سردار حسین دهقان:

نان به نرخ روز خوردن تقصیرمن نیست!/در دوره تبلیغات لباس سپاه را نمی‌پوشم!/برجام روی موشکی تاثیر منفی نداشت

کدخبر: ۴۰۴۹۶۳
اقتصادنیوز: روزنامه خراسان گفت‌وگویی با حسین دهقان از نامزدهای نظامی انتخابات 1400 انجام داده است.
نان به نرخ روز خوردن تقصیرمن نیست!/در دوره تبلیغات لباس سپاه را نمی‌پوشم!/برجام روی موشکی تاثیر منفی نداشت
به گزارش اقتصادنیوز در این گفت‌وگو آمده است: 
 
*شما دولت های قبلی را «دولت های نالان» نامیدید. این حرف سیاه نمایی نیست؟ از این که بگویند شما خودتان هم از اعضای ارشد این دولت های نالان بوده اید، نگران نیستید؟
این سیاه نمایی نیست. بزرگ ترین مشکلی که ما در عرصه اداره کشور داریم نپذیرفتن واقعیت ها و تن ندادن به پذیرش کاستی هاست. ما وقتی می خواهیم مسئولیت بگیریم دورنمای روشنی را ترسیم می کنیم که اگر بیاییم چه خواهد شد و وقتی درآن وضعیت قرارمی گیریم، می گوییم می خواهیم این برنامه ها را اجرا کنیم وقتی وارد اجرا می شویم و نتیجه نمی گیریم، می گوییم نشد، نمی گذارند، مداخله می کنند. این نالیدن به این معناست. ما بهتر است بگوییم نتوانستیم، تشخیص درست ندادیم و راه حل درستی انتخاب نکردیم. می گوییم باید دنبال طرحی نو برای حکمرانی در راس قوه مجریه بود، می گوییم ما نالیدن را برداریم و بالیدن را بگذاریم.
 
*شما در دولت های خاتمی، احمدی نژاد و روحانی با رویکرد سیاسی متفاوت عضو بودید. این نشانه چیست؟ آیا شما سیاست را بلدید یا منعطف اید یا با عرض پوزش نان به نرخ روز خور هستید؟
-می توانم با شما مزاح کنم؟
 
-بله حتما 
-شما چه زمانی نان خریدید و به چه نرخی؟ به نرخ روز خریدید و خوردید. اگر نرخ آن عوض شود، تقصیر کیست؟ من فکر می کنم بزرگ ترین مشکلی که کشور ما را در این زوایا قرارداده این است که دو جریان سیاسی میدان اداره کشور را تبدیل به عرصه زد وخورد سیاسی کردند. اگر یک فردی در فرایندهای قانونی رای بیاورد و رئیس جمهور شود، رئیس جمهور همه مردم است، رئیس جمهور یک قشر پیروز نیست اما گویا ذات سیاستمداری ما این است که رئیس جمهور همان بخش پیروز است پس در ادامه کار هم همان مقابله ادامه می یابد.
 
*نکته مشترک شما در دولت احمدی نژاد و روحانی این بود که در میانه راه جدا شدید. علت را توضیح می دهید؟ اختلاف خاصی بود یا برای سکوهای بالاتر برنامه داشتید؟ به خصوص که روحانی برای حضور شما در دولتش به عنوان یک اصولگرا حرف های زیادی شنید.
-من در سال آخر دولت خاتمی وارد بنیاد شهید شدم و مجموعه اقداماتی که انجام دادم باعث شد خودبه خود وضعیت خدمت من تداوم پیدا کند و در عین حال احمدی نژاد، من را اصولگرا هم می دانست هرچند این برچسب ها را قبول ندارم. احمدی نژاد هم دید من در بنیاد شهید می توانم کار کنم، حکم من را زد. ولی در دوره دوم به هر حال متاسفانه این وضعیت هست که افرادی که رئیس جمهور می شوند، یک سری اطرافیان و حامی دارند و می خواهند به صورتی به این ها پست و جایگاه بدهند که گویی بدهکار هستند. ممکن است رئیس جمهور هم می خواسته یکی از افراد نزدیک خودش را منصوب کند و این حق را برای رئیس جمهور طبیعی می دانم در عین حال که درست نمی دانم.
 
*اگر ایشان درخواست می کرد می ماندید؟
-مشکلی نداشتم اگر می گفت بمانم، می ماندم.
 
*در دولت روحانی چه اتفاقی افتاد؟
-در دولت دوم، روحانی علاقه داشت من در حوزه دیگری کار کنم که آن حوزه طبیعی بود با مشکلاتی مواجه می شد و به ایشان هم گفته شد این اتفاق نیفتد. به هر حال ایشان امیر حاتمی را که جانشین من بود، برای وزارت دفاع  انتخاب کرد ولی این که من قهر کردم یا عزل شدم یا نمی خواستم کار کنم این طور نیست.
 
*حوزه ای که گفتید روحانی در نظر داشت، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود؟ 
-بله چنین بحثی مطرح شد.
 
 *شما چند وقت قبل در توئیتی با حمایت از کارهای دولت روحانی در امور موشکی نوشتید:«برخی ادعا می‌کنند دولت روحانی درصدد از بین بردن توان موشکی کشور در خلال برجام  بود اما این موضوع واقعیت ندارد، در همین دوره توان نظامی و قدرت موشکی کشور به سرعت توسعه پیدا کرد.» چند ساعت بعد، این توئیت از صفحه توئیتر شما حذف شد و در توئیتی جدید ‌نوشتید که «برای فدا شدن آمده‌ام، به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارم و...». این تصور ایجاد شد که تحت فشارهایی توئیت را پاک کردید. فکر نمی کنید برخی بگویند اگر شما با فشار ،یک توئیت را پاک می کنید، ممکن است در سمت رئیس جمهور هم با فشار کارهای دیگری بکنید؟
-اولا که این دو توئیت هیچ ربطی به هم نداشت. این توئیت را من از یک منظر مخالف بودم و به این معنی نیست که در دولت روحانی وضع موشکی کشور تغییر نکرد. ما کارهای بسیار جدی در این حوزه داشتیم و من هم عضو دولت بودم که می تواند به عنوان کارنامه دولت تلقی شود. من علاقه داشتم که صدر و ذیلش تغییر کند و این طور نباشد که موشکی و برجام به هم ربط دارند.
 
*معتقدید برجام روی موشکی تاثیر منفی نداشت؟
-خیر به هیچ وجه تاثیری نداشت. یک قضاوتی وجود داشت که روحانی و دولت آمادگی دارد تا در حوزه موشکی محدودیتی ایجاد کند که کار برجام راحت تر جلو برود ولی این طور نیست. خود روحانی فرد امنیتی هم هست و می داند وقتی موشک نداشتیم چه بر سر ما آمد ولی با این هم مخالف بود که در آن مقطع خیلی روی این چیزها مانور تبلیغاتی دهیم و فکر می کرد در روند مذاکرات ایجاد مشکل می کند اما این که بگوید تولید نشود، چنین چیزی نبود.
 
*برخی کشورهای غربی در مقاطعی شما را متهم به دست داشتن در انفجار مرکز آمریکایی ها در بیروت کردند. واقعیت چه بود و فکر نمی کنید در آینده اگر رئیس جمهور شوید، بر روابط شما با کشورهای مدعی چنین مسائلی اثر سوء داشته باشد؟
-از نظر من تاثیری ندارد.نگران نیستم و هیچ ترسی هم ندارم. این اتهامات را هم قبول ندارم. یک کشوری را اسرائیل اشغال و انواع جنایت را هم کرده است و بعد آمریکا و فرانسه برای حمایت از این وضعیت مستقر شدند. یک جوان لبنانی با غیرت اشغال سرزمینش و تحقیر وتوهین را تحمل می کند؟ خب با هر وسیله ای که بتواند به دشمن آسیب می زند. خود جوانان لبنانی رفتند و اقداماتی کردند. آمریکایی ها به جای این که دنبال این باشند چه کسی این کار را کرد بگویند چرا اشغالگری و حمایت کردند و کشتار و تخریب راه انداختند؟ پاسخ اشغال و تجاوز، دفاع است. حالا اگر آمریکایی ها دنبال این هستند که کسی را متهم کنند، بحث دیگری است.
 
*شما درخصوص برجام تقدیر شدید و مدال و سکه دریافت کردید. علت این که وزیر دفاع تقدیر شد، چه بود؟
-آژانس بر مبنای اطلاعات دریافتی از سرویس های جاسوسی و منافقین پرونده ای برای ما درست کرد و در شورای حکام و شورای امنیت علیه ما قطعنامه هایی صادر شد. ما وارد فضایی شدیم که می خواستیم اتهام را رفع کنیم و بخش PMD  قاعدتا در حوزه دفاعی مطرح می شد که حوزه ما بود. مسئولیتش را هم من به عهده گرفتم و کار را انجام دادیم البته اگر فضای سیاسی مثبت معطوف به حل مسئله در مذاکرات با 5+1 نبود رسیدن به  نتیجه در این بخش از کار سخت تر و طولانی تر می شد. ما اساسا با آژانس بحث فنی و حقوقی کردیم و توانستیم همه اتهاماتی  راکه تا 2003 به ما مربوط بود ، حل کنیم و آژانس اعلام کند ابهامی ندارد.
 
*برای همین سکه گرفتید و گفتید به کسی هم ربطی ندارد که سکه گرفتید؟
-رئیس جمهور کشور حق دارد اگر افرادی کار مشخصی انجام دادند که مطابق آیین نامه مربوط شایسته تقدیر بود، بیاید و از فرد تقدیر کند. مدال می دهند و ممکن است هدیه مادی یا معنوی هم باشد.
 
*کسانی که می گویند سکه ها را پس بدهید معتقدند برجام از اول اشتباه و حتی خیانت بار بوده و چون نتیجه نداده پس آن اموالی را هم که بابت برجام به شما و وزارت خارجه ای ها داده اند، باید برگردانید.
-ببینید برجام تصمیم نظام بوده و نتیجه برجام پذیرفته شد البته در اجرای برجام رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی ملاحظاتی داشتند اما تا مرحله برجام بحثی نیست. اجرای برجام است که مشکلاتی داشته و من هم که در اجرای برجام نبودم. از سوی دیگر اگر فردی خیانت کرده بالاخره کشور نظامات دارد و باید خائن را بگیرند و محاکمه و اعدام کنند و اگر بی دلیل به او هدیه ای داده شده دادگاه بررسی کند و حکم به پس دادن بدهد. این که ما بگوییم چون از نظر من برجام به نتیجه نرسیده پس فلان، درست نیست.
 
*یکی از بحث های مهم در انتخابات پیش رو موضوع حضور نظامیان رده بالا در انتخابات و ارتباطش با سخن حضرت امام (ره)است. با توجه به این که به تازگی هم بحث هایی را حتی  بین برخی مقامات سپاه بر سر نامزدی یکی از اعضای ارشد سپاه شاهد بودیم، نظر شما چیست؟
-وصیت نامه امام مطلقا حرف درست و همیشه معتبری است. خود مقام معظم رهبری هم نظر و تاکیدشان همین است و کسی هم نباید تردید کند. اگر ورود نظامیان به صورت سازمان باشد که بخواهند بر انتخابات تاثیر بگذارند و انتخابات را به مسیری که می خواهند منحرف کنند، کاملا هم خلاف شرع، هم قانون و هم وصیت حضرت امام است. این که بگوییم یک گروه نظامی می خواهد قدرت را بگیرد، غلط است. اگر یک فرد نظامی می خواهد در سازوکار قانونی کشور در معرض رای مردم قرارگیرد و نه آن سازمان را نمایندگی کند و نه آن سازمان او را نماینده خودش می داند و نه حمایت می کند، پس می شود یک نفر مثل دیگران که ممکن است یک شغلی داشته باشد. این حق را نمی شود از نظامیان گرفت مگر این که خلاف قانون باشد. مثلا برای انتخابات مجلس یک فرد نظامی باید استعفا کند اما برای ریاست جمهوری چنین قانونی نداریم.
 
*آیین نامه سپاه چنین قانونی ندارد؟
خیر اصلا ندارد.
 
*ممکن است لباس سپاه را هم در انتخابات بپوشید؟
البته لباس منعی ندارد، منع قانونی ندارد اما عرف این را نمی پسندد. 
 
*حاضرید اعضای اصلی کابینه خود را نام ببرید؟
-الان نه ولی اگر فضا به گونه ای باشد که اقتضا داشته باشد، شاید این کار را بکنم. حتما اسامی در ذهن من هست اما فعلا اعلام نمی کنم.
 
*با گروه های سیاسی اصولگرا یا اصلاح طلب رایزنی داشته اید تا از شما حمایت کنند؟
اگر حمایت کنند حتما استقبال می کنم.
 
*احتمال دارد در نهایت  به نفع کسی انصراف دهید؟
-خیر، به نفع کسی کنار نخواهم کشید.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید