جایزه نوبل لایق مدیریت مسئله کره شمالی

کدخبر: ۲۱۰۵۸۴
سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، رئیس‌جمهور آمریکا را در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات احتمالی با کره شمالی لایق دربافت جایزه نوبل دانست!

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو اس‌ ای تودی، «لیندسی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی، پیش از این رئیس جمهور آمریکا را یک دیوانه عجیب غریب، نامناسب برای ریاست جمهوری و یک ماشین قراضه سیاسی توصیف کرده بود؛ اما این عضو جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا و رقیب دونالد ترامپ در میان نامزد‌های انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، روز جمعه گفت ترامپ برای مدیریت مسئله کره شمالی لایق دریافت جایزه صلح نوبل است!

گراهام در پیامی توییتری نوشت: «دونالد ترامپ، کره شمالی و چین را متقاعد کرد که قرار است یک تغییر جدی ایجاد کند. ما هنوز به آنجا نرسیده ایم، ولی اگر این اتفاق محقق شود دونالد ترامپ لایق دریافت جایزه صلح نوبل است.»

شایان ذکر است، گراهام و ترامپ از زمان برگزاری انتخابات مقدماتی کنگره به یکدیگر نزدیکتر شده اند و این سناتور جمهوری خواه چندین بار رئیس جمهور آمریکا را تحسین کرده است. البته او هرگاه با ترامپ اختلاف نظر داشته است در انتقاد از او تعلل نکرده است.

گراهام تنها کسی نیست که خواستار اهدای جایزه صلح نوبل به ترامپ شده است. «لوک مسر» نماینده حوزه انتخابیه ششم ایندیانا از حزب جمهوری خواه، از ماه مارس درخواست کرده جایزه صلح نوبل به ترامپ داده شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ترامپ پیش از این بارها به رهبر کره شمالی توهین کرده بود و پس از اعلام خبر دیدار احتمالی خود با کیم جونگ اون گفته بود اگر بداند مذاکرات با کره شمالی به نتیجه نمی‌رسد وارد مذاکره نمی‌شود و اگر هم وارد مذاکره شود و متوجه شود که مذاکرات اثربخش نیست، از آن خارج می‌شود.

روز جمعه رئیس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی در پی دیدار تاریخی خود اعلام کردند شبه جزیره کره وارد دوره صلح جدیدی می‌شود، اما جزئیات بسیار کمی در این باره ارائه دادند. کیم جونگ اون جمعه برای نخستین بار پس از سال ۱۹۵۳ (پایان جنگ دو کره) وارد کره جنوبی شد. این دو مقام همچنین تاکید کردند که تا پایان سال جاری میلادی پایان جنگ دو کره را اعلام می‌کنند. ترامپ و رهبر کره شمالی قرار است در ماه‌های پیش رو با یکدیگر ملاقات کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید