سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اتهام‌زنی اتمی علیه ایران /روز سیاه میانمار /تبادل آتش میان ترکیه و سوریه

کدخبر: ۳۹۹۵۸۵
در شرایطی که العربیه ادعا کرده نیروهای سپاه فاطمیون توسط روسیه از دو میدان نقتی و گازی در سوریه اخراج شده‌اند، میدل‌ایست‌نیوز نوشته با عقب‌نشینی توافقی نیروهای وابسته به ایران از اطراف میدان گازی توینان، نیروهای روسیه کنترل آن را به دست گرفتند.
اتهام‌زنی اتمی علیه ایران /روز سیاه میانمار /تبادل آتش میان ترکیه و سوریه

به گزارش اقتصادنیوز، اتهام‌زنی گروسی علیه ایران، خروج سپاه فاطمیون از دو میدان نقتی و گازی در سوریه، حکومت‌نظامی پس از روز سیاه میانمار، درخواست استعفای رئیس پلیس لندن، متفرق کردن معترضان با خودروی آب‌پاش در هلند، توقف تزریق آستروزنکا ایرلند و هلند و تبادل آنش میان ترکیه و نیروهای بشار اسد سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

اتهام‌زنی گروسی علیه ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با یک روزنامه  ژاپنی مدعی شده ایران به مرحله استفاده نظامی از اورانیوم نزدیک می‌شود. او در این گفت‌وگو عنوان کرده که تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد، یک آستانه مهم برای نزدیک شدن به مرحله ساخت سلاح اتمی است. او وضعیت کنونی را بسیار غیرمعمول توصیف کرده و مدعی شده: «واضح است که اطمینان یافتن از کاربرد غیرنظامی فعالیت‌های ایران در این وضعیت، مستلزم بازرسی‌های جدی است».

9

گروسی گفته که ایران در حال حاضر حدود ۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصد غنی‌شده دارد و قبلا هم ۳۰۰۰کیلوگرم اورانیوم با غلظت کمتر تولید کرده است. او افزوده که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران رو به افزایش است و آنها با استفاده از تجهیزات بیشتر، توانایی خود برای غنی‌سازی را نیز بالا می‌برند و پاسخ‌های طرف ایرانی از نظر فنی قابل قبول و معتبر نبوده‌اند.

در اکوایران ببینید: برنده تاخیر در مذاکره ایران و آمریکا کیست؟

خروج سپاه فاطمیون از دو میدان نفتی و گازی در سوریه

العربیه مدعی شده در پی تغییرات مالکیت و نقل و انتقالات مدیریتی در دو میدان نفتی و گازی در رقه، در شمال شرقی سوریه، نیروهای تیپ فاطمیون، نزدیک به ایران، توسط نیروهای روسیه از این حوزه‌ها اخراج شده‌اند. به ادعای این گزارش، نیروهای سپاه پنجم روسیه، ابتدا میدان گازی توینان، و پس از ساعاتی، میدان نفتی الثوره را به کنترل خود درآوردند.

7

بهره‌برداری سوریه از میدان گازی «توینان»، در مرز استان‌های حمص و رقه، سه سال پیش از شروع جنگ داخلی آغاز شده بود. این میدان که روزانه سه میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند، در ده سال جنگ داخلی سوریه، بارها میان نیروهایی که کنترل منطقه را در اختیار می‌گرفتند، دست به دست شد. علی‌رغم گزارش العربیه، میدل‌ایست‌نیوز نوشته با عقب‌نشینی توافقی نیروهای وابسته به ایران از اطراف میدان گازی توینان، نیروهای روسیه کنترل آن را به دست گرفتند.

حکومت‌نظامی پس از روز سیاه

به گزارش رویترز، یک روز پس از روز سیاه در میانمار، دولت نظامی در بخش‌هایی از یانگون، بزرگ ترین شهر این کشور اعلام حکومت نظامی کرد. بر اساس گزارش‌ها، دست‌کم سی‌ونه نفر در درگیری‌های روز یک‌شنبه کشته شده‌اند. به این ترتیب روز یکشنبه ۱۴ مارس خونین‌ترین روز اعتراضات میانمار از اول فوریه تا کنون، یعنی از زمان وقوع کودتای نظامی محسوب می‌شود.

2

بر اساس گزارش نیروهای امنیتی میانمار روز یکشنبه دست‌کم ۲۲ معترض ضد کودتا را در یکی از حومه‌های فقیرنشین و صنعتی شهر یانگون به نام «هلینگتایا» کشتند. این حادثه پس از آن روی داد که افرادی ناشناس شماری از کارخانه‌های تحت حمایت مالی چین را در این منطقه به آتش کشیدند. بنا بر اعلام یک انجمن مدافع حقوق زندانیان سیاسی در میانمار، در این روز نیروهای پلیس ۱۶ نفر دیگر را نیز در جریان اعتراضات در دیگر نقاط کشور کشتند و در میانۀ این درگیری‌ها، یک نیروی پلیس نیز کشته شده است.

سفارت چین اعلام کرد که در جریان حمله افراد ناشناس به کارخانه‌های تولید پوشاک و آتش زدن آنها، شماری از کارمندان چینی زخمی شده‌اند. بر این اساس پکن از دولت میانمار خواست تا از شهروندان چین و اموال آنها محافظت کند. چین یکی از اصلی‌ترین حامیان نظامیان کودتاگر در میانمار محسوب است و رسانه‌های محلی اعلام کردند که همزمان با برخاستن دود از این منطقه صنعتی، نیروهای امنیتی به روی معترضان در حومه شهر که محل زندگی مهاجرانی از سراسر این کشور است، آتش گشودند.

حوادث مرگبار روز یکشنبه باعث شد شمار کشته شدگان اعتراضات یک ماه و نیم اخیر در میانمار به رقم ۱۲۶ نفر برسد. بنا بر اعلام انجمن مدافع حقوق زندانیان سیاسی، تا کنون بیش از ۲۱۵۰ نفر نیز توسط نظامیان وابسته به حکومت کودتا بازداشت شده‌اند.

درخواست استعفای رئیس پلیس لندن

به گزارش یورونیوز، در پی افزایش انتقادها به رفتار پلیس لندن، به دلیل یورش عصر شنبه ماموران به مراسم یادبود سارا اورارد، احزاب منتقد دولت همچنین بسیاری از مدافعان حقوق زنان در این شهر، خواستار استعفای کرسیدا دیک، رئیس پلیس لندن شدند. آن‌ها اعلام کردند که عملکرد او باعث شده است تا «میلیون‌ها زن در این شهر اعتمادشان را به پلیس از دست بدهند».  سارا اورارد نام زنی ۳۳ ساله است که سوم مارس ناپدید گردید و جسد او یک هفته بعد در ۱۰ مارس در یک منطقه جنگلی در جنوب شرق لندن پیدا شد. تحقیقات درباره این حادثه، منجر به دستگیری یک مامور پلیس بریتانیا به نام وین کوزنس شد.

4

هم‌زمان با برگزاری محاکمه کوزنس، صدها تن از مدافعان حقوق زنان عصر شنبه در مکانی که سارا اورارد برای آخرین بار دیده شده بود، جمع شدند و با شاخه‌های گل و روشن کردن شمع به او ادای احترام کردند. اما پلیس با این استدلال که تجمع آنها به دلیل مقررات مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا مممنوع است، به این تجمع یورش برد و با حاضران درگیر شد.. شرکت کنندگان در این مراسم اعلام کردند که با برگزاری این تجمع قصد داشتند توجه‌ها را به سمت خطراتی که زنان در بریتانیا در جریان زندگی روزمره با آن مواجه هستند، جلب کنند.

متفرق کردن معترضان با خودروی آب‌پاش در هلند

به گزارش بی بی سی، حدود دو هزار نفر از معترضان یک‌شنبه با تجمع در یک پارک در لاهه علیه سیاست‌های دولت و محدودیت های اعمال شده برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا تظاهرات کردند. پلیس فقط برای تجمع ۲۰۰ نفر مجوز صادر کرده بود ولی به علت تجمع تعداد بیشتری از مخالفان و نگرانی از احتمال شیوع ویروس کرونا، این تظاهرات را پایان داد.

پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از خودروی آب پاش، ماموران اسب سوار و سگ استفاده کرد و برای جلوگیری از افزایش تعداد تظاهرکنندگان، خدمات حمل و نقل شهری در منطقه تجمع را برای مدتی مختل کرد. برقراری مقررات منع آمد و شد از ساعت نه شب تا چهار و نیم صبح و تعطیل بودن مشروب فروشی ها و رستوران ها از جمله علل تجمع معترضان بود. این محدودیت ها که از ژانویه اعمال شده اند ممکن است تا پایان این ماه ادامه داشته باشند.

6

هم‌چنین دویچه‌وله گزارش داده، شهر درسدن آلمان شاهد درگیری منکران افراط‌گرای کرونا با پلیس بود. در جریان زدخوردها ۱۲ مأمور پلیس زخمی شدند.  بنا به گزارش‌ها دو گروه که هر یک از چندصد نفر تشکیل شده بود، در پایتخت ایالت زاکسن راه‌پیمایی کردند. آن‌ها نه تنها به هشدارهای پلیس مبنی بر رعایت مقررات مرتبط با پاندمی کرونا بی‌توجهی کرد، بلکه مأموران پلیس را نیز مورد حمله قرار دادند.

توقف تزریق آسترازنکا در ایرلند و هلند

به گزارش یوروونیوز، ایرلند و هلند اعلام کردند که در پی گزارش چند مورد جدی لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا، استفاده از این واکسن کووید۱۹ را موقتا متوقف می‌کنند. با آن که آسترازنکا در فهرست واکسن‌های مورد تأیید اتحادیه اروپا برای بیماری کروناست، اما تاکنون چند کشور اروپایی دیگر تزریق این واکسن را به طور موقت متوقف کرده‌اند.

12

نخست دانمارک واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را به طور موقت متوقف کرد. در پی آن کشورهای نروژ، ایسلند، بلغارستان و اتریش تزریق این واکسن را متوقف کردند.  منطقه پیمونت ایتالیا نیز در پی مرگ یک زن واکسینه شده با واکسن آسترازنکا، این ماده را فعلا از دور خارج کرده است. وجود رابطه میان ایجاد لخته‌های خون و واکسن آسترازنکا هنوز مشخص نشده است. سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا نیز تردید در مورد امنیت این واکسن را رد می‌کنند.

تبادل آتش میان ترکیه و نیروهای بشار اسد

به گزارش العربیه، وزارت دفاع ترکیه از وقوع یک حمله موشکی به مناطق تحت اشغال ترکیه در شمال سوریه خبر داد. بر اساس این گزارش، موشک‌های شلیک شده از نزدیکی شهر حلب که در دست نیروهای دولتی سوریه قرار دارد شلیک شده‌اند. در واکنش به این مسئله، وزارت دفاع ترکیه مدعی شده که به این حملات واکنش نشان داده است.

11

وزارت دفاع ترکیه گفت که موشک‌ها از فرودگاه کویرس در شهر حلب که تحت کنترل رژیم بشار اسد است به سوی مکان حضور تانکرهای نفتی در شهرهای جرابلس و الباب در سوریه پرتاب شده‌اند. وزارت دفاع ترکیه بدون ارائه جزئیات بیشتری در‌ این‌باره گفت که با هدف قرار دادن نقاط محدودی به این حمله موشکی که از فرودگاه کویرس در شهر حلب تحت کنترل رژیم بشار اسد انجام شده، پاسخ داده است. این وزارت همچنین افزود که مقامات ترکیه به منظور درخواست توقف هدف‌گیری منطقه، تماس‌هایی را با روسیه انجام دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید