سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

یک تن تجهیزات برای ترور هسته ای /فرمان اول بایدن برای تحریم /تهدید رویای برتری چینی

کدخبر: ۳۹۲۱۸۶
در شرایطی که پس از 15 سال بالاخره در فلسطین انتخابات برگزار می شود، مقتدی صدر خواهان حضور ناظران بین المللی برای انتخابات پیش از موعد در عراق شده است.
یک تن تجهیزات برای ترور هسته ای /فرمان اول بایدن برای تحریم /تهدید رویای برتری چینی

به گزارش اقتصادنیوز، اولین فرمان تحریم بایدن، تشکیل کارگروه ضدچینی در پنتاگون، رایزنی برای تاسیس حزب سوم توسط اصول گرایان محافظه کار در آمریکا، ادعای ساخت اورانیوم فلزی توسط ایران، درخواست استعفای بورل به دلیل سفر حقارت‌بار به مسکو، تهدید رویای برتری چینی، کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان و کندشدن روند بهبودی تجارت جهانی در سه ماهه اول ۲۰۲۱ سرخط رسانه های بین المللی را در نیم روز گذشته تشکیل داده اند.

فرمان اول تحریم

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در واکنش به کودتای نظامی در میانمار، دستور تحریم‌های تازه علیه رهبران کودتا در این کشور را صادر کرد. این اولین فرمان تحریم در دوره ریاست جمهوری جو بایدن است. جو بایدن گفته است که با صدور یک فرمان اجرایی نظامیان میانمار را مورد تحریم قرار می‌دهد و دسترسی آنها را به یک میلیارد دلار دارایی هایشان در آمریکا مسدود می‌کند.

3

رئیس جمهوری آمریکا به رهبران نظامی میانمار هشدار داد که فشارهای بیشتری در راه است. جو بایدن تاکید کرد که رهبران نظامی می‌بایست قدرت را به رهبران غیر نظامی واگذار کنند و نشان دهند که به اراده مردم احترام می‌گذارند. رئیس جمهوری‌ آمریکا تصریح کرد که دولت او در هفته جاری تحریم‌های تازه‌ای علیه افراد و نهادهای مشخصی در میانمار اعمال خواهد کرد. جو بایدن در ادامه گفت، صدای مردم برمه اکنون شنیده می‌شود و جهان در حال نظاره است.

کارگروه ضدچینی در پنتاگون

به گزارش یورونیوز، جوبایدن برای ترسیم راهبردی جدید جهت مقابله با چین یک کارگروه ویژه در وزارت دفاع کشورش ایجاد کرده است. جو بایدن در جریان نخستین بازدید خود از پنتاگون به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده ضمن اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد: «این کارگروه به سرعت فعالیت خود را آغاز خواهد کرد تا این امکان برای ما فراهم شود که در خصوص مسائل مربوط به چین با یک جهت‌گیری قاطعانه تصمیم‌گیری کنیم«.

4

بنا به گزارش رسانه‌ها، کارگروه یاد شده از پانزده عضو متشکل از مشاوران نظامی و غیرنظامی جو بایدن در وزارت دفاع تشکیل شده است. هدایت این گروه ویژه را الی راتنر، از مشاوران پیششین بایدن برعهده دارد که برای تصدی میز ویژه چین به وزارت دفاع ایالات متحده پیوسته است. این کارگروه چهار ماه فرصت دارد تا نتیجه ارزیابی‌های خود را در قالب پیشنهادها و مشاوره‌هایی برای ترسیم راهبرد تازه جهت مهار چین در اختیار دولت آمریکا بگذارد. نحوه آرایش و استقرار نیروهای نظامی ایالات متحده به منظور بازدارندگی چین در اقیانوس آرام از جمله محورهای سیاست‌ تازه راهبردی آمریکا در قبال بزرگترین رقیب استراتژیک این کشور عنوان شده است.

جو بایدن، همچنین در اولین تماس با همتای چینی خود شی جین ‌پینگ از «شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه چین، سرکوب مردم هنگ‌‌کنگ، نقض حقوق بشر در استان شین‌جیانگ و افزایش اقدامات اقتدارگرایانه در منطقه، به ویژه در مورد تایوان» عمیقا ابراز نگرانی کرد. طبق اعلام کاخ سفید، روسای جمهوری آمریکا و چین در گفت‌وگوی خود همچنین در مورد مقابله با شیوع کرونا، امنیت سلامت جهانی، تغییرات اقلیمی و جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی صحبت کردند.

محافظه کاران به دنبال تاسیس حزب سوم

منابع آگاه به رویترز اطلاع داده اند ده ها مقام سابق جمهوری خواه که از تمایل حزب به خواسته های دونالد ترامپ و تلاش هایش برای تضعیف دموکراسی در ایالات متحده ناراضی هستند، در حال مذاکره برای تشکیل یک حزب انشعابی راست میانه هستند. به گزارش رویترز، مباحث مقدماتی در این زمینه میان دسته ای از جمهوری خواهان در جریان است که در بین آن ها افرادی با سابقه نمایندگی، سناتوری، سفارت، استراتژیست و عضویت در دولت های جمهوری خواه رونالد ریگان، جورج اچ. بوش، جورج دبلیو بوش و دونالد ترامپ دیده می شود. منابع رویترز خبر داده اند که بیش از 120 نفر از این افراد جمعه گذشته از طریق زوم به گفت و گو نشسته و تاکید داشته اند که گروه انشعابی باید بر اساس یک «اصول محافظه کاری» بنا نهاده شود که پایبندی به قانون اساسی و حاکمیت قانون -ایده هایی که مخالفان معتقدند توسط ترامپ تخریب شده- از ارکان آن است.

20

این گفتگوها دلالت بر شکاف عمیق درون حزبی دارد که در پی  ادعاهای اثبات نشده ترامپ در مورد تقلب در انتخابات و سپس هجوم مرگبار 6 ژانویه به کنگره ایالات متحده برجسته شده است. در حال حاضر بیش تر جمهوری خواهان به رئیس جمهور سابق وفادار مانده اند و عرصه برای منتقدین او روز به روز تنگ تر می شود.شرکت کنندگان در این نشست از این که بیش از نیمی از جمهوری خواهان در کنگره -هشت سناتور و 139 نماینده مجلس- از تایید انتخابات خودداری کرده اند، اظهار تاسف کردند. این در حالی است که اکثر سناتورهای جمهوری خواه نیز اعلام کرده اند از محکومیت ترامپ در دادگاه استیضاح سنا در این هفته حمایت نمی کنند.

ادعای ساخت اورانیوم فلزی

وال استریت ژورنال ادعا کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضایش اعلام کرده ایران‌ برخلاف توافق هسته‌ای، تولید اورانیوم فلزی را آغاز کرده و بر این اساس، مقدار اندکی از این ماده را پس از نصب تجهیزات جدید در سایت نطنز تولید کرده است.

5

این اقدام از نظر این گزارش نقض برجام محسوب می‌شود چرا که ایران در برجام متعهد شده که ۱۵ سال فعالیتی در تحقیق و توسعه اورانیوم فلزی نداشته باشد اما به گزارش وال‌استریت ژورنال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود گفت که ایران در ۲۰ بهمن ماه، پس از نصب تجهیزات جدید در تاسیسات هسته‌ای اصفهان، مقدار کمی اورانیوم فلزی تولید کرده است. بنابر این گزارش، اقدام ایران برای تولید اورانیوم  فلزی کشورهای غربی را نگران کرده است زیرا می‌تواند برای اهداف غیر از اهداف اعلام شده مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس ادعای این گزارش، ایران آبشارهای جدیدی از نسل پیشرفته‌تر سانتریفوژها را نصب کرده و موفق به تولید سه گرم اورانیوم فلزی شده است.  بر اساس برجام، ایران تنها می‌تواند از سانتریفوژهای نسل اول برای غنی‌سازی در مقیاس محدود استفاده کند، اما آژانس می‌گوید ایران پارسال یک آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته‌تر «آی آر ۲ ام» را راه‌اندازی و اعلام کرد که سه آبشار دیگر را نیز راه‌اندازی می‌کند.

در همین  رابطه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسشی در مورد خبرهای منتشر شده از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت وزارت خارجه در مورد گزارش‌هایی که هنوز منتشر نشده‌اند ابراز نظر نمی‌کند. او مدعی شد اقدام احتمالی ایران در ساخت اورانیوم فلزی و به طور کلی رفتارهای اخیر این کشور گامی است که جمهوری اسلامی در پیش گرفته تا «از برجام فاصله بگیرد»  و همین امر تعاملات کنونی دولت آمریکا را با متحدان خود و کنگره در مورد ایران ضروری‌تر می‌کند.

یک تن تجهیزات برای یک ترور

مجله جوییش کرانیکل چاپ لندن با انتشار گزارشی مدعی شده محسن فخری‌زاده با سلاح ویژه موساد و طی عملیات هشت ماهه ۲۰ جاسوس اسرائیلی و ایرانی ترور شده است. به ادعای این نشریه، عملیات ترور در آذر ماه گذشته، طی فعالیت هشت ماهه ۲۰ جاسوس اسرائیلی و ایرانی و با سلاح خودکار یک تُنی انجام شد که موساد آن را قطعه قطعه به ایران منتقل کرده بود. این گزارش در ادامه ادعاهای خود می افزاید در این عملیات برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان از یک اسلحه «خودکار فوق دقیق» استفاده شد و همین امر باعث شد همسر فخری‌زاده و محافظان او که در محل حضور داشتند آسیب نبینند.

8

درخواست استعفای بورل به دلیل سفر حقارت‌بار به مسکو

به گزارش یورونیوز، ریهو تراس، نماینده استونی در پارلمان اروپا اعلام کرد که به همراه بیش از ۵۰ عضو دیگر پارلمان نامه‌ای را خطاب به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نوشته‌ و خواستار استعفای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به دلیل سفر غیرقابل دفاع و حقارت‌بار او به مسکو شده‌اند. بورل چند روز پس از زندانی شدن الکسی ناوالنی، منتقد کرملین، به مسکو سفر کرد و در حالی که با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود ملاقات می‌کرد، مسکو سه دیپلمات اروپایی را به دلیل شرکت در تجمع‌های طرفداران ناوالنی اخراج کرد.

7

تراس که پیشتر فرمانده ارتش بوده و در حال حاضر به نمایندگی از حامیان حزب مردم اروپا در استونی به پارلمان اروپا راه یافته، به یورونیوز گفت که سفر آقای بورل به مسکو «یک فاجعه بزرگ» بود؛ چرا که روسیه هر کاری را که می‌توانست برای «تحقیر» عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات اتحادیه اروپا بکند، کرد. نماینده استونی همچنین معتقد است که آقای بورل پس از اعلام خبر اخراج سه دیپلمات آلمانی، لهستانی و سوئدی از مسکو باید به سفر خود پایان می‌داد.

اذعان به شکست اتحادیه اروپا

به گزارش دویچه وله، اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، اذعان کرده است که اتحادیه اروپا در تأیید واکسن کرونا تاخیر داشته است. او در سخنرانی در پارلمان اروپا به کاستی در نحوه واکنش اتحادیه اروپا به شیوع کرونا از طریق سفارش واکسن اذعان کرد اما حاضر به عذرخواهی در این مورد نشد. او در برابر پارلمان اروپا با اذعان به این که سیاست این کمیسیون درتهیه واکسن کرونا شکست خورده، گفت: «ما در تایید واکسن تاخیر کردیم»، «نسبت به تولید انبوه بیش از حد خوشبین بودیم» و «شاید بیش از حد مطمئن بودیم که آنچه را که سفارش داده بودیم به موقع تحویل می‌گیریم.»

12

خانم فون درلاین در رابطه با عملکرد کمیسیون در این زمینه با انتقاد پارلمان اروپا مواجه بوده و این کمیسیون به دلیل کندی در اجرای طرح خرید و توزیع واکسن لازم که در ژوئن سال گذشته تنظیم شد مورد انتقاد قرار داشته است. این طرح به کمیسیون اجازه داده از طرف همه کشورهای عضو اتحادیه برای خرید واکسن با موسسات تولیدکننده وارد مذاکره شود. دلیل دیگر برای تاخیر در آغاز گسترده واکسیناسیون در کشورهای عضو تاخیر بعضی تولید کنندگان از جمله سازندگان واکسن آکسفورد-آسترازنیکا و فایزر-بیوان‌تک در تحویل واکسن به دلیل مشکلات مربوط ظرفیت تولید بوده است.

تهدید رویای برتری چینی

به گزارش دویچه وله، شمار زاد و ولد در چین در سال ۲۰۲۰ به نازل‌ترین سطح خود از سال ۱۹۴۹ به این سو رسید. موضوعی که نگرانی از کاهش نرخ رشد اقتصادی چین به عنوان یکی از پیامدهای کاهش زادوولد در این کشور را در پی داشته است.  نرخ تولد در سال ۲۰۲۰ در قیاس با سال پیش از آن کاهشی ۱۵ درصدی داشته و شمار متولدین سال ۲۰۲۰ به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.

13

لغو سیاست تنظیم خانواده در چین در سال ۲۰۱۶ تاثیر اندکی بر افزایش شمار نوزادان داشته است. بالا بودن هزینه نگهداری و تربیت کودکان در چین، یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ تولد در این کشور به شمار می‌آید. از سوی دیگر شمار طلاق در چین رشدی صعودی داشته و تمایل به ازدواج در این کشور بنا بر دلایل مالی کاهش یافته است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تداوم این روند، نرخ رشد جمعیت در چین در بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ نازل‌تر از نرخ مشابه در کشور آمریکا خواهد بود. کارشناسان تاثیرات کاهش نرخ رشد جمعیت در چین را برای اقتصاد آن کشور بسیار منفی ارزیابی کرده‌اند. در حال حاضر از هر پنج شهروند چین، یک نفر مسن‌تر از ۶۰ سال است. گفته می‌شود که ادامه این روند باعث افزایش هزینه‌های اجتماعی و کاهش نیروی کار در چین خواهد شد. همین موضوع رویای تبدیل شدن به اقتصاد برتر جهان را به مخاطره خواهد انداخت.

کندشدن روند بهبودی تجارت جهانی در سه ماهه اول ۲۰۲۱

به گزارش بی بی سی،  یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارشی گفته انتظار می‌رود بهبود تجارت جهانی در سه ماهه اول سال جاری میلادی به دلیل ادامه شیوع کرونا کند شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی تجارت جهانی حدود ۹ درصد کاهش یافت و شیوع کرونا و اختلال در حمل و نقل هوایی تا کنون ادامه یافته است.

14

این نهاد سازمان ملل پیش‌بینی کرده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی تجارت کالا 1،5 درصد در مقایسه با فصل آخر پارسال کمتر شود؛ در بخش خدمات این کاهش ۷ درصد پیش‌بینی شده است. کنفرانس سازمان ملل درباره تجارت و توسعه- سازمان بین دولتی وابسته به سازمان ملل- در گزارشی گفته است در نیمه اول سال گذشته میلادی که با محدودیت‌های شدید تردد و مسافرت‌ها همراه بود، تجارت جهانی حدود ۱۵ درصد آب رفت ولی در نیمه دوم سال این روند بهبود یافت. در سه ماهه آخر سال پارسال تجارت جهانی در مقایسه با سه ماهه سوم همین سال تجارت جهانی ۸ درصد بهبود یافته بود.این بهبود را تا حدی زیادی می‌توان به کشورهای در حال توسعه به خصوص شرق آسیا نسبت داد؛ که تجارت کالا با مبدا این کشورها در سه ماهه آخر سال (در مقایسه با سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹) حدود ۱۲ درصد بهبود یافته بود. اقتصاد شرق آسیا پیشرو در روند بهبود اعلام شده که دلیل آن رشد چشمگیر صادرات بوده است.

کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در جهان

با اعلام سازمان بهداشت جهانی، در هفته نخست فوریه (۱۲ تا ۱۹ بهمن) موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان تا ۱۷ درصد و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. آمارهای این نهاد بین‌المللی همچنین نشان می‌دهد که در چهار هفته اخیر، موارد ابتلا به ویروس کرونا رو به کاهش گذاشته است. بین یکم تا هفتم فوریه، تقریبا سه میلیون و ۱۵۳ هزار مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر دنیا به این سازمان گزارش شده است که در مقایسه با هفته پیش از آن، ۱۷ درصد کاهش یافته است. آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نیز با ۱۰ درصد کاهش، به ۸۸ هزار و ۳۶۹ نفر در سراسر دنیا رسید.

17

حمایت مقتدی صدر از نظارت سازمان ملل بر انتخابات

به گزارش العربیه، مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، در یک نشست رسانه‌ای کم‌سابقه در مقابل خانه خود در شهر نجف از برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل در عراق حمایت کرد. او مدعی شد که احزاب رقیب «سعی در تقلب در آرا» دارند و افزود که «به تأخیر انداختن انتخابات برای عراق یک فاجعه خواهد بود.» این روحانی شیعه گفت: «من تقلب نمی‌خواهم. به همین دلیل درخواست مداخله و نظارت سازمان ملل را دارم.»

15

انتخابات پارلمانی عراق قرار است به جای ماه اکتبر، اوایل ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود. رئیس جمهوری عراق، قانون جدید انتخابات این کشور را اوایل نوامبر ۲۰۲۰ و پس از تصویب در پارلمان، تایید کرد. طبق قانون جدید، رای دهندگان مانند قبل بر اساس لیست‌احزاب نمایندگان را انتخاب نمی‌کنند بلکه می‌توانند مستقیما به نامزدهای مورد نظر خود رای دهند. تغییر نظام انتخاباتی، مطالبه محوری اعتراضات ضد دولتی در عراق بود که از سال ۲۰۱۹ این کشور را در برگرفت. هواداران مقتدی صدر، روحانی جنجالی شیعه نیز که رهبر بزرگترین ائتلاف پارلمانی عراق است، جزو جنبش اعتراضی و خواهان انتخابات پیش از موعد بوده‌اند.

برگزاری انتخابات فلسطین پس از 15 سال

با انتشار بیانیه مشترکی جناح‌های رقیب فلسطینی در اعلام کردند انتخابات فلسطین که برای امسال برنامه‌ریزی شده بود طبق برنامه قبلی پیش می‌رود و نتایج آن محترم شمرده خواهد شد. ۱۵ سال است که هیچ انتخاباتی در غزه، کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) برگزار نشده است.

19

 

براین اساس انتخابات پارلمانی در روز ۲۲ مه (یکم خرداد ۱۴۰۰) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد ۱۴۰۰) برگزار خواهند شد. فتح و حماس به همراه  ۱۲ گروه دیگر فلسطینی در بیانیه‌ای متعهد شدند «تقویم انتخاباتی را دنبال کنند» و «به نتایج احترام بگذارند و آن‌ها را بپذیرند». با این حال در مورد برگزاری این انتخابات بدبینی‌های عمومی وجود دارد. برای بسیاری از فلسطینی‌ها، محمود عباس تلاش می‌کند تا با این ابتکار به دولت جدید جو بایدن در آمریکا ضمانت اقدامات دموکراتیک بدهد. این در حالی است که روابط فلسطین و آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا بسیار پرتنش بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید