نامه 50 دیپلمات سابق به بایدن: آمریکا فوری به برجام بازگردد

کدخبر: ۳۸۵۱۳۶
پنجاه تن از دپیلمات‌های پیشین و کارشناسان امور منطقه و جهان در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور منتخب آمریکا نوشتند، دولت آینده آمریکا باید با بازگشت فوری به برجام، تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.
نامه 50 دیپلمات سابق به بایدن: آمریکا فوری به برجام بازگردد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، جمعی از دیپلمات‌های سابق و کارشناسان امور هسته‌ای و منطقه‌ای با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا با تاکید بر شکست سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران، خواستار بازگشت فوری آمریکا به برجام و پایبندی به آن شدند.

اعتراف به شکست فشار حداکثری علیه ایران

در بخشی از این نامه که نام افراد معروفی چون «پیتر جنکینز» سفیر اسبق انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «مارک فیتز پاتریک» مقام اسبق آمریکا، «جان لمیبرت» دیپلمات پیشین آمریکا در ایران، «گری سیک» از مقامات دولت «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا و «استفان والت» تحلیگر معروف امور بین‌الملل و شماری دیگر از کارشناسان امور منطقه و جهان مشاهده می‌شود آمده است، ما حمایت کامل خود را از تعهد «جو بایدن» به کنار گذاشتن سیاست شکست‌ خورده دولت ترامپ در قبال ایران و فشار حداکثری علیه این کشور و بازگرداندن آمریکا به برجام را اعلام می‌کنیم.

در بخش دیگر این نامه آمده است، رویکر دولت ترامپ شکست خورده و اکنون شما (بایدن) وظیفه جبران سیاست‌های آسیب‌ رسان ترامپ را برعهده دارید. بر این باوریم که ساده ترین مسیر، اقدام فوری جهت بازگرداندن آمریکا به برجام و پایبندی به آن است.

ایران کارت‌های هسته‌ای بسیاری دارد

در بخش دیگر این نامه تاکید شده که ایران کارت‌های هسته‌ای بسیاری از جمله غنی‌سازی در سطوح بالاتر، محدودکردن دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خروج از برجام و «ان‌پی‌تی» دارد که می‌تواند با آن‌ها بازی کند. بنابر این، برای احیای مسیرهای دیپلماتیک باید اقدامی فوری صورت گیرد.

مراقب اتمام زمان باشید

آن‌ها در این نامه به رئیس ‌جمهور منتخب آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که در روز اول کاری خود، فرمان اجرایی دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام را لغو و نشست کمیسیون برجام به‌منظور حل مسائل مربوط به عدم پایبندی به توافق برگزار شود. آمریکا همچنین باید به‌طور همزمان، تحریم‌هایی مرتبط به  کرونا علیه ایران را کاهش  دهد.

در خاتمه این نامه تاکید شده است که احیای دیپلماسی کار دشواری خواهد بود و برای احیای برجام فرصت محدودی وجود دارد.

این در حالی است که چندی قبل مشاور امنیت ملی دولت رئیس جمهور منتخب آمریکا  گفت ،واشنگتن بر این باور است که موضوع موشک‌های بالستیک ایران باید بر روی میز مذاکره باشد.  «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت آینده آمریکا اعلام کرد که در صورتی که ایران به تعهدات خود در برنامه هسته‌ای عمل کند، همان‌طور که بایدن گفته است آمریکا به این توافق باز خواهد گشت اما این بازگشت باید سرآغاز مذاکراتی دیگر باشد. وی گفت آمریکا فکر می‌کند که مساله موشک‌های بالستیک ایران باید بر روی میز مذاکره باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید