سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

آغاز مذاکرات آمریکا با ایران / تفاهم هسته ای با آژانس

کدخبر: ۳۹۴۶۸۸
درحالیکه که رافائل گروسی از تفاهم سه ماهه با ایران خبر داد، جیک سالیوان آغاز مذاکرات با ایران بر سر آزادی زندانیان را تائید کرد.
آغاز مذاکرات آمریکا با ایران / تفاهم هسته ای با آژانس

به گزارش اقتصادنیوز، رد دعوت محافظه‌کاران توسط مایک پنس، آغاز مذاکرات با ایران بر سر آزادی زندانیان، تفاهم سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی ایران، تهدید به مرگ معترضین در میانمار، کاهش محدودیت‌های کرونایی در بریتانیا و زمین‌گیر شدن بوئینگ‌های 777، سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

رد دعوت محافظه‌کاران

به گزارش سی‌ان‌ان، مایک پنس، معاون سابق ریاست جمهوری ایالات متحده، دعوت سخنرانی در «نشست سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران» را رد کرده است. این نشست قرار است هفته آینده در ایالت فلوریدا برگزار شود. سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه دیگر گفت که پنس قصد دارد برای دست‌کم شش ماه پس از اتمام دوره کاری‌اش به عنوان معاون ریاست جمهوری، از سرخط اخبار دوری گزیند.

2

بر اساس این گزارش، پنس در حال حاضر قصد دارد بر خانواده و همکاری جدید خود با بنیاد هریتج و بنیاد جوانان آمریکا، تمرکز کند. مایک پنس پیش‌تر اعلام کرد که به عنوان کارشناس مهمان به بنیاد هریتج می‌پیوندد و قرار است یک پادکست سیاسی را اداره کند. نشست سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران، روز سه‌شنبه در شهر اورلاندوی فلوریدا آغاز می‌شود. قرار است دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در این نشست سخنرانی کند. پیش‌بینی می‌شود که ترامپ درباره آینده حزب جمهوریخواه و جنبش محافظه‌کار صحبت کند.

آغاز مذاکرات با ایران بر سر آزادی زندانیان

به گزارش رویترز، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که آمریکا گفتگوهایی را با ایران در مورد شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور آغاز کرده است. سولیوان در پاسخ به سوالی در این باره که آیا دولت بایدن مذاکراتی را درباره شماری از شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند با این کشور آغاز کرده گفت: «ما گفتگوهایی را با ایرانی های در این مورد آغاز کرده ایم».

5

سولیوان هم‌چنین با تکرار ادعای دولت ادعای ایالات متحده گفته که جو بایدن مصمم است تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود و دیپلماسی بهترین راه برای این کار است. اودر مورد تمایل آمریکا به شروع مذاکرات برای بازگشت به توافقنامه هسته ای ۲۰۱۵ گفت: ایران هنوز پاسخی نداده است.

تفاهم سه ماهه آژانس با سازمان انرژی اتمی

به گزارش آسوشیتدپرس، درحالی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در بازگشت از تهران به خبرنگاران گفت که با کاهش بازرسی‌های آژانس به دلیل توقف پروتکل الحاقی، طرفین به یک تفاهم موقت و سه‌ماهه در مورد بازرسی‌های ضروری دست یافته‌اند، سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد تفاهم انجام شده صرفا محدود به «ضبط و نگهداری سه ماهه اطلاعات برخی فعالیت‌های هسته‌ای» نزد خود ایران است و آژانس  به آن دسترسی نخواهد داشت.

1

رافائل گروسی گفته بود متاسف است از اینکه بگوید «پروتکل الحاقی اجرا نمی‌شود، اما برای اطمینان‌بخشی به جامعه جهانی، بازرسی‌های ضروری ادامه خواهد یافت». سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای درباره تفاهم موقت و سه ماهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکید کرد که از پنجم اسفند ماه اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف می‌شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود.

این سازمان تاکید کرد که تفاهم ایران و آژانس و به ویژه بند دوم آن فقط در مورد «ضبط اطلاعات برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی» در برخی از تاسیسات هسته‌ای ایران است. در بند دوم بیانیه مشترک سوم اسفند ماه ایران و آژانس تاکید شده که «یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت‌های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود طبق فهرست فنی پیوست، برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد».

تهدید به مرگ معترضین

به گزارش یورونیوز، نظامیان حاکم بر میانمار که پس از کودتا بر ضد دولت قدرت را در این کشور در دست گرفته‌اند با تشدید کردن لحن هشدار‌ها نسبت به اعتراض‌های روزهای اخیر، تظاهرکنندگان را به مرگ تهدید کردند. با این حال تهدید شورای نظامی حاکم به کشتار مخالفان، معترضان به کودتا را از آمدن به خیابان‌ها و شرکت در تظاهرات منصرف نکره است.

3

جنبش هوادار دموکراسی در میانمار سه هفته پس از کودتای اول فوریه همچنان به برپایی تجمعات اعتراض‌آمیز ادامه می‌دهد. این اعتراض‌ها که از همان روزهای نخست کودتا با به صدا درآوردن قابلمه‌ها بر روی بالکن منازل آغاز و سپس به خیابان کشیده شد روز یکشنبه با تجمع ده‌ها هزار تظاهرکننده ادامه یافت. مخالفان کودتا و حامیان جنبش دموکراسی خواهی در کنار برپایی تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز کارزار نافرمانی مدنی را نیز با هدف ایجاد اخلال در عملکرد دولت و تضعیف اقتصاد کشور در پیش گرفته‌اند.

نظامیان حاکم بر میانمار در حالی به شهروندان هشدار دادند که شرکت در تظاهرات خطر مرگ را به همراه خواهد داشت که تاکنون سه تن از معترضان بر اثر شلیک مستقیم پلیس و نیروهای امنیتی در این کشور جان باختند. در بخشی از بیانیه شورای نظامیان حاکم که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد آمده است: «تظاهرکنندگان در حال ترغیب افراد به خصوص نوجوانان و جوانان پرشور به حرکت د رمسیر رویارویی و مقابله (با حکومت) هستند و این امر آنها را به سوی مرگ سوق می‌دهد».

کاهش محدودیت‌های کرونایی در بریتانیا

به گزارش بی‌بی‌سی، با پیشروی سریع برنامه واکسیناسیون در بریتانیا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور قرار است امروز (دوشنبه) برنامه خروج از قرنطینه سراسری و بازگشایی تدریجی اقتصاد کشور را اعلام کند. به گفته دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، جانسون تاکید خواهد کرد که تصمیم‌های دولت بر اساس جدیدترین داده‌ها اتخاذ می‌شود و رویکردی محتاطانه خواهد داشت تا پیشرفت‌هایی که تاکنون حاصل شده، از بین نرود.

6

جانسون از یک سو، تحت فشار سیاستمداران حزب محافظه‌کار  است که خواستار بازگشایی اقتصاد هستند و از سوی دیگر، تحت فشار مشاوران علمی است که می‌گویند در صورت لغو زودهنگام محدودیت‌ها، موج دیگری از ویروس رخ خواهد داد. تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار بریتانیایی بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند و اقتصاد این کشور بزرگترین ضربه را در ۳۰۰ سال اخیر متحمل شده است.

روز گذشته نیز بوریس جانسون، متعهد شده بود که به تمامی بزرگسالان در این کشو رتا پایان ماه ژوئیه ( پنج ماه دیگر) اولین دوز واکسن کرونا داده شود. تاکنون بیش از ۱۷ میلیون نفر از زمان شروع برنامه واکسیناسیون در دسامبر سال گذشته، اولین دوز واکسن کرونا را در این کشور دریافت کرده اند.

زمین‌گیر شدن بوئینگ 777

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت هواپیمایی آمریکایی یونایتد ایرلاینز اعلام کرده در پی حادثه تکه تکه شدن بخش‌هایی از موتور یک فروند بوئینگ ۷۷۷ این شرکت، ۲۴ فروند از این هواپیمای مسافربری را زمین گیر کرده است. پرواز ۳۲۸ یونایتد روز شنبه ۲۰ فوریه‌ با ۲۳۱ مسافر و ۱۰ خدمه از فرودگاه بین المللی شهر دنوِر کلورادو عازم هونولولو در هاوایی بود که موتور دست راست آن دچار خرابی شد و فورا به فرودگاه دنوِر بازگشت و سالم فرود آمد. در آن حادثه به کسی آسیب نرسید. تکه پاره‌های موتور هواپیما روی چند محله مسکونی در نزدیکی شهر پخش شد.

3

اداره هوانوردی فدرال آمریکا (اف ای ای) می گوید تحقیقات اولیه نشان داده که دو پره فن موتور شکسته شده است. هیئت ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا نیز اعلام کرد که یکی از پره ها در نزدیکی نقطه انتهایی شکسته است در حالی که دیگری در بخش های میانی شکسته شده است. این خبر پس از آن منتشر شد که اداره هواپیمایی فدرال آمریکا اعلام کرد که هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ با موتورهای سری پرت اند ویتنی پی‌دابلیو۴۰۰۰ به بازرسی‌های بیشتر و شدیدتری احتیاج دارند و «دستورالعمل هواپذیری اضطراری» برای بازرسی فوری و سریع از هواپیماهای مشابه را صادر کرد.

هواپیمایی کشوری ژاپن با پیروی از اعلام اداره هواپیمایی آمریکا، به شرکت‌هایی هواپیمایی « ژاپن ایرلاینز» و «آل نیپون ایرویز» دستور داد تا اخذ تصمیمات دیگر در آینده، از هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ با موتور مشابه استفاده نکنند. پیشتر نیز هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به‌دلیل سقوط دو فروند طی کمتر از شش ماه، از سال ۹۷ در حریم هوایی اروپا، آمریکا و دیگر کشورها از جمله، استرالیا، چین و اندونزی ممنوع شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید