پیش بینی بازار سهام 16 فروردین 1400

محرک قوی برای بورس

کدخبر: ۴۰۳۲۵۰
اقتصادنیوز: فضای سرمایه گذاری در بازار سهام اگر چه با تردید و ابهام روبه‌روست که همچنان بورس بازان در یک وضعیت خوش بینانه، منتظر محرک های قوی هستند.
محرک قوی برای بورس

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته بازار سهام دوباره شاهد ریزش ممتد دیگری بود که نسبت به روز قبل هم از شدت بیشتری برخوردار بود. البته همچنان ناظران بازار پیش بینی روزهای آینده را به انتظار برای محرک‌های قوی پیوند داده‌اند. فضای تردید و ابهام همچنان در فضای سرمایه گذاری وجود دارد و همچنان دورنمای روشنی در دست نیست. در این میان بی اعتمادی بورس بازان و سهامداران به سیاست‌گذار هم بیش از بیش خودنمایی نمی‌کند.

با مختصات فعلی نمی‌توان هیچ رفتاری را در چارچوب تحلیل قرار داد زیرا همه رفتارها در تله انتظار گیر افتاده است و البته شکاف هیجان از تحلیل بیشتر و استمرار یافته است؛ به طوریکه بازیگران دیگر با تحلیل بنیادی استراتژی های خرید و فروش را در دستورکار قرار نمی‌دهند، بلکه در یک قاب کلان تر در انتظار دورنمای روشن تری از اقتصاد ایران هستند.

بورس یک

منتظر محرک های قوی بمانیم

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

معاملات روز یکشنبه به دنبال روند روزهای گذشته با افت یک درصدی شاخص‌کل به پایان رسید. 80 درصد نمادهای بازار سرمایه روز گذشته در صف فروش قرار داشتند و ارزش این صف فروش‌ها به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسید. این مولفه‌ها در شرایطی است که اررش معاملات خرد در بازار هر روز کاهش بیشتری داشته و معدود معاملاتی که انجام می‌شود از سر اجبار است، نه انتخاب و اختیار.

وضعیت بازارهای موازی در داخل کشور نیز به گونه‌ای است که فرصت جذابی برای سرمایه‌گذاری مشاهده نمی شود و روند نزولی و فرسایشی بازارها به نوعی تهدید برای سرمایه‌های مردم به حساب می‌آید.

در این شرایط محدود کردن دامنه نوسان به منفی 2 درصد، از کاهش شدید ارزش سرمایه‌های سهامداران جلوگیری کرده است اما برای بهبود شرایط بازار و افزایش ارزش معاملات باید منتظر رخدادها و محرک‌های قوی بمانیم.

 

نماد سرخ، اعتماد سبز می‌دهد بر باد | لطفا صدای فعالان بازار را بشنوید

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

دامنه نامتقارن کار را به جایی رسانده است که برگشت به وضعیت سابق کمی سخت و باید همراه با حمایت های بیشتر از سوی مسئولین امر باشد. اما این تمام موضوع نیست؛ علل متعددی موجب بی اعتمادی در بازار سرمایه شده است که در ادامه به بررسی این علل میپردازیم:

- در مقاطع مختلف دستورات مختلفی برای برخورد با حقوقی های فروشنده و متخلف وضع گردید یا حداقل بیان شد که در عمل اقدامی از جانب متصدیان امور دیده نشد‌

- مشاهده کردید که در سطوح رسانه ای کلان و از جانب مراکز دولتی نیز اقدام به تشویق سهامداران به خرید نماد های خاص گردید که این مورد یکی از علل اصلی بی اعتمادی است

-تغییرات مکرر در قوانین بازار، آن هم به صورت اعلام و بلافاصله اجرا و عدم ثبات قوانین خوب ، موجب ترس سهامدارن در روزهای خاص و ایجاد فشار فروش شده‌است

همانطور که بازار سرمایه مکانی برای سرمایه گذاری توام با صبر است، قوانین نیز باید در دل ظرف زمان تغییر کنند

- تعلیق سلیقه ای نمادهای مختلف و کدهای بورسی و تشکیل پرونده برای فعالان رزومه دار بازار که موجب شیفت فعالان از بازار سرمایه ایران، به کوینکس و فارکس شده است

- عدم ثبات در قوانین نرخ بهره توسط بانک مرکزی و البته بی تفاوتی سازمان نسبت به این موضوع و البته موضوع تسعییر ارز

- استفاده ابزاری از بازار سرمایه جهت تامین مالی و سود سازی کوتاه مدت برای شرکت های دولتی

- عدم نظارت صحیح و قدرتمند از جانب سازمان در زمان افشای اطلاعات و افزایش سرمایه شرکت ها

وضعیت موجود میتواند معلول تنها یکی از علل عنوان شده باشد. لیکن سازمان بورس اگر اهتمامی به تغییر وضعیت موجود دارد باید به تمامی موارد رسیدگی کند. بازار مسیر خود را در نهایت پیدا خواهد نمود ، اما عملکرد متصدیان تا مدتها در ذهن سهامداران بازار خواهد ماند

فضای تردید و ابهام

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

بازار روز یک شنبه نیز مانند روز شنبه تحت تاثیر نشست مشترک طرفین برجام در روز سه‌شنبه و انتظار کاهش دلار، با صف فروش در کلیت بازار و افت حدود 13هزار واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد حدود 2هزار میلیارد تومانی در بازار روز یکشنبه نشان دهنده فضای تردید و ابهام پیرامون این اتفاق است.

به نظر می‌رسد تا سه‌شنبه و مخابره اتفاقات این نشست بازار بر همین منوال پیش برود. همانطور که روز گذشته اشاره شد، در صورت تداوم این مذاکرات و تا مشخص شدن نتیجه نهایی آن، نمی‌توان مسیر مشخصی برای بازار متصور شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید