آثار انقلاب دیجیتال در تغییر موازنه‌ قوا از نگاه شیرین هانتر

کدخبر: ۴۰۱۰۱۳
اقتصادنیوز: نشریه ویکی‌حکمرانی هوشمند باشیرین هانتر؛ عضو شورای روابط خارجی آمریکا گفت‌وگویی انجام داده است.
آثار انقلاب دیجیتال در تغییر موازنه‌ قوا از نگاه شیرین هانتر

به گزارش اقتصادنیوز در این گفت‌وگو «شیرین هانتر» معتقد است مهم‌ترین آثار انقلاب دیجیتال در تغییر موازنه قوا بین دولت‌ها و بخشی است که کنترل دیجیتال دارد خواهد بود. مثلاً آثار Google یا فیسبوک یا توییتر در روند سیاسی کشورهای غربی و حتی روسیه بسیار بوده است.
امروزه دیجیتال‌سازی اقتصاد با محوریت ارتقای بهره‌وری، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی به‌عنوان یکی از رویکردهای غالب در اکثر کشورهای جهان مطرح شده و اغلب آن‌ها در حال حرکت به سمت دیجیتال‌سازی و تغییر روند سهم بازار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال هستند.
پدیده‌ی نوظهور اقتصاد دیجیتال، که شیوه تولید و بازاریابی کالاها و خدمات را تغییر و ارتقا می‌دهد، منجر به ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب‌وکارهای موجود و هم‌چنین شکل‌گیری مدل‌های جدید کسب‌وکار می‌گردد. این اقتصاد از طریق کاهش هزینه‌های معاملاتی، کم‌رنگ شدن نقش واسطه‌گری در برخی حوزه‌های کسب‌وکار، افزایش بهره‌وری، کاهش قابل‌توجه محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی، هزینه‌های پایین‌تر جستجو و یافتن محصولات، سطح بالای ارتباط میان بنگاه‌ها و مشتریان و افزایش قدرت ذی‌نفعان و مشتریان در کسب‌وکارهای مختلف، منجر به افزایش توان رقابتی در همه بخش‌های اقتصادی و تسهیل دسترسی به بازارهای مختلف می­شود و افزایش سهم در بازارهای جهانی را به‌دنبال خواهد داشت.
هم‌اکنون اهمیت اقتصاد دیجیتال و حرکت به سمت دیجیتال‌سازی بر همگان آشکار شده و بسیاری از کسب‌وکارها در حال تغییر یا شکل‌گیری بر پایه فناوری‌های دیجیتال هستند. در این شرایط چنان‌چه بنگاه یا کسب‌وکاری درصدد تغییر شرایط فعلی خود و به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختار خود نباشد، توان رقابتی و سهم خود در بازارهای داخلی و خارجی را از دست می‌دهد.
ازاین‌رو انتقال به اقتصاد دیجیتال یک اولویت اساسی برای همه کشورها به شمار می‌آید. در گفتگو با “شیرین هانتر” عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به اهمیت اقتصاد دیجیتال پرداخته شده است که در ادامه می‌آید.

فناوری دیجیتال و قدرت دیجیتال یکی از وجوه قدرت در عصر کنونی شده است. آیا این موضوع وجوه سنتی قدرت را کم‌اهمیت خواهد کرد؟

مسلماً انقلاب دیجیتال اهمیت توانایی فناوری را در تعیین قدرت، بیشتر کرده است. اما توانایی‌های دیگر هنوز اهمیت خود را دارند. مثلاً اقتصاد دیجیتال یک جزئی از اقتصاد کلان است. همچنین انقلاب دیجیتال اهمیت عوامل دیگر قدرت نظیر نیروهای نظامی را کم نکرده است، بلکه نقش فناوری دیجیتال در ترکیب این توانایی‌ها بیشتر شده است. این هم در اساس نظیر تحولات دیگر در تکنولوژی است. مثلاً اختراع باروت، انقلابی در جنگ و موازنه نظامی ایجاد کرد.
به نظر من مهم‌ترین آثار انقلاب دیجیتال در تغییر موازنه‌ قوا بین دولت‌ها و بخشی است که کنترل دیجیتال را برعهده دارد. مثلاً آثار Google یا فیسبوک یا توییتر در روند سیاسی کشورهای غربی و حتی روسیه بسیار بوده است.

یکی از موضوعات مهم در بحث اقتصاد، اقتصاد دیجیتال است که اقتصاد سنتی را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. آیا ما شاهد روندی هستیم که اقتصاد دیجیتال تعیین‌کننده‌ی قدرت اقتصادی کشورها است؟

بعضی از شاخه‌های اقتصاد از این انقلاب ضرر خواهند دید. مثلاً در دوران کرونا بسیاری از مغازه‌های کوچک و حتی فروشگاه‌های بزرگ را که نمی‌توان دیجیتال کرد در آمریکا و جاهای دیگر بسته شده‌اند چرا که افراد خریدهای خود را آنلاین انجام می‌دهند. اما صنایع سنگین و غیره را نمی‌توان دیجیتال کرد. بیش از اقتصاد، روابط کاری و شخصی تحت تأثیر انقلاب دیجیتال قرار خواهند گرفت.

فناوری و عصر دیجیتال به‌عنوان یک انقلاب در تغییر سرنوشت بشر مطرح شده است. چشم‌انداز آتی این انقلاب چیست و بشر را به کدام سو می‌برد؟

در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که روند تحولات در زمینه دیجیتال چه خواهد شد.

کشورهایی که در عرصه‌ی دیجیتال عقب هستند چه سرنوشتی در چنین عصری پیدا می‌کنند؟

به‌طورکلی داشتن توانایی فنی به‌خصوص بعد از انقلاب صنعتی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده‌ قدرت کشورها بوده است. برای همین است که از دهه‌های ۶۰ به بعد، کشورهای درحال‌توسعه خواستار آسان کردن دسترسی به فناوری‌های روز بوده‌اند. در مقابل، کشورهای دارنده فناوری سعی در ادامه‌ی انحصار خود داشته‌اند. الان فاصله‌ دیجیتال به فاصله‌های دیگر فناوری اضافه شده است. نتیجه این خواهد بود که کشورهای دارنده فناوری، نفوذ و کنترل خود را نگه خواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید