سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

رد پیشنهاد آمریکا از سوی ایران /حملات تلافی‌جویانه اسرائیل

کدخبر: ۳۹۶۳۶۷
اقتصادنیوز: در روزی که خبر رد پیشنهاد مذاکره آمریکا از سوی ایران منتشر شد، دونالد ترامپ حملاتی شدید به سیاست های دولت جدید آمریکا کرد.
رد پیشنهاد آمریکا از سوی ایران /حملات تلافی‌جویانه اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، اولین سخنرانی عمومی دونالد ترامپ از زمان ترک کاخ سفید، واکنش‌ها نسبت به رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران، روز خونین در میانمار، رقابت‌جویی روسیه بر سر تصاحب منابع قطبی، واکسیناسیون بیست میلیون نفر در بریتانیا، دیدار محرمانه وزیر دفاع اسرائیل با پادشاه اردن و حملات تلافی‌جویانه اسرائیل در خاک سوریه سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

ادعای ترامپ در مورد توافق با ایران

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اولین سخنرانی خود پس از شکست در انتخابات ماه نوامبر ۲۰۲۰ اعلام کرده است که قصد خروج از حزب جمهوری‌خواه و تاسیس یک حزب جدید را ندارد. او تاکید کرد از این پس بر احیای قدرت جمهوری‌خواهان در برابر دموکرات ها متمرکز خواهد کرد. او گفت: «ما احزاب جدید ایجاد نمی‌کنیم. ما حزب جمهوری‌خواه داریم که با متحد شدن از هر زمان دیگری قوی تر خواهد شد».

14

دونالد ترامپ طی نطقی در نشست سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران در شهر اورلاندوی فلوریدا  گفته که احتمال شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی را بررسی می کند. ترامپ در این نطق که حدود یک ساعت‌ونیم طول کشید، گفت: «اگر انتخابات عادلانه برگزار شده بود، نتایج متفاوت بود و در اولین هفته می‌توانستیم به توافق جدیدی با ایران برسیم». هم‌چنین او با حمله به سیاست خارجی دولت بایدن، از تسهیل تحریم‌های ایران انتقاد کرد. در این سخنرانی او ماه اول ریاست جو بایدن را فاجعه‌بارترین ماه برای یک رئیس‌جمهور در تاریخ معاصر خواند.

رد پیشنهاد آمریکایی

با انتشار گزارش وال استریت ژورنال درباره رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران، سعید خطیب‌زاده سخن‌گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی نیازی به مذاکره با آمریکا نیست. به گفته او با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

در واکنش به این مسئله، یک از سخن‌گویان کاخ سفید نیز اعلام کرد آمریکا از پاسخ منفی ایران برای حضور در نشستی غیررسمی به منظور احیای توافق هسته‌ای ابراز ناامید شده، اما هم‌زمان تاکید داشت که واشنگتن آماده دیپلماسی هدفمند برای حل و فصل این موضوع است.

2

در همین رابطه ولی نصر، مشاور سابق اوباما در صفحه توئیتر خود نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران پیشنهاد مذاکرات هسته ای با اروپا و آمریکا را رد کرده است. دلایل؟ ایران نمی خواهد به جلسه‌ای برود که با محکومیت آغاز شود و نمی‌خواهد بر سر بازگشت آمریکا به برجام مذاکره کند. این در واقع همان مذاکره در مورد توافق جدیدی است که ترامپ می‌خواست.

روز خونین میانمار

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان ملل متحد در پی سرکوب خونین اعتراضات روز یکشنبه مردم میانمار علیه کودتای نظامی این کشور خواستار واکنش جهانی شد.

13

پلیس میانمار در مقابله با اعتراضاتی که روز یکشنبه در نقاط مختلف این کشور درگرفت، بر روی معترضان آتش گشود که به کشته شدن ۱۸ نفر انجامید تا میانمار صحنه خونین‌ترین سرکوب طی چهار هفته‌ای که از کودتا در این کشور می‌گذرد، باشد. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، جمعیت معترضان به ویژه در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، هدف آتش نیروهای پلیس و گاز اشک‌آور قرار گرفتند.

رقابت‌جویی روس‌ها بر سر تصاحب منابع قطبی

یورونیوز به نقل از آژانس فضایی روسکاسموس روسیه گزارش داده نخستین ماهواره تحقیقاتی این کشور به نام آرکتیکا-ام(Arktika-M) با هدف نظارت بر آب و هوای قطب شمال از پایگاه فضایی بایکانور در قزاقستان به فضا پرتاب شد.

آژانس فضایی روسکوسموس که این پرتاب را با استفاده از موشک ماهواره بر «سایوز» انجام داده، با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که ماهواره آرکتیکا-ام به منظور نظارت بر آب و هوای قطب شمال و بررسی‌های زیست محیطی در این منطقه طراحی شده است.در همین حال، خبرگزاری ریا نووستی روسیه گزارش داد که پرتاب دومین ماهواره از این دست برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

1

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده که توسعه اقتصادی قطب شمال، قاره‌ای که عمدتاً از یخ پوشیده شده است، یکی از اهداف اصلی اوست. قطب شمال ذخایر عظیمی از نفت و گاز را در اختیار دارد که روسیه، ایالات متحده، کانادا، دانمارک و نروژ در حال حاضر برای تصاحب آن در حال رقابت با یکدیگر هستند؛ ذخایری که با گرم شدن کره زمین و ذوب شدن یخ‌های قطب شمال، در دسترس‌تر از گذشته به نظر می‌آید.

واکسیناسیون بیست میلیون نفر در بریتانیا

به گزارش بی‌بی‌سی، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفته که بیش از ۲۰ میلیون نفر در این کشور تاکنون دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. به گفته او این «دستاوردی بزرگ برای کشورو واکسن راه نجات ما است». دولت بریتانیا قصد دارد تا پایان ماه ژوئیه ( پنج ماه دیگر) به تمامی افراد بزرگسال واکسن تزریق کند.

6

از امروز (دوشنبه اول مارس) واکسیناسیون نزدیک به دو میلیون نفر ۶۰ تا ۶۳ سال در انگلستان آغاز می‌شود. هدف بعدی دولت، ارائه اولین دوز واکسن به تمامی افراد بالای ۵۰ سال و هم‌چنین افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با بیماری های زمینه‌ای وکسانی است که بدون پرداخت دستمزد از افراد معلول و سالمندان نگهداری می‌کنند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد بریتانیا به لحاظ سرعت اجرای طرح واکسیناسیون همگانی در میان کشورهای اروپایی پیشتاز است.

دیدار محرمانه با پادشاه اردن

به گزارش دویچه‌وله، بنی‌گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، از دیدار محرمانه خود با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن خبر داده و ابراز امیدواری کرده که دیدارهای او با رهبری اردن هاشمی بتواند به روابط نزدیک‌تر میان دو کشور بینجامد. این ملاقات‌ها به صلاحدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انجام گرفته است.

3

گفته می‌شود که گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز در ماه‌های اخیر دست کم دو بار با همتای اردنی خود دیدار و گفت‌وگو کرده است. بنا به گزارش‌ها، نتانیاهو و پادشاه اردن روابطی صمیمانه برقرار کرده‌اند.  هفته گذشته پادشاه اردن در کنفرانسی که از سوی بنیاد آمریکایی بروکینگز برگزار شد، گفت که برای حل کشمکش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هیچ راه‌حلی جز تشکیل دو کشور مستقل وجود ندارد. او در این کنفرانس  گفته است: «بیایید از خطاهای گذشته درس بگیریم و به این مسیر برویم». او تأکید کرده که شرایط اشغال و صلح قابل جمع نیستند و افزوده: «مردم فلسطین حق دارند در مرزهای پیش از ۴ ژوئن ۱۹۶۷ دولت مستقل و پایدار خود را تشکیل دهند و در کنار اسرائیل با صلح و امنیت زندگی کنند».

حملات تلافی‌جویانه اسرائیل در خاک سوریه

به گزارش العربیه، ارتش سوریه شامگاه یک‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل نقاطی را در مجاورت دمشق هدف حملات راکتی خود قرار داده است. بر اساس بیانیه ارتش سوریه، این حمله از بلندی‌های جولان انجام شده و پدافند هوایی سوریه توانسته است اغلب موشک‌های شلیک شده را رهگیری کند و مورد هدف قرار دهد.

4

ساعتی پس از این ماجرا، یک منبع نظامی به شبکه تلویزیونی کان اسرائیل گفت: «حمله هوایی شامگاه یک‌شنبه به اهدافی در حومه دمشق، نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه را هدف قرار داده است و تلافی حمله پنج‌شنبه گذشته به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان است.» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم در مصاحبه‌ای رادیویی ایران را متهم به مسئولیت در انفجار در این کشتی تحت مالکیت اسرائیل کرد. او اما به این سوال که آیا اسرائیل این حمله را تلافی می کند یا نه پاسخی نداد.

حملات حوثی‌ها با استفاده از موشک بالستیک

به گزارش بی‌بی‌سی، به نقل از خبرگزاری سبا - وابسته به حوثی‌ها - گروه حوثی‌های یمن با پذیرش مسئولیت حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی اعلام کرد که در این حمله یک فروند موشک بالستیک شلیک کرده است. بنا بر این گزارش یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌هااعلام کرد که در این حملات از ۱۵ پهپاد از جمله ۹ پهپاد «صماد۳» استفاده شده است. حوثی‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که به قابلیت ساخت پهپاد نظامی دست یافته‌ و حملات به تاسیسات آرامکوی عربستان سعودی را نیز با پهپادهای صماد انجام داده‌اند.

12

در همین زمینه، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حملات حوثی‌های یمن به مناطق مسکونی عربستان سعودی در شامگاه شنبه را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که این حملات نه‌تنها غیرنظامیان بی‌گناه را تهدید می‌کنند، بلکه چشم‌انداز صلح و ثبات در یمن را به مخاطره می‌اندازند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید