استاد علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا توضیح داد:

بهبود رابطه آمریکا و کره شمالی چه تاثیری بر برجام دارد؟

کدخبر: ۲۱۰۴۹۲
رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا معتقد است کاهش تنش در روابط کره شمالی و آمریکا تاثیر زیادی بر تصمیم ترامپ در خصوص برجام ندارد.
بهبود رابطه آمریکا و کره شمالی چه تاثیری بر برجام دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، رهبران دو کره در دیداری تاریخی بعد از جنگ ۱۹۵۳ میلادی بر سازنده بودن نتایج این دیدار اظهار امیدواری کردند.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سخنانی در آغاز اجلاس سران دو کره اظهار امیدواری کرد نتایج مذاکرات سران سازنده باشد.

او همچنین اعلام کرد می‌خواهد مذاکرات صریحی در اجلاس سران درباره مسایل جاری داشته باشد.

«مون جائه این» رییس جمهور کره جنوبی نیز اظهار امیدواری کرد دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، روستای مرزی پانمونجوم روستای محل برگزاری این اجلاس که اکنون به دو به کره شمالی و جنوبی تقسیم شده است را به نماد صلح نه شکاف و جدایی تبدیل کند.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی ابعاد مختلف این دیدار پرداخته ایم که در ادامه آمده است.

*چه دلایلی باعث دیدار تاریخی رهبران دو کره شمالی و جنوبی شد؟

سالها است که کره شمالی و جنوبی راجع به بهبود روابط خود علاقه نشان داده اند چون اکثر مردم این دو کشور که در حقیقت یک ملت هستند علاقه خود را در مورد متحد کردن این دو قسمت شبه جزیره کره بارها نشان داده اند. 

ولی به دلایلی که بیشتر به دوران جنگ سرد مربوط هستند این کار عملی نشده است.  با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید کره جنوبی که خیلی مایل به بهبود روابط دو کره است، دیدار تاریخی رهبران دو کره شمالی و جنوبی امکان پذیر شد.

*رهبران دو کره امروز جمعه در کنفرانس خبری مشترکی اعلام کردند که اعلامیه مشترکی به امضا رسانده‌اند که در برگیرنده تحقق صلح دائمی و پایدار در شبه جزیره کره و پاکسازی این منطقه از سلاح هسته‌ای است. این موضوع چقدر تحقق پذیر است؟

البته ما باید محتوای کامل این اعلامیه مشترک را بررسی کنیم ولی شکی نیست که این ملاقات و قرارداد یا قراردادها بین دو کره بسیار مهم هستند. 

البته پاکسازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای احتیاج به همکاری آمریکا یعنی تغییر سیاست آمریکا در مورد کره شمالی دارد. اگر آمریکا سیاستهای خصمانه و جنگ سردی خود را اصلاح نکند پاکسازی منطقه از سلاح هسته‌ای با مشکل روبرو خواهد شد.

*در بیانیه‌ای که در پایان نخستین دور گفتگوها منتشر شد دو طرف تاکید کردند که تا آخر سال ۲۰۱۸ پایان جنگ کره را اعلام و صلح «پایدار و دایمی» برقرار خواهند کرد. از زمان پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ دو طرف در وضعیت ترک مخاصمه به سر می‌برند و هنوز قرارداد صلح میان دو کشور امضا نشده است. اگر این موضوع محقق شود نظم امنیتی منطقه جنوب شرق آسیا به چه صورتی خواهد شد؟

اگر دو کره بتوانند تا آخر سال ۲۰۱۸ جنگ کره را در عمل به پایان رسانند احتمال ایجاد صلح در شرق آسیا بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. ولی به نظر من مدتها طول خواهد کشید که صلح پایدار و دایمی در آن منطقه ایجاد شود.

*ترامپ نیز قرار است به زودی با رهبر کره شمالی دیدار کند و از دیدار رهبر دو کره استقبال کرده است. کاهش تنش در روابط کره شمالی و امریکا آیا تاثیری بر تصمیم ترامپ در خصوص برجام خواهد داشت؟

من فکر نمی کنم که کاهش تنش در روابط کره شمالی و آمریکا تاثیر زیادی بر تصمیم ترامپ در خصوص برجام داشته باشد.

ترامپ در سه هفته آینده باید تصمیم خود در مورد برجام را اعلام کند و این مدت کوتاه تحولات کره نمی توانند چنان باشند که بتوانند تاثیری بر تصمیم ترامپ در مورد برجام داشته باشند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید