محافظه کاران به دنبال تاسیس حزب سوم؛

منتقدان ترامپ دست بکار شدند /انشعاب در حزب جمهوری‌خواه

کدخبر: ۳۹۲۱۵۲
محافظه کاران ناراضی از ترامپ ساز انشعاب از جمهوری خواهان را کوک کرده اند.
منتقدان ترامپ دست بکار شدند /انشعاب در حزب جمهوری‌خواه

به گزارش اقتصادنیوز، منابع آگاه به رویترز اطلاع داده اند ده ها مقام سابق جمهوری خواه که از تمایل حزب به خواسته های دونالد ترامپ و تلاش هایش برای تضعیف دموکراسی در ایالات متحده ناراضی هستند، در حال مذاکره برای تشکیل یک حزب انشعابی راست میانه هستند.

به گزارش رویترز، مباحث مقدماتی در این زمینه میان دسته ای از جمهوری خواهان در جریان است که در بین آن ها افرادی با سابقه نمایندگی، سناتوری، سفارت، استراتژیست و عضویت در دولت های جمهوری خواه رونالد ریگان، جورج اچ. بوش، جورج دبلیو بوش و دونالد ترامپ دیده می شود.

منابع رویترز خبر داده اند که بیش از 120 نفر از این افراد جمعه گذشته از طریق زوم به گفت و گو نشسته و تاکید داشته اند که گروه انشعابی باید بر اساس یک «اصول محافظه کاری» بنا نهاده شود که پایبندی به قانون اساسی و حاکمیت قانون -ایده هایی که مخالفان معتقدند توسط ترامپ تخریب شده- از ارکان آن است.

ایوان مک مولین، رئیس پیشین کنفرانس سیاست گذاری جمهوریخواهان کنگره و نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری 2016 و از گردانندگان اصلی این نشست به رویترز گفته مقامات پیشین نسبت به نفوذ ترامپ بر جمهوری خواهان بیمناک هستند.

از جمله دیگر شرکت کنندگان در این نشست مجازی جان میتنیک، مشاور وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ، چارلی دنت نماینده سابق جمهوری خواه، الیزابت نویمان معاون رئیس ستاد وزارت امنیت داخلی دولت ترامپ و میلز تیلور دیگر مقام سابق امنیت داخلی دولت ترامپ بوده اند.

این گفتگوها دلالت بر شکاف عمیق درون حزبی دارد که در پی  ادعاهای اثبات نشده ترامپ در مورد تقلب در انتخابات و سپس هجوم مرگبار 6 ژانویه به کنگره ایالات متحده برجسته شده است. در حال حاضر بیش تر جمهوری خواهان به رئیس جمهور سابق وفادار مانده اند و عرصه برای منتقدین او روز به روز تنگ تر می شود.

شرکت کنندگان در این نشست از این که بیش از نیمی از جمهوری خواهان در کنگره -هشت سناتور و 139 نماینده مجلس- از تایید انتخابات خودداری کرده اند، اظهار تاسف کردند. این در حالی است که اکثر سناتورهای جمهوری خواه نیز اعلام کرده اند از محکومیت ترامپ در دادگاه استیضاح سنا در این هفته حمایت نمی کنند.

مک مولین به رویترز گفت بخشهای زیادی از حزب جمهوری خواه دموکراسی آمریکایی را رادیکالیزه و تهدید می کنند. به گفته او  بیش از 40 درصد شرکت کنندگان از ایده انشعاب و تشکیل حزب سوم پشتیبانی می کنند. گزینه دیگر مورد بحث تشکیل فراکسیونی است که یا در داخل حزب جمهوری خواه کنونی یا خارج از آن فعالیت کند.

پیش از این جیسون میلر ، سخنگوی ترامپ، در پاسخ به سوالی درباره بحث درباره حزب ثالث و در  واکنش به بیانیه اخیر رونا مک دانیل گفته بود این بازندگانی که از جو بایدن حمایت کرده اند باید حزب جمهوری خواه را ترک کنند. رونا مک دانیل رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان و از هوادارن ترامپ به فاکس نیوز گفته بود در صورت ادامه اختلافات و حملات متقابل درونی جمهوری خواهان، حزب بازنده انتخابات 2022 خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید