سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

گرفتاری برجام در دقیقه 90 /معامله بزرگ آرامکو /علی بابا محکوم شد

کدخبر: ۴۰۴۷۴۰
تنها شش هفته دیگر از زمان توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باقی مانده است. اگر آمریکا ۱۵۰۰ تحریم علیه ایران را رفع نکند وضعیت سخت خواهد شد.
گرفتاری برجام در دقیقه 90 /معامله بزرگ آرامکو  /علی بابا محکوم شد

به گزارش اقتصادنیوز، اعلام بزرگترین مانع احیای برجام، کشتار وحشیانه نظامیان میانمار در شهر باگو، ورود آنکارا به مناقشه مسکو-کیف، محکومیت سنگین علی بابا در چین، معامله بزرگ آرامکو، افزایش فروش ایرباس در سه ماهه نخست 2021، دستاورد خارق العاده هوش مصنوعی نورالینک  و تردید در رسیدن دوز دوم واکسن کرونا به کشورهای فقیر سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده اند.

بزرگترین مانع احیای برجام 

در شرایطی که سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه اعلام کرد که مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید در نطنز را پس از حمله تیر ماه ۱۳۹۹، بازسازی و آماده بهره برداری کرده است، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه به شبکه ژاپنی ان اچ کِی گفته بزرگترین مانع احیای برجام  این است که ایالات متحده تمایلی به متوقف کردن تحریمهای اعمال شده توسط دولت ترامپ ندارد.

به گفته او ما در مسیر درستی حرکت می کنیم و فضای گفت‌وگوها سازنده و مثبت است، اما باید بدانیم که این کار آسانی نیست، بنابراین ما دوباره مذاکره خواهیم کرد و مذاکرات را از سر خواهیم گرفت. او گفته موضع جمهوری اسلامی این است که اگر ایالات متحده بخواهد به توافق هسته ای برگردد، علاوه بر تحریم های مرتبط با برجام، باید کلیه تحریم‌های اعمال شده توسط دولت قبلی را لغو کند.

38

عراقچی هم چنین در مصاحبه ای با پرس تی وی درباره اهمیت مهلت زمانی ۶ هفته که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ایران است گفته برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد، این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است. او در این مصاحبه تاکید داشته شش هفته دیگر که از زمان توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی باقی مانده، آمریکا باید ۱۵۰۰ تحریم را رفع کند؛ در غیر این صورت به گفته او وضعیت "سخت" می‌شود.

کشتار وحشیانه نظامیان میانمار در شهر باگو

به گزارش رویترز، نیروهای امنیتی میانمار با تیراندازی به معترضان در روز جمعه حداقل ۸۰ نفر از آنها را در شهر باگو در ۹۰ کیلومتری شمال یانگون کشته اند. به گزارش گروه های مدافع حقوق بشر، ارتش میانمار پس از کشتار روز جمعه در باگو، اجساد کشته شدگان را جمع آوری کرده است و تعداد قطعی کشته شدگان مشخص نیست. به گفته شاهدان عینی ارتش برای سرکوب تظاهرات از سلاح های سنگین استفاده و «هر جنبنده ای را در خیابان های باگو هدف قرار داده است». بسیاری از ساکنان این شهر به روستاهای اطراف گریخته اند و انتشار اخبار این سرکوب به خاطر سانسور گسترده با بیش از بیست و چهار ساعت تاخیر صورت گرفته است.

37

از سوی دیگر حکایت تسلیحاتی و سیاسی روسیه از کودتاگران میانمار مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. آنتونی دیویس،تحلیلگر امنیتی در «گروه جینز» در تایلند، می گوید که مسکو آشکارا در تلاش است که روابط خود با ارتش میانمار را از طریق فروش تسلیحات، به ویژه در حوزه نیروی هوایی، گسترش دهد، و همزمان می‌خواهد رابطه خود را با کشورهای عضو انجمن جنوب شرق آسیا، یا آسه‌آن، که یک اتحادیه اقتصادی منطقه ای است، تقویت کند. آنتونی دیویس می گوید روسیه نه فقط در میانمار بلکه، در مقیاسی گسترده‌تر، از طریق میانمار می‌خواهد جایگاه خود در جنوب شرق آسیا را تحکیم کند. تحلیلگران می‌گویند که ده عضو آسه‌آن به دلیل عدم اعلام حمایت معنوی از مخالفان کودتا در میانمار سزاوار سرزنش هستند.

ورود سلطان فاتح به مناقشه مسکو-کیف

تنش ها میان مسکو و کیف روز به روز در حال افزایش است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس در شرایطی که  آمریکا در حال اعزام دو کشتی جنگی به دریای سیاه است، دولت روسیه نسبت به افزایش تنش‌ها و خطر بروز جنگ در شرق اوکراین هشدار داد و تهدید به دخالت نظامی برای حفظ جان شهروندانش کرده است. این خبرگزاری به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نوشته روسیه درصورت بروز یک فاجعه انسانی نمی‌تواند فقط نظاره‌گر باشد. دکترین نظامی روسیه برای حفظ جان شهروندان این کشور اجازه مداخله نظامی در خارج از مرزهای روسیه را می‌دهد.

32

بی بی سی نیز گزارش داده رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه خواهان توقف تحرکات نگران کننده' در شرق اوکراین شده است. اردوغان که در استانبول میزبان ولودمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین است، از آمادگی ترکیه برای کمک به این کشور خبر داد. اردوغان پس از سه ساعت دیدار با زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که این تنش به صورت مسالمت آمیز و بر اساس قوانین بین المللی و احترام به تمامیت ارضی اوکراین به پایان برسد. اردوغان همچنین تاکید کرد که ترکیه ضمیمه شدن کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی شناسد. ورود اردوغان به این مناقشه، در شرایط رقابت جویی منطقه ای میان مسکو و آنکارا توجه ناظران را به خود جلب کرده است.

محکومیت سنگین علی بابا در چین

شین‌هوا، خبرگزاری دولتی چین خبر داده آژانس دولتی تنظیم بازار چین حکم جریمه شرکت علی‌بابا را پس از اتمام تحقیقات که از ماه دسامبر سال پیش ادامه داشت، صادر کرد. این کنسرن مدت‌ها بود زیر ذره‌بین نهاد نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی چین قرارداشت. بر این اساس علی‌بابا متهم به سواستفاده از موقعیت غالب خود در بازار شده است. به گفته مقام‌های چینی، علی‌بابا از روش‌هایی استفاده کرده که موجب شده تا سایر پلتفرم‌های تجارت الکترونیک نتوانند آزادانه به فروش کالا و خدمات بپردازند و این بر خلاف قوانین ضدانحصاری چین بوده است.

31

بر اساس این حکم،علی بابا به پرداخت ۱۸ میلیارد یوآن (برابر با ۲،۳ میلیارد یورو) جریمه شد. کنسرن علی بابا که پیش از این  از نهاد نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی انتقاد کرده بود، ضمن پذیرش جریمه میلیاردی اعلام کرد به طور کامل با تحقیقات نهادهای دولتی چین همکاری خواهد کرد.

معامله بزرگ آرامکو

به گزارش یورونیوز، شرکت آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی اعلام کرده طی معامله‌ای به ارزش ۱۲.۴ میلیارد دلار، ۴۹ درصد سهام دارایی‌های خط لوله آرامکو را به کنسرسیومی با محوریت شرکت آمریکایی گلوبال انرژی پارتنرز (EIG) واگذار کرده است. این نخستین معامله بزرگ آرامکو از زمان ثبت در بورس در اواخر سال ۲۰۱۹ است. دولت عربستان سعودی در دسامبر آن سال نسبت به عرضه عمومی ۱.۷۲۵ درصد از سهام شرکت ملی نفت این کشور(آرامکو) در بورس ریاض اقدام کرد. این عرضه که بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ لقب گرفت ۲۹.۴ میلیارد دلار درآمد عاید دولت عربستان کرد.

33

کنسرسیوم خریدار سهام خط لوله، یک گروه تازه تاسیس است که با پرداخت ۱۲.۴ میلیارد دلاری، حق ۲۵ سال پرداخت تعرفه برای نفت حمل شده از طریق شبکه خط لوله نفت خام آرامکو را به دست آورده است. آرامکو مدیریت حدود ۹۰ خط لوله به مجموع طول ۱۹۰ هزار کیلومتر را در اختیار دارد. معامله جدید مشابه معاملات زیرساختی دیگری است که در دو سال گذشته توسط شرکت ملی نفت ابوظبی امارات متحده عربی انجام شد و از طریق به فروش رسانی سهام دارایی‌های خط لوله گاز و نفتی، میلیاردها دلار نصیب این کشور حاشیه خلیج فارس کرد.

شرکت آرامکو ماه گذشته اعلام کرد پس از افت شدید سود خالص سال ۲۰۲۰، به دلیل همه‌گیری کرونا، در حال کار بر روی یک برنامه احیای اقتصادی در حوزه انرژی است که به رهبری کشورهای آسیایی انجام خواهد شد. شرکت نفت عربستان سعودی پیشتر گفته بود که سود این شرکت از ۸۸.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۴۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. سال ۲۰۲۰ دومین سال متوالی بود که آرامکو با کاهش سودآوری مواجه می‌شد؛ در سال ۲۰۱۹ نیز سود این شرکت در مقایسه با سال ۲۰۱۸، ۲۰.۶ درصد کاهش یافته بود.

افزایش فروش ایرباس در سه ماهه نخست 2021

به گزارش دویچه وله، ایرباس، شرکت هواپیماسازی اروپایی و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال جاری ۱۲۵ فروند هواپیما تحویل مشتریان خود داده است که در قیاس با سال پیش سه هواپیما بیشتر است. طبق گفته مقام‌های ایرباس، در ماه مارس ۷۲ فروند هواپیما فروخته شده در حالی‌ که در ماه فوریه این شرکت توانسته بود فقط ۳۲ هواپیمای مسافربری بفروشد. در مقایسه با ماه قبل تعداد سفارش‌ها برای خرید هواپیماهای ایرباس نیز از ۲۱ سفارش به ۲۸ سفارش افزایش پیدا کرده است.

34

در مجموع کل سود خالص ایرباس به دلیل بحران کرونا ۶۱ درصد کاهش پیدا کرده است. با این حال طبق گزارش جدید این شرکت هواپیما‌سازی، اکنون نشانه‌هایی از رونق مشاهده می‌شود. پاندمی کرونا منجر به از بین رفتن ۱۵ هزار شغل در شرکت هواپیماسازی ایرباس شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ متحمل ضرری میلیاردی شد. ایرباس تولید خود را به دلیل پاندمی کرونا ۴۰ درصد کاهش داده است.

دستاورد خارق العاده هوش مصنوعی نورالینک

به کزارش تارنمای بیزینس اینسایدر، ایلان ماسک، کارآفرین، میلیاردر مشهور، و مغز متفکر شرکت‌های ساخت خودروی برقی تسلا و فضاپیمای اسپیس اکس، با نوآوری دیگری همه را غافلگیر کرد. شرکت نورالینک که مالک آن ایلان ماسک است، و در زمینه توسعه میکرو تراشه‌های مجهز به هوش مصنوعی برای استفاده در مغز انسان فعالیت می‌کند، کلیپ تصویری کوتاهی را در این رابطه منتشر کرد. در این ویدئو، میمونی دیده می‌شود که بدون استفاده از دستهای خود، در حال انجام بازی‌‌های ویدئویی از جمله پینگ پنگ است، و‌ با ذهن خود، نقطه یا بازیکن را روی صفحه نمایشگر حرکت می‌دهد.

39

ایلان ماسک‌ سال گذشته گفته بود که این شرکت در تحقیقات خود به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است، و با طراحی سیستم خاصی، یک میمون را قادر ساخته است که با ذهن خود رایانه را کنترل کند.

به گفته نورالینک، این میکرو تراشه با استفاده از الکترود، ضمن ثبت واکنش مغز، چشم‌ها، و دست میمون، سیگنال‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند، و در مرحله بعد، ارتباط مستقیمی میان مغز و صفحه نمایشگر برای کنترل بازی ایجاد می‌کند. پژوهشگران با استقبال از موفقیت این پژوهش، از امکان‌ استفاده از چنین روشی برای کمک به افراد فلج، یا دچار معلولیت‌های جسمانی ابراز امیدواری کرده‌اند.

دوز دوم واکسن کرونا به کشورهای فقیر نمی رسد؟

به گزارش آسوشیتدپرس، حدود ۶۰ کشور جهان، از جمله برخی از فقیرترین کشورها، ممکن است به مرحله واکسیناسیون با دوز دوم واکسن کرونا نرسند، چرا که تمام راه‌های ارسال واکسن از طریق برنامه جهانی کمک به این کشورها مسدود شده است و احتمالاً تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. بر اساس این گزارش، کوواکس هفته گذشته روزی دوبار، هر بار ۲۵ هزار دز واکسن، به کشورهای کم در آمد ارسال کرده است. اما تحویل تمام این محموله‌ها از روز دوشنبه متوقف شده است.

35

رئیس سازمان بهداشت جهانی روز جمعه عدم تعادل بسیار ناخوشایند در واکسیناسیون جهانی کووید۱۹ را مورد انتقاد قرار داده بود. تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، گفته بود در حالی که در کشورهای ثروتمند از هر چهار نفر یک نفر (۲۵ درصد جمعیت) واکسینه شده‌اند، در کشورهای فقیرتر از هر ۵۰۰ نفر یک نفر واکسن دریافت کرده است.

کمبود اخیر بیشتر به خاطر تصمیم هند در متوقف کردن صادرات واکسن کووید۱۹ از کارخانه انستیتوی سرم، که بیشترین تعداد واکسن استرازنکا را تولید می کند، است؛ چیزی که کوواکس برای واکسینه کردن یک سوم از جمعیت جهان، پس از افزایش ویروس کرونا، روی آن حساب کرده بود. کووکس تنها اجازه ارسال واکسن‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است را دارد، و این کشورها بی‌صبرانه منتظر دریافت واکسن بیشتر هستند. و خیلی از آنها به احتمال زیاد به دز دوم واکسن که حدود ۱۲ هفته بعد از دز اول توصیه شده است، دسترسی نخواهند داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید