معنی حسبنا الله و نعم الوکیل در پست اینستاگرامی عراقچی چه بود؟

کدخبر: ۴۰۵۸۱۸
سیدعباس عراقچی پس صحبت‌های رهبر انقلاب و حمایت ایشان از مذاکرات وین نوشت: «حسبنا الله و نعم الوکیل» اما این آیه قرآنی چه معنایی دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین؛ سیدعباس عراقچی پس صحبت‌های رهبر انقلاب و حمایت ایشان از مذاکرات وین نوشت: «حسبنا الله و نعم الوکیل» اما این آیه قرآنی چه معنایی دارد؟

در آیه ۱۷۳ آل عمران آمده است: «الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ»؛ مؤمنان کسانی هستند که (چون) مردم (منافق) به ایشان گفتند: بی‌‌شک مردم (کافر مکّه) بر ضد شما گرد آمده (و بسیج شده) اند، پس از آنان بترسید، (آنها به جای ترس) بر ایمانشان بیافزود و گفتند: خداوند ما را کفایت می‌‌کند و او چه خوب نگهبان و یاوری است.

کلمه حسب که در آیات متعدد با عبارات مختلف «حسبی الله»، «حسبک الله» و «حسبنا الله» به کار رفته است، به معنای کافی بودن است؛ یعنی خداوند برای حمایت انسان کافی است. مسلمانان واقعی، بدون هیچ ترس و هراسی، با آرامش خاطر و با توکّل به خداوند، در مقابل دشمنان و در مقابل ناملایمات ایستادگی می‌کنند.

در مورد همین قدرت توکل، امام صادق(ع) فرمودند: تعجّب می‌کنم از کسی که می‌ترسد؛ چرا به گفته‌ی خداوند «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» پناه نمی‌برد؟

«حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‌ وَ نِعْمَ النَّصیرُ»؛ یعنی خداوند ما را کفایت می کند، و چه وکیل خوبی، چه سرپرست خوبی و چه یاور خوبی. می توان هم این گونه معنا کرد: خداوند ما را کفایت می کند، او بهترین وکیل و بهترین سرپرست و بهترین یاور است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید