سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

اولین ضربه تحریمی بایدن به ایران /سیاسی بازی با واکسن کرونا

کدخبر: ۳۹۸۵۴۰
اقتصادنیوز: برای نخستین بار از آغاز به کار دولت جو بایدن، ایالات متحده تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.
اولین ضربه تحریمی بایدن به ایران /سیاسی بازی با واکسن کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، صدور نخستین تحریم دولت بایدن علیه ایران، اعلام نیاز به سال‌ها زمان برای تحقیقات درباره ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی مدیر آژانس، نامه نمایندگان آمریکایی مبنی بر  اتخاذ رویکرد جامع علیه ایران، بیانیه کاخ باکینگهام در واکنش به ادعاهای مگان مرکل، گزارش سازمان بهداشت جهانی پیرامون خشونت علیه زنان، رشد غیرمنتظره صادرات آلمان و توافق روسیه با چهار کشور اروپایی برای ساخت واکسن اسپوتنیک‌وی سرخط رسانه های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

نخستین تحریم دولت بایدن علیه ایران

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا برای نخستین بار از آغاز به کار دولت جو بایدن تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و دو فرد منتسب به سپاه پاسداران را به اتهام برخورد با معترضان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ادعای نقض حقوق بشر تحریم کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرده که علی همتیان و مسعود صفدری -که ادعا شده از اعضای سپاه پاسداران هستند- و اعضای نزدیک خانواده آن‌ها در فهرست سیاه تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند و صلاحیت ورود به ایالات متحده را ندارند.

هم‌چنین هم‌زمان با گذشت 14 سال از ناپدید شدن رابرت لوینسون -یک شهروند آمریکایی و کارمند اف‌بی‌آی- که آمریکا مدعی است در ایران ربوده شده، آنتونی بلینکن با صدور بیانیه‌ای که خواهان پاسخ‌گویی ایران درباره سرنوشت باب لوینسون شد، ادعا کرده که دولت ایران را برای آزادی زندانیان آمریکایی تحت فشار می‌گذارد.

9

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا نیز  از ایران خواست کلیه شهروندان آمریکایی را -که ادعا می‌کرد به صورت غیرعادلانه در ایران بازداشت شده‌اند- سریعا آزاد کند. او با رد اظهارات برخی منتقدان مبنی براین‌که آمریکا برای آزاد کردن شهروندان زندانی خود در ایران به جمهوری اسلامی پول می‌دهد، این گونه اظهارات را «اشتباه» خواند.

هم‌چنین، و در همین رابطه، وزارت خارجه آمریکا در توییتی با اشاره به دیدار رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، با جمعی از کارشناسان حقوق بشر در مورد ایران، بر عزم واشنگتن بر پیگیری مسائل مربوط به حقوق بشر در ایران و همکاری با متحدان خود جهت پاسخگویی در این زمینه تاکید کرد.

نیاز به سال‌ها زمان برای تحقیقات درباره ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفته است تحقیقات راستی آزمایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران سال‌ها زمان می‌برد. گروسی مدعی شده حتی اگر تهران بتواند در خصوص ذرات اورانیوم با منشا انسانی کشف شده در چندین سایت‌های اعلام نشده‌ در سال گذشته شفاف سازی کند، باز هم کار بازرسان آژانس (در ایران) به پایان نخواهد رسید.

6

گروسی در بخش دیگری از این مصاحبه پیش‌بینی کرد وضعیت مذاکرات بر سر توافق هسته ای موسوم به برجام در ماه‌های آینده پیچیده خواهد بود و طرفین باید در سطح بالای سیاسی رو در رو با یکدیگر دیدار کنند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در گفت‌وگو با جورزلم‌پست مدعی شده اگر به خاطر تلاش‌های دولت او علیه توافق هسته‌ای ایران در عرصه جهانی نبود، جمهوری اسلامی نه تنها به بمب هسته‌ای دست‌ می‌یافت، بلکه اکنون زرادخانه‌ای از سلاح‌های هسته‌ای داشت. به ادعای نتانیاهو در این مصاحبه اقدامات دولت اسرائیل باعث شد برنامه هسته‌ای ایران «برای سال‌ها به عقب بیفتد و با اقداماتی که انجام خواهم داد، ایران هرگز و هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد. تا زمانی که من نخست‌وزیر هستم، ایران به بمب هسته‌ای دست نخواهد یافت». به عقیده کارشناسان این سخنان او در آستانه برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل اهدافی تبلیغاتی دارد.

درخواست رویکرد جامع علیه ایران

یکصدوچهل تن از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار نامه‌ای از دولت بایدن درخواست کردند در کنار تلاش‌ها برای احیای برجام رویکردی جامع در مقابل آن‌چیزی اتخاذ کندکه تهدیدهای ایران می‌نامند. این نامه توسط آنتونی براون و تیم والتز از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده و به امضای ۷۰ نماینده دمکرات و ۷۰ نماینده جمهوری‌خواه رسیده است.

5

امضاکنندگان نامه مدعی شده‌اند پس از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ایران به آزمایش موشک‌های بالستیک ادامه داده و مداخله در خاورمیانه و حملات سایبری را تداوم بخشیده است. این نامه ایران را به عدول از تعهدات هسته‌ای خود متهم کرده  و می‌گوید دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای باید امنیت همه کشورهای منطقه را تضمین کند. به‌گفته این نمایندگان، دولت بایدن باید همراه با متحدین خود ترکیبی از ابزارهای دیپلماسی و تحریم علیه ایران را به‌کار گیرد تا جمهوری اسلامی وادار به اجرای کامل تعهدات بین‌المللی و توقف رفتار خود شود. این نماینده‌ها گفته‌اند توافق جدید باید شامل سه موضوع شود: برنامه هسته‌ای، حمایت از تروریسم و برنامه موشکی جمهوری اسلامی. در این نامه همچنین خواسته شده است موضوع بازداشت شهروندان آمریکایی و نقض حقوق آن‌ها نیز در مذاکرات گنجانده شود و این افراد از زندان‌های ایران آزاد شوند.

بیانیه کاخ باکینگهام در واکنش به ادعاهای مگان مرکل

به گزارش بی‌بی‌سی، کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مساله نژاد پرستانه ای که مگان مارکل در مصاحبه اخیر خود با اپرا وینفری مطرح کرده را «خیلی جدی می‌گیرند» و به شکل خصوصی آن را بررسی خواهند کرد. مگان مرکل در این مصاحبه گفت بود که یکی از اعضای خانواده سلطنتی، که از او نام نبرد، از شاهزاده هری پرسیده بوده که فکر می‌کند رنگ پوست فرزندش چه خواهد بود؟

4

در بیانیه کاخ باکینگهام آمده که به یاد آوردن خاطرات ممکن است متفاوت باشد اما چنین مسائلی بسیار جدی گرفته خواهد شد. این بیانیه تاکید دارد که خانواده سلطنتی بریتانیا از اینکه این زوج در سال‌های اخیر این مشکلات را داشتند بسیار متاسف هستند و «هری، مگان و آرچی همیشه اعضای بسیار محبوب خانواده خواهند بود». پس از پخش مصاحبه تلویزیونی شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا و همسرش مگان مارکل، در کاخ باکینگهام جلسه فوق العاده مدیریت بحران برگزار شده بود.

گزارش سازمان بهداشت جهانی پیرامون خشونت علیه زنان

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس پژوهشی جدید از سوی سازمان بهداشت جهانی،یک سوم زنان در طول زندگی خود به شکلی مورد آزار فیزیکی یا جنسی قرار می‌گیرند. این نتیجه بزرگ‌ترین تحقیق انجام شده درباره خشونت فیزیکی علیه زنان است که اطلاعات آن در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی جمع آوری کرده است.

3

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که همه گیری کرونا زنان بیشتری را در معرض خشونت قرار داده است. در این گزارش آمده که خشونت از سوی شریک زندگی رایج‌ترین نوع خشونت علیه زنان است. بر اساس این تحقیق، شیوع کرونا بر زندگی بیش از ۶۴۰ میلیون زن در سراسر جهان اثر گذاشته است.  نتیجه این گزارش می‌گوید که یک چهارم زنان بین ۱۵ تا ۲۴ ساله از سوی والدین خود خشونت را تجربه کرده‌اند. جنوب آسیا، جنوب صحرای آفریقا و اقیانوسیه بدترین وضعیت را دارند.

رشد غیرمنتظره صادرات آلمان

به گزارش دویچه‌وله، اداره فدرال آمار آلمان اعلام کرد صادرات آلمان در ماه ژانویه سال جاری ۴/ ۱ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشته اما واردات ۷/ ۴ درصد کاهش را نشان داده است. با اعلام اداره فدرال، در مسئله صادرات، تجارت با چین دائما اهمیت بیش‌تری می‌یابد، در حالی که تجارت خارجی با بریتانیا به دلیل پیامدهای ناشی از برگزیت کاهش یافته است.  

10

آلمان در مجموع موفق شد در ژانویه ۲۰۲۱ کالاهایی به ارزش ۹۸ میلیارد یورو صادر کند و به ارزش تقریبا ۸۴ میلیارد یورو نیز کالا وارد کشور شده است. میزان رشد تقریبا ۵/ ۱ درصدی صادرات آلمان در ماه ژانویه بیش‌تر از آن میزانی بوده است که کارشناسان اقتصادی برآورد کرده بودند. با این همه به دلیل رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا در کشورهای طرف تجارت آلمان، میزان صادرات به شکل محسوسی همچنان کمتر از سال گذشته است. در مقایسه با ژانویه سال ۲۰۲۰ صادرات آلمان به میزان هشت درصد کاهش یافته است. صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا شش درصد و صادرات به سایر نقاط جهان حتی۱۰ درصد کاهش داشته است.

توافق روسیه با چهار کشور اروپایی برای ساخت واکسن اسپوتنیک‌وی

به گزارش آسوشیتدپرس، «صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های روسی» اعلام کرده که این نهاد با کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان برای ساخت واکسن اسپوتنیک وی در آن کشورها به توافق رسیده است. این خبر در حالی منتشر می‌شود که  این واکسن هنوز برای استفاده عمومی در اروپا به تأیید اتحادیه اروپا نرسیده است. اتاق بازرگانی ایتالیا و روسیه هم با تائید این خبر اعلام کرد، صندوق سرمایه‌گذاری ملی روسیه قرارداری را جهت تولید این واکسن در ایتالیا با شرکت داروسازی سوئیسی Adienne امضا کرده است. در این صورت ایتالیا نخستین کشوری خواهد بود که این واکسن را در خاک اروپا خواهد ساخت.

11

کمیسیون اروپا در حال حاضر طرحی برای خرید عمده واکسن اسپوتنیک وی ندارد و تمرکز آن بر توافق‌های صورت گرفته با دیگر تولیدکنندگان واکسن ضد کرونا است. کشورهای مختلف اروپایی از روند کند تولید و تأیید واکسن‌های ضد کرونا توسط نهادهای مربوطه در اتحادیه اروپا انتقاد کرده‌اند و برخی کشورهای این اتحادیه اکنون تصمیم گرفته‌اند دیگر منتظر تأیید سازمان دارویی اتحادیه اروپا نمانند. مجارستان اولین کشور اتحادیه اروپا بود که ماه گذشته استفاده از اسپوتنیک وی را مجاز دانست و اسلواکی نیز هفته گذشته خبر داد که قرار است دو میلیون دوز از این واکسن روسی را دریافت کند و اولین محموله آن شامل ۲۰۰ هزار دوز اکنون وارد این کشور شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که بازاریابی اسپوتنیک وی را در خارج از روسیه بر عهده دارد گفته که این واکسن قرار است در کشورهای هند، کره جنوبی، برزیل، چین، ترکیه، ایران، بلاروس و قزاقستان نیز تولید شود.

سرشاخ بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر واکسن

به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر مسئله دسترسی به واکسن کرونا تنش‌های زیادی را میان دولت‌های اروپایی به وجود آورده است، به گونه‌ای که اظهارات تازه یک مقام ارشد اتحادیه اروپایی در مورد ممنوعیت صدور واکسن های کووید-۱۹ از طرف بریتانیا نیز باعث نزاع تازه ای میان دو طرف شده است.

13

 شارل میشل، رئیس شورای اروپایی، مدعی شد که بریتانیا به طور کامل صادرات واکسن کرونا را ممنوع کرده است. به ادعای بی‌بی‌سی، دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا هم در نامه‌ای به او گفته که این ادعا کاملا نادرست است. به علاوه یک نماینده اتحادیه اروپا برای بحث بیش‌تر توسط بریتانیا احضار شده است. این دومین بار از آغاز سال جاری است که بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر موضوع تولید و توزیع واکسن کرونا سرشاخ می شوند.

در ماه ژانویه در خلال نگرانی‌ها درباره کمبود واکسن در اتحادیه اروپا این بلوک سیستمی را برای کنترل صادرات واکسن معرفی کرد که از تولیدکنندگان می خواست برای فروش ابتدا از دولت ها مجوز کسب کنند. آن حرکت باعث نزاعی با بریتانیا درباره موافقتنامه تجاری پسابرگزیت در ارتباط با ایرلند شمالی شد.

اتحادیه اروپا مقرراتی را تنظیم کرد که پروتکل ایرلند شمالی را نادیده می گرفت و به طور بالقوه اجازه جلوگیری از صادرات واکسن به ایرلند شمالی را می داد. البته بعد از انتقادهای گسترده از این تصمیم عقب نشست. رهبران اتحادیه در زمینه توزیع آهسته واکسن کرونا تحت فشار قرار دارند. در مقایسه در بریتانیا ۲۲.۵ میلیون نفر یعنی حدود یک سوم جمعیت بزرگسال با دُز اول واکسینه شده اند.

سیاسی بازی با اسپوتنیک‌وی

به گزارش یورونیوز، مرکز ملی تحقیقات علمی ویروس شناسیِ گامالیا در روسیه که سازنده واکسن اسپوتنیک وی است، خواستار عذرخواهی کریستا ویرتومر-هوخه، رئیس هیئت مدیره آژانس دارویی اروپا(EMA) به دلیل توصیف تایید فوری استفاده اضطراری واکسن به دست زدن به قمار «رولت روسی» شد.

12

کریستا ویرتومر-هوخه که پیشتر رئیس آژانس دارو و تجهیزات پزشکی اتریش بوده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی او‌آر‌اف(ORF) گفته است که تایید فوری استفاده اضطراری از واکسن اسپوتنیک وی آن‌گونه که توسط مجارستان صورت گرفته شبیه شرکت در قمار «رولت روسی» است. (رولت روسی نام نوعی قمار و شرط‌بندی است که طی آن، شرکت‌کنندگان یک گلوله را در هفت‌تیری خالی می‌گذارند و پس از چرخاندن چندین باره خشاب، لوله هفت‌تیر را بر روی شقیقه خود می‌گذارند و ماشه را می‌چکانند).

حساب توییتر اسپوتنیک وی همچنین یادآور شده که آژانس دارویی اروپا تا کنون در مورد هیچ واکسن کرونای دیگری چنین اظهاراتی را عنوان نکرده و همین مساله اعتبار بررسی‌های این آژانس را زیر سوال می‌برد؛ در حالی که روند بررسی هر واکسن و دارویی باید فارغ از رویکردهای سیاسی باشد.

روسیه و چین به دنبال ساخت ایستگاهی فضایی درکره ماه

به گزارش یورونیوز، سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تفاهم نامه‌ای با چین برای ساخت ایستگاهی «در سطح یا مدار کره ماه» امضاء کرده است. در این بیانیه آمده است که سایر کشورها و دیگر طرف های بین المللی نیز امکان مشارکت در طرح «ایستگاه علمی و بین المللی کره ماه» را خواهند داشت. با این حال سازمان فضایی فدرال روسیه جزئیات جدول زمانی ساخت این ایستگاه فضایی را اعلام نکرده است. بودجه اختصاص یافته به این طرح هم مشخص نشده است.

16

روسکوسموس تاکید کرده است که ایستگاه فضایی مشترک چین و روسیه با «همکاری تنگاتنگ» دو کشور احداث خواهد شد.  بیانیه سازمان فضایی فدرال روسیه در حالی منتشر شد که موقعیت این کشور در عرصه اکتشاف های فضایی طی سال های گذشته تضعیف شده است. روسیه سال گذشته انحصار اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی را از دست داد.  از طرح های کنونی کشورها و شرکت های خصوصی مختلف برای سفرهای اکتشافی به ماه به عنوان سکوی پرتابی برای اعزام انسان به مریخ یاد می شود. شرکت «اسپیس ایکس» در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۳ فضاپیمایی را راهی کره ماه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید