سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اقدام جدید بایدن علیه ایران /فراخوان صلح پاپ در بغداد /کرونا در صدر اخبار

کدخبر: ۳۹۷۴۹۹
در شرایطی که پاپ فرانسیس، در اولین سخنرانی خود در بغداد خواستار پایان دادن به خشونت و اختلافات مذهبی شد، جو بایدن با صدور یک فرمان اجرایی، وضعیت اضطراری ملی علیه ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.
اقدام جدید بایدن علیه ایران /فراخوان صلح پاپ در بغداد /کرونا در صدر اخبار

به گزارش اقتصادنیوز، تمدید وضعیت اضطرار ملی علیه ایران، فراخوان صلح پاپ در بغداد، رد اتهام از ایران توسط صلح سبز، پیش‌بینی رشد شش درصدی برای اقتصاد چین و افزایش بودجه دفاعی این کشور، توافق اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر تعلیق تعرفه بوئینگ و ایرباس، تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ و واکنش پنتاگون به حمله به عین‌الاسد سرخط رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را تشکیل داده‌اند. 

تمدید وضعیت اضطرار ملی

به گزارش وب سایت کاخ سفید، جو بایدن در نامه‌ای به کنگره اطلاع داد که فرمان اجرایی که «وضعیت اضطراری ملی» درباره ایران را، که برای نخستین بار در ماه مارس ۱۹۹۵ میلادی توسط بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت صادر شد، از ۱۵ ماه مارس ۲۰۲۱ به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

۱

در متن این فرمان آمده است «اقدامات و سیاست‌های دولت ایران هم‌چنان تهدیدی غیرمعمول و خارق‌العاده برای امنیت ملی ، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است». رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: «به همین دلیل، به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شد ادامه خواهد یافت و در واکنش به این تهدید تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران برجای خود باقی خواهد ماند».

رد اتهام از ایران توسط صلح سبز

به گزارش یورونیوز، سازمان مردم نهاد صلح سبز با انتقاد از سخنان وزیر محیط زیست اسراییل که ایران را متهم به «تروریسم زیست محیطی» کرده بود، سخنان این سیاست مدار را بر خلاف واقعیت خواند.

گیلا گملیل، وزیر پرنفوذ دولت بنیامین نتانیاهو در هفته اخیر بارها دولت ایران را عامل آلودگی های نفتی دریای مدیترانه، سواحل لبنان تا اسراییل، خوانده بود. در مقابل جاناتان آیخنباوم، مدیر صلح سبز اسراییل اظهارات گملیل را «فاقد هرگونه مبنا» خواند گفت که باید این مسئول زیست محیطی «رسوا» شود.

فراخوان صلح پاپ در بغداد

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در اولین سخنرانی خود در بغداد خواستار پایان دادن به خشونت و اختلافات مذهبی شد و گفت باید به طرفداران صلح فرصت داد. پاپ طی یک سخنرانی در کاخ ریاست جمهوری عراق و با حضور برهم صالح، رییس جمهور و گروه کثیری از سیاستمداران عراقی و دیپلمات‌های خارجی گفت: «امیدوارم نبرد سلاح‌ها خاموش شود و خشونت و افراط‌گرایی پایان یابد».

۹

پاپ فرانسیس در طول پرواز به سوی بغداد به خبرنگاران گفته بود برای انجام این سفر «تاریخی» به شدت احساس مسئولیت می‌کرده چون «عراق سال‌های طولانی شهید شده است» .

او در این سفر کوتاه به وسیله هواپیما، هلیکوپتر و اتومبیل به چهار شهر عراق سفر خواهد کرد که معمولا مورد بازدید میهمانان خارجی قرار نمی‌گیرند. او در مراسم نیایشی که در کلیسای شهر بغداد برگزار می شود شرکت خواهد کرد، او به شهر موصل نیز سفر خواهد کرد که ارتش عراق در سال ۲۰۱۷ توانست آن را از پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» باز پس بگیرد.

پیش‌بینی رشد شش درصدی برای اقتصاد چین

به گزارش دویچه‌وله، چین که سال گذشته هدف خود در مورد رشد اقتصادی را به دلیل شیوع ویروس کرونا کنار گذاشته بود برای سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی بیش از ۶ درصد را تعیین کرده است.

۴

لی کچیانگ، نخست وزیر، این هدف را روز جمعه در نشست افتتاحیه کنگره ملی خلق اعلام کرد. اگرچه اقتصاد چین سال گذشته رشد کرد، اما نرخ رشد آن فقط ۲.۳ درصد بود که پایین ترین نرخ رشد در دهه های گذشته است. با این حال در مقایسه با سال های اخیر، پیش‌بینی این نرخ رشد چندان قابل توجه نیست و از برآورد صندوق بین المللی پول در مورد رشد ۸.۱ درصدی اقتصاد چین در سال جاری کمتر است.

در همین رابطه، دولت چین اعلام کرده –به رغم به رغم وضعیت پیش آمده ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و بدهی دولتی- هزینه‌های دفاعی خود را در بودجه مصوب سال ۲۰۲۱ به میزان ۶.۸ درصد افزایش خواهد داد.

توافق اروپا و آمریکا: تعلیق تعرفه بوئینگ و ایرباس

به گزارش یورونیوز، بروکسل و واشنگتن توافق کرده‌اند تا تعرفه‌های وضع‌ شده به عنوان بخشی از اختلاف‌های طولانی مدت بر سر شرکت‌های ایرباس و بوئینگ را به طور موقت متوقف کنند. اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که او و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هر دو متعهد به حل اختلاف‌های هواپیمایی‌های خود طبق کار نمایندگان تجاری مربوطه شدند. تعلیق تعرفه‌ها در یک دوره اولیه چهار ماهه اجرایی می‌شود. فن در لاین گفت: «این یک خبر عالی برای مشاغل و صنایع در هر دو طرف است و یک نشانه مثبت برای همکاری اقتصادی ما در سال‌های آینده خواهد بود».

۷

ایالات متحده آمریکا و اروپا سال‌هاست که یکدیگر را به ارائه کمک‌های دولتی ناعادلانه به شرکت‌های هواپیمایی اصلی خود متهم می‌کنند. سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۹ به آمریکا اجازه داده بود تا مجازاتی به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار را علیه کالاها و خدمات وارداتی از اتحادیه اروپا اعمال کند. دلیل این اقدام، کمک مالی دولتی اتحادیه اروپا به ایرباس اعلام شد. یک سال پس از این رای، سازمان تجارت جهانی در اقدامی دیگر اینبار به اتحادیه اروپا حق اعمال تعرفه بر واردات ۴ میلیارد دلار از کالاهای ایالات متحده را به تلافی اعطای یارانه دولتی‌ به شرکت بوئینگ به دست آورد.

تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان تا پایان ۲۰۲۲

به گزارش یورونیوز، دولت آلمان اعلام کرد برای تعطیل کردن زودهنگام نیروگاه‌های هسته‌ای به چهار شرکت آب و برق به صورت مشترک ۲.۴ میلیارد یورو غرامت می‌دهد. آلمان قرار است تا پایان سال ۲۰۲۲ استفاده از انرژی هسته‌ای را به صورت کامل حذف کند. شش نیروگاه هسته‌ای این کشور که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا پیش از پایان سال آینده میلادی و قبل از پایان عمر اصلی خود خاموش خواهند شد.

۸

برخی از شرکت‌های خدماتی از دولت آلمان شکایت کرده و استدلال می‌کنند که باید به دلیل سرمایه‌گذاری از دست رفته غرامت بیشتری به آنها پرداخت شود. در بیانیه مشترکی که وزارت‌خانه‌های محیط زیست و اقتصاد آلمان در این رابطه منتشر کردند تاکید شده که شرکت سوئدی «وانتفال» بیشترین مبلغ از این غرامت‌ها یعنی یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون یورو دریافت خواهد کرد. بعد از آن به کمپانی‌های آلمانی RWE ،EnBW  و پرویسن الکترا به صورت مشترک یک میلیارد یورو پرداخت می‌شود. این توافق باید در نهایت توسط هیئت مدیره این شرکت‌ها تصویب شود و مورد بررسی مقام‌های اتحادیه اروپا نیز قرار گیرد.

کرونا هم‌چنان درصدر خبرها

به گزارش بی‌بی‌سی، از دوشنبه آینده همه کسانی که از شهرهای انگلستان قصد خروج از بریتانیا را دارند، باید از قبل فرم اجازه سفر را پر کرده باشند وگرنه ممکن است به آنها اجازه خروج داده نشود و جریمه شوند. در فرم اظهارنامه مسافرتی که در سایت دولت بریتانیا قرار دارد باید دلیل سفر عنوان شود تا مشخص شود که فرد به دلیل شغل یا تحصیل بریتانیا را ترک می‌کند.  به گفته مسئولان حمل و نقل، تکمیل نکردن این فرم جرم محسوب می‌شود و افراد ممکن است با جریمه ۲۰۰ پوندی رو به رو شوند.

۵

از سوی دیگر کلمان بون، وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه نسبت به نحوه تهیه واکسن توسط دولت‌های اروپایی هشدار داد. به باور او، اگر کشورهای اروپایی واکسن‌های کووید-۱۹ تولید چین یا روسیه را که هنوز تایید نشده‌اند، انتخاب کنند وحدت بین کشورهای اتحادیه اروپا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به گفته او، برخی از کشورهای اروپایی منتظر تحویل واکسن از اتحادیه اروپا نمانده‌اند و دوزهای واکسن را از اینجا و آنجا می‌خرند. این موضوع از نظر همبستگی بین ما مشکل ایجاد می‌کند و خطر سلامتی نیز وجود دارد چرا که واکسن روسی هنوز در اروپا تایید نشده است. درخواست تایید داده شده اما هنوز در اروپا مجاز نیست و برای واکسن چینی هم هیچ درخواستی حتی ارائه نشده است.

این مسئله در حالی‌ست که حساب توییتری واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه مدعی شده که با پیشی‌گرفتن از واکسن فایزر، از لحاظ کسب تأییدیه در کشورهای مختلف در جایگاه دوم واکسن‌های پرطرفدار کرونا قرار گرفته است. در حال حاضر ۴۵ کشور جهان استفاده از واکسن روسی اسپوتنیک‌وی را مورد تأیید قرار داده‌اند. واکسن آسترازنکا که مورد تأیید ۴۹ کشور جهان قرار گرفته در جایگاه نخست قرار دارد. واکسن‌ فایزر مورد تأیید ۴۳ کشور قرار داشته و واکسن مودرنا نیز توسط ۱۹ کشور جهان تأیید شده است.

۶

اما در برزیل، در شرایطی که کشور شاهد افزایش بی سابقه مرگ بر اثر کرونا است، ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل با انتقاد از اقدامات مربوط به مهار ویروس کرونا، از برزیلی‌ها خواسته از غر زدن و شکایت کردن در مورد کرونا خودداری کنند. بولسونارو که به ناچیز جلوه دادن تهدیدهای ناشی از ویروس متهم است، گفته: «دست از غر زدن بردارید. تا کی می‌خواهید بخاطر آن گریه کنید؟» او در طی سخنرانی یک مراسم گفت «تا کی می‌خواهید در خانه بمانید و همه چیز را تعطیل کنید؟ هیچ کس دیگر نمی تواند این وضعیت را تحمل کند. ما از مرگ و میرها متاسفیم اما نیاز به یک راه حل داریم».

این اظهارنظرها با واکنش خشمگینانه ژوآو دوریا ، فرماندار سائوپائولو ، مواجه شده. دوریا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی بولسونارو را مردی احمق خواند که به فرمانداران و شهردارانی که می‌خواهند واکسن بخرند و به کشور کمک کنند تا این بیماری همه گیر را پایان دهد، حمله می‌کند.

واکنش پنتاگون به حمله به عین‌الاسد

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه‌ با ای‌بی‌سی نیوز درباره حمله اخیر به نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش درپایگاه عین‌الاسد عراق، گفت: «ما می‌دانیم چه کسی مسئول این حمله است، اما می‌خواهیم مطمئن شویم». وزیر دفاع آمریکا در این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که آمریکا در «زمان و مکان مورد نظر خود» در مورد حمله به پایگاه عین‌الاسد واکنش نشان خواهد داد.

۲

حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه درحالی انجام شد که نیروهای نظامی آمریکا، بریتانیا و دانمارک در آن مستقر بودند و در جریان آن دست‌کم ۱۰ راکت به این پایگاه اصابت کرد. بنابر اعلام پنتاگون به نیروهای نظامی در این پایگاه صدمه‌ای وارد نشد اما یک پیمانکار آمریکایی حین پناه گرفتن در جریان این حملات راکتی بر اثر حمله قلبی کشته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید