واکنش مکرون به مذاکره ریاض و تل‌آویو با ایران

کدخبر: ۳۹۰۸۱۵
رئیس‌جمهور فرانسه گفته برای ورود دوباره آمریکا به مذاکره با ایران در خصوص احیای برجام هر‌کاری که بتواند انجام خواهد داد.
واکنش مکرون به مذاکره ریاض و تل‌آویو با ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در نشستی به میزبانی اندیشکده شورای آتلانتیک برای حمایت از ورود دوباره آمریکا به مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در خصوص احیای برجام اعلام آمادگی کرد.

به نوشته خبر‌گزاری فرانسه، ماکرون در این خصوص گفت: «من هر کاری که بتوانم انجام می‌دهم تا از طرف آمریکایی برای ورود دوباره به یک مذاکره دشوار حمایت کنم.» 

او همچنین گفت که از گفت‌وگوهای جدید با ایران در خصوص توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. ماکرون بار دیگر گفت لازم است راهی برای مشارکت دادن عربستان سعودی و اسرائیل در مذاکرات برای توافق با ایران یافت.

وی در صحبت‌های خود همچنین پیشنهاد میانجیگری در مذاکرات میان ایران و آمریکا در این خصوص را ارائه کرد و کشورش را به عنوان «واسطه متعهد و صادق در این مذاکرات» دانست.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند و به امید آنکه ایران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند، سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفت.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید