری اعلام کرد دو رهبر این گروه در هاوایی نیز توسط هیئت منصفه دادگاه فدرال به جرم توطئه برای یورش به کنگره متهم شناخته شدند و ممکن است به بیست سال حبس محکوم شوند. دونالد در مناظره پیش از انتخابات با بایدن در ماه سپتامبر، با به کار بردن اصطلاحی نظامی خطاب به پسران مغرور گفته بود عقب بایستید و منتظر بمانید.

استارت نو آمریکا

به گزارش یورونیوز، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که پیمان کنترل و کاهش تسلیحات هسته‌ای با روسیه موسوم به استارت نو را تمدید کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن اعلام این موضوع تصریح کرد که کشورش بنا به تصمیم دولت بایدن برای پنج سال دیگر به پیمان کاهش تسلیحات راهبردی هسته‌ای با روسیه پایبند خواهد بود. به گفته بلینکن «تمدید پیمان استارت نو سبب خواهد شد تا ایالات متحده و شرکایش همانند همه جهان از امنیت بیشتری برخوردار شوند».  وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که « یک رقابت هسته‌ای بدون محدودیت همه ما را به خطر خواهد انداخت».

12

پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه موسوم به «استارت نو»،‌ تنها معاهده‌ای که از ظرفیت محدودسازی دو زرادخانه بزرگ هسته‌ای فعلی در جهان برخوردار است قرار بود پنجم فوریه، دو روز دیگر منقضی شود. ایالات متحده در حالی از تمدید این پیمان برای پنج سال دیگر خبر داده که ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهوری روسیه نیز پیش‌تر روز جمعه سند مربوط به تمدید پنج ساله این پیمان را امضا کرده بود.

ماموریت جدید رابرت مالی

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت وزیر خارجه آمریکا از رابرت مالی نماینده ویژه در امور ایران، خواسته تا یک تیم مذاکره‌کننده شامل دیپلمات‌ها و متخصصان با دیدگاه‌‌های مختلف درباره مسیر پیش‌رو با ایران آماده کند. منبعی نزدیک به دولت آمریکا به اکسیوس گفت بلینکن از مالی خواسته در این تیم افرادی با مواضع سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران هم حضور داشته باشند. این پایگاه خبری از قول منابعی گزارش داده که وزارت خارجه این کشور به راب مالی نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران ماموریت داده که تیمی از کاشناسان و دیپلمات‌های «تیزبین و با نگرش‌های مختلف» را برای مذاکرات هسته‌ای با ایران جذب کند.

7

بر اساس این گزارش دولت بایدن در نظر دارد گروهی کاردان و سرسخت را برای مذاکرات جدید با ایران تشکیل دهد و در این میان آقای مالی نیز در تماس با متحدان اروپایی، مقامات اسرائیل و کشورهای عربی درباره مذاکرات آتی با ایران است.  یک منبع رسمی کاخ سفید که نامی از وی برده نشده، به این رسانه گفته است بعد از تشکیل گروه یاد شده، استراتژی آمریکا در رابطه با ایران ترسیم خواهد شد.

حکم لاهه به نفع ایران

به گزارش بی بی سی، اکثریت ۱۶ قاضی دادگاه لاهه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران علیه آمریکا را تایید کرد. دادگاه لاهه اعلام کرد صلاحیت قضایی رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه تهران را دارد و به آن رسیدگی خواهد کرد. ایران خرداد سال ۱۳۹۷ علیه تحریم‌های آمریکا به دیوان لاهه شکایت کرده بود اما دولت دونالد ترامپ اعلام کرده بود که این دادگاه بین‌المللی صلاحیت رسیدگی به این پرونده و نقض «عهدنامه مودت» را ندارد.

9

در واکنش به این موضوع محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران آن را «یک پیروزی حقوقی بزرگ» دانسته است و گفت وقت آن رسیده که آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از تصمیم قضات دادگاه لاهه برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه ایالات متحده برای لغو تحریم‌ها ابراز تاسف کرد و تاکید کرد شکایت ایران از حوزه صلاحیت لاهه خارج است.  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای  اینکه واشینگتن «با دقت خطرهای ناشی از فعالیت‌های مخرب ایران» را مد نظر دارد، بر اهمیت ادامه دیپلماسی آمریکا در مورد ایران تاکید کرد.

تروریست خواندن دانشجویان توسط اردوغان

به گزارش یورونیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد دولتش اجازه نخواهد داد اعتراضات یک ماهه‌ای که در  دانشگاه بغازیچی استانبول در جریان است، به اعتراضات ضد دولتی مشابه اعتراضات سال ۲۰۱۳ تبدیل شود. او ضمن تروریست خواندن معترضان گفت: «این کشور توسط تروریست‌ها اداره نخواهد شد. ما برای جلوگیری از این کار هر آنچه لازم باشد انجام خواهیم داد». او همچنین معترضان جوان را متهم کرد که فاقد «ارزش‌های ملی و معنوی» ترکیه و عضو گروههای «تروریستی» هستند.

10

دامنه اعتراضات یک ماه اخیر اساتید و دانشجویان که خواهان استعفای رئیس این دانشگاه هستند، به دیگر بخش‌های کشور نیز سرایت کرده و اعتراضات پراکنده‌ای را بوجود آورده است. نیروهای دولتی در واکنش به این اعتراضات، تنها در یک هفته گذشته بیش از ۲۵۰ نفر را در استانبول و ۶۹ نفر دیگر را در آنکارا دستگیر کرده‌اند. گفته می‌شود اعتراضات اخیر، بزرگترین اعتراضات ترکیه از سال ۲۰۱۳ میلادی یعنی زمان وقوع اعتراضات «پارک گزی» استانبول است. اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «شما دانشجوهستید یا تروریست‌هایی که می‌خواهند به اتاق رئیس دانشگاه حمله کنند؟ این کشور دیگر اجازه نخواهد داد تا رویدادی مانند گزی در میدان تقسیم شکل بگیرد».

پیشی گرفتن واکسیناسیون بر ابتلا

به گزارش فایننشال تایمز، بنابر گزارش‌‌ها، در روز چهارشنبه برای اولین‌بار تعداد کسانی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، از شمار کل مبتلایان به این ویروس فراتر رفت که این نقطه عطفی در پایان دادن به همه‌گیری این ویروس محسوب می‌شود. با این حال هنوز مشخص نیست واکسیناسیون همه مردم جهان چقدر طول خواهد کشید. علاوه بر این، بسیاری از افراد واکسینه شده تاکنون تنها یک دُز واکسن را دریافت کرده‌اند. بر اساس داده‌های دانشگاه اکسفورد و مرکز پیشگیری‌ از بیماری‌ها در آمریکا، تاکنون 105 میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده است که از شمار کل 104  میلیون مبتلایان به ویروس فراتر رفته است.

16

بحران بی خانمانی ناشی از کرونا در فرانسه

به گزارش یورونیوز بنیاد خیریه «آبه پی‌ئِر» با انتشار گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۲ میلیون نفر (تقریباً از هر پنج فرانسوی یک نفر) به دلیل تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در حفظ سرپناه خود با مشکل روبرو شده‌اند. با وجود این که دولت فرانسه مهلت قانونی تخلیه مسکن ارزان‌قیمت اجتماعی را برای آن دسته از ساکنانی که در پرداخت اجاره بهای خود تاخیر داشته‌اند، تمدید کرده ولی این موسسه خیریه نسبت به وقوع یک بحران اجتماعی به دلیل افزایش جمعیت بی‌خانمانان هشدار داده است.

11

بر پایه بیست و ششمین گزارش خیریه «آبه پی‌ئِر» در مورد بازار مسکن، افزون بر ۳۰۰ هزار بی‌خانمان ثبت شده توسط نهادهای رسمی فرانسه، چهار میلیون نفر نیز به دلیل تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا از جمله بیکاری و کاهش درآمد، به طور خاموش سرپناه خود را از دست داده‌اند. این گزارش همچنین حاکیست که مراجعه به نهادهای خیریه برای دریافت کمک‌های غذایی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۴۵ درصد افزایش داشته و بر همین اساس، موسسه‌های خیریه فرانسوی در تدارک تهیه غذای گرم روزانه برای ۱ میلیون نفر در زمستان امسال هستند؛ در حالی که سال گذشته روزانه ۸۷۵ هزار وعده غذای گرم توزیع می‌شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید