پیش بینی سه کارشناس از بورس 18 فروردین 1400

سندروم جدید در بازار سهام / بورس بازان در تله انتظارات

کدخبر: ۴۰۳۷۷۲
اقتصادنیوز: بورس بازان در یک فضای احتیاطی همچنان رفتارشان مبهم و تابعی از هیجانات روزمره است. سه کارشناس بورس امروز را پیش بینی کرده اند
سندروم جدید در بازار سهام /  بورس بازان در تله انتظارات

به گزارش اقتصادنیوز، تله انتظارات احیای برجام همچنان دامن بورس را خواهد گرفت. اگرچه در دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+4 هم طرف ایرانی و هم طرف اروپایی روی مثبت و سازنده بودن جلسه تاکید کرده اند اما دور دوم مذاکرات به روز جمعه موکول شد تا همچنان بازار انتظارات خود را فعلا حداقل تا شنبه تداوم بخشد. با این وصف پیش بینی روند بازار تا حصول روشن‌تر از مذاکرات احیای برجام فعلاً مبهم و نوسانی باشد. در سوی دیگر معامله گران بورسی نیز همچنان ترجیح می‌دهند تا زمانی که دورنمای روشن تری از اقتصاد ایران در دست نباشد، چه بسا که در فضای احتیاط به مسیر خود ادامه دهند.

روز سه شنبه البته با افت توان عرضه‌ها، تقاضاها جان گرفتند اما دوباره با جان بخشی به عرضه‌ها، صف‌های فروش بیشتر شد. البته در پایان بازار عرضه‌ها کم‌زور باقی ماندند. حالا با انتظارات مثبت از مذاکرات احیای برجام و تخلیه فشارهای هیجانی، شاید روز پایانی هفته بازار اندکی روان تر شود. هر چند که با توجه به روز پایانی هفته، معمول این است که عرضه‌ها دوباره رونق نسبی بگیرد. امشب البته با جلسه شورای عالی بورس گمانه‌زنی‌ها بر سر تصمیمات جدید سیاست‌گذار بالا گرفته است؛ عمده انتقادات بازیگران و فعالان بازار به دامنه نوسان نامتقارن است که نه تنها نتوانسته روی هیجان فروش اثر بگذارد، بلکه بر آتش هیجان هم دمیده است.

تصمیمات هیئت مدیره بر سر بازکردن دامنه نوسان یکی از اقدامات جسورانه خواهد بود که می‌تواند هیجان ها را در بازار تخلیه کند و بازار را بعد از یک دوره سیکل هیجانی، وارد مسیر منطقی، عقلانی و توسعه یافته در بازار سرمایه کند. با این وصف، همچنان تردیدها و احتیاط بر سر اعمال تصمیمات جدید در رفتار سیاست‌گذار دیده می‌شود، هر چند که برخی گمانه زنی‌ها نیز حکایت از تغییرات احتمالی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری 1400 دارد. هر گونه تغییر در وضعیت موجود قوانین بازار چه بسا در شرایط فعلی بسیار به منطقی شدن رفتارها در بورس کمک کند، چرا که تنها در یک بازار کآرا و بدون محدودیت است که انتظار رفتارهای عقلانی و منطقی را از بازیگران باید داشت.  

پیش بینی روند بورس

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

در ادامه افزایش تقاضایی که در انتها بازار روز گذشته شکل گرفت، روز سه شنبه نیز بازار در ابتدا با تقاضای خوبی شروع به کار کرد و باعث رشد حدود 4 هزار واحدی شاخص کل شد. ولی در ادامه بار دیگر عرضه ها شدت گرفت و باعث تشکیل صفوف فروش در کلیت بازار و افت حدود 2هزار واحدی شاخص کل شد.

اخبار نشست روز گذشته طرفین برجام در وین می‌تواند در این محدوده حساس نقش موثری حداقل برای معاملات چهارشنبه و هفته آینده بازار داشته باشد. ولی با توجه به پیش‌بینی‌ها از زمانبر بودن این مذاکرات به منظور حصول نتایج مد نظر طرفین، نمی‌توان مسیر مشخصی برای بازار در میان مدت متصور بود. پیش‌بینی می‌شود که تا حصول نتایج نهایی، روند کلی بازار مبهم و نوسانی باشد.

سندروم بی تحرکی یا بدن های گرم

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرماهی

از اولین روزهای وضعِ قانون دامنه نامتقارن اشاره کردیم که این قانون موجب سردرگمی می شود. همانطور که میبینیم اکثریت بازار سرمایه قفل در صف فروش است و طرف خرید از مرحله ترس نیز عبور کرده است؛ رمقی برای خرید و تحرک نمانده است. وضعِ قانون دامنه نامتقارن موجب شده است که برون رفت از فضای فعلی کمی پیچیده و راه حل های پیشنهادی با یکدیگر تزاحم پیدا کنند

اما چاره چیست؟ به نظر تحرک حقوقی ها برای ایجاد یک روند مثبت و توجه به سهام کوچکِ بازار، بهترین راه حل ممکن است. در چنین صورتی، زمانی که بازار یک روند مشخص گرفته باشد، تغییر دامنه نوسان نیز به نفع بازار تمام خواهد شد.

اما عده ای نیز مانند همیشه معطل اخبار توافق، وضعیت دلار، وضعیت انتخابات و ... هستند تا دست به سرمایه گذاری مجدد بزنند. در چند شب گذشته یکی از مسوولان ذیربط اشاراتی در خصوص بازگشت به توافق در سه شنبه آتی نمود. اما چه تضمینی برای برگشت به برجام وجود دارد؟

اینکه در زمان انتخابات و آن هم به این سرعت توافقات انجام شود شاید بیشتر شبیه یک شعار انتخاباتی باشد، و احیای برجام امری غیرواقعی به نظر برسد. مشکلی که در نوع تفکر و روانشناسی سهامداران وجود دارد این است که یک بار اخبار را پیش خور نموده و پس از رویداد آن نیز، واکنش های دیگری نشان می دهند.

و البته آفت دیگر نیز عمق تفکرات حزبی است، که موجب می شود تحرکات مختلف در بازار، روبروی یکدیگر قرار گرفته و سهامداران خرد را متضرر کند. توافق یا عدم توافق، هر کدام از این دو حاصل شود نباید فراموش کنیم که بورس ایران در زمان ۸ سال دفاع مقدس و جنگ و بمباران شهر ها نیز با همان شکل و شمایل سابق و سنتی در حال فعالیت بوده است. دیگر چه برسد به وضعیت تحریم و یا توافق در چند بند...

لیکن سهامداران باید با توجه به ذات بازار که صبر و تامل است اقدام به خرید و فروش نمایند. به هر روی، اکثر سهام بازار اصلاح عمیقی انجام داده اند و در این محدوده اقدام به فروش شاید خیلی منطقی نباشد بهترین انتخاب، ترسیم یک استراتژی شخصی است و نه همیشه حرکت در جهت بازار.

بورس یک

احتیاط در دستورکار معامله گران

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

سبزپوشی یک ساعت ابتدایی بازار دیروز را باید دنباله‌روی تحرکات یک ساعت پایانی معاملات روز دوشنبه دانست. رنج مثبتی که در دقایق پایانی معاملات روز دوشنبه بر روی برخی نمادهای شاخص ساز دیده شد، روز سه شنبه  در ابتدای بازار  تکرار شد. اما روحیه محافظه‌کاری و سوگیری‌های ذهنی سهامداران نمی‌گذارد روند بورس صعودی شده یا حداقل ارزش معاملات رشد قابل قبولی داشته باشد.

در نتیجه اگرچه شاخص‌کل دیروز رشد چند هزار واحدی را در نیمه ابتدایی به ثبت رساند اما عرضه‌های سنگین دوباره نماگر بازار را قرمزپوش کرد. سال گذشته بورس در کانون توجه دولت بود اما اکنون به نظر نمی‌رسد بازار  سرمایه در اولویت اقدامات دولت در چهار ماه باقی مانده باشد. در نتیجه سهامداران نیز ترجیح می‌دهند تا زمان بهبود شرایط از معامله یا تزریق نقدینگی خودداری کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید