نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی مطرح کرد

پیشنهاد مقام روس برای پیشرفت در روند احیای برجام

کدخبر: ۳۹۱۸۲۶
نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی گفت برای پیشرفت برجام، در وهله اول یک قرارداد بین آمریکا و ایران لازم‌ است ولی چون زمینه چنین قراردادی مهیا نیست، برگزاری یک نشست غیر رسمی چندجانبه با اعضای فعلی برجام و آمریکایی‌ها هم قابل قبول و کمک کننده ‌است.
پیشنهاد مقام روس برای پیشرفت در روند احیای برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی میخاییل اولیانوف در مورد راهکاری برای پیشرفت توافق هسته ای ایران سخن گفت.

نماینده دائمی فدراسیون روسیه همچنین تصریح کرد: بازگشت آمریکا به برجام باید شامل لغو تحریم های این کشور علیه ایران باشد و تهران تعهدات خود را  انجام دهد.

میخائیل اولیانوف تاکید داشت: به نظر نمی رسد که در طول مباحث مقدماتی، کسی گزینه ای را در نظر داشته باشد که در آن آمریکایی ها تحریم های خود را بدون بازگشت به برجام لغو کنند؛ همه چیز به عنوان یک کلیت در نظر گرفته شده و تحریم ها باید برداشته شوند و تهران باید به اجرای کامل تعهدات خود برگردد و همه اینها در چارچوب بازگشت احتمالی آمریکایی ها به لیست شرکت کنندگان در توافق برجام است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از اولیانوف نوشت: «برای اینکه به جلو حرکت کنیم باید در وهله اول بین تهران و واشنگتن قراردادی شکل بگیرد. تا آنجایی که من می دانم ، فعلا آمادگی لازم برای چنین قرارداد دوجانبه ای وجود ندارد اما دیدار غیر رسمی چند جانبه با اعضای فعلی برجام و آمریکایی ها ممکن است برای همه قابل قبول باشد.»

به گفته وی اکنون اصلی ترین چیز، شروع بحث و گفت و گوی اساسی و ترسیم نقشه ی گام های بعدی یا همان « نقشه راه» است که به اندازه کافی واقع بینانه بوده و بازگشت به عملکرد عادی توافق هسته ای را در مدت زمان کوتاه امکان پذیر می کند.

این دیپلمات افزود: «مرحله ای که می توانستیم  اظهارات بی شماری را از پایتخت ها ارائه دهیم، اغلب در برخی نکات مهم با یکدیگر متفاوت بودند، به نظر من در حال حاضر این مرحله را پشت سر گذاشته ایم و این چیزی نیست که با آن نیاز داریم.»

اولیانوف همچنین با تاکید بر این که بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام می تواند نقش مثبتی در توافق داشته باشد گفته است: مسکو نسبت به احتمال بازگشت آمریکا به برجام نگرش مثبتی دارد و کمیسیون مشترک در سطح وزیران که در ۲۱ دسامبر برگزار شد، نسبت به بند آخر این توافق به واشنگتن سیگنالی ارسال کرد که آمادگی حضور آمریکا را در میان دیگر اعضای شرکت کننده این توافق دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید