سناتور آمریکایی به بایدن: حتی به فکر بازگشت به برجام هم نباشید

کدخبر: ۳۹۰۶۲۱
قانونگذار مجلس سنای آمریکا در یک پیام ویدئویی گفته رئیس‌جمهور آمریکا نباید حتی به فکر بازگشت به برجام باشد.
سناتور آمریکایی به بایدن: حتی به فکر بازگشت به برجام هم نباشید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جیم اینهاف»، عضو ارشد کمیته دفاعی مجلس سنای آمریکا در پیامی شامگاه چهارشنبه از رئیس‌جمهور کشورش خواست به فکر بازگشت به توافق هسته‌ای نباشد.

این نماینده جمهوری‌خواه با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «پیام ساده‌ای درباره ایران برای رئیس‌جمهور دارم: حتی فکر بازگشتن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را نکنید. من با آن مخالفم، همکاران جمهوری‌خواه من با آن مخالف هستند و حتی رهبر اکثریت سنا ۶ سال پیش با آن مخالف بود.

مقام‌های دولت جو بایدن در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که  قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند. آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.

با وجود این، دولت بایدن هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را اعلام نکرده‌ است. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه دولت آمریکا طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است مقام‌های دولت بایدن به تلویح می‌گویند بازگشت آنها به تحریم‌ها منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهداتش در برجام را به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به اینکه آمریکا برجام را نقض کرده و اقدامات تهران در واکنش به نقض عهد واشنگتن بوده هر گونه گام از سوی ایران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای روز دوشنبه با سی‌‌ان‌ان پیشنهاد کرد اتحادیه اروپا می‌تواند گام‌های ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام را همزمان و هماهنگ کند.

ند پرایس در گفت‌وگو با آکسیوس گفته دولت بایدن چنانچه نخست ایران به توافق پایبند شود آمریکا را به آن بازخواهد گرداند. او گفت بایدن قصد دارد از این توافق به عنوان مبنایی برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران استفاده کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «اما ما با این نقطه فاصله زیادی داریم زیرا ایران در چندین حوزه از پایبندی خارج شده و گام‌های زیادی در این فرایند وجود دارند که لازم است آنها را ارزیابی کنیم. ما درباره این مسئله هماهنگی نزدیکی با متحدان و شریکانمان و همچنین با کنگره خواهیم داشت.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید