دومین رودست دولت روحانی به دلواپسان

کدخبر: ۴۰۶۱۲۶
اقتصادنیوز: آفتاب‌یزد در گزارشی به انتقادهای دلواپسان از برجام پرداخت.
دومین رودست دولت روحانی به دلواپسان

به گزارش اقتصادنیوز در بخشی از این گزارش آمده است: در فاصله‌ی بهمن ۹۷ و فروردین ۱۴۰۰، دولت دوبار به دلواپسان، «رودست» می‌زند به گونه‌ای که «منتقدان» دولت نیز چاره‌ای جز اذعان به هوشمندی و ذکاوت تیم مذاکره‌کننده و دست اندرکاران آژانس انرژی اتمی ندارند!

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی بی‌هیچ اشاره‌ای به سال‌ها «جوسازی» علیه تیم مذاکره‌کننده و سازمان انرژی اتمی، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر، نوشت: «با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا (ع)، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد دست یابند. این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ اراده ملت ایران معجزه‌آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.» و این پایانی است بر سال‌ها تخطئه و تخریب که بی‌هیچ توضیحی بر همگان، نادرست بودن آن عیان شد.
رو دست اول را طرف‌های غربی و دلواپسان داخلی در بهمن ۹۷ احساس می‌کنند، رودستی که گزارش آن را منتشر کرده بودیم.
۴ بهمن ۹۷، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان: «رو دست دولت به دلواپسان بعدِ سه سال» نوشته بود: «دی‌ماه ۹۴ بود و هنوز مدت کمی به آغاز اجرای برجام باقی. همان وقت‌ها خبری روی سایت‌ها و خبرگزاری‌های عمدتا اصولگرا رفت با این عنوان «خروج قلب رآکتور و بتن ریزی به جای آن.» تحرکات مخالفین توافق هسته‌ای ادامه داشت. آن هم با چنین خبری. کسانی که تا مدت‌ها با عنوان دلواپسان شناخته می‌شدند، اعلام کردند عملیات خروج قلب رآکتور اراک پایان یافته آن هم با بتن ریزی و قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش تایید نهایی اجرای تعهدات ایران در برجام را منتشر کند و پس از آن نیز ظریف و موگرینی با صدور بیانیه‌ای مشترک اجرای برجام را اعلام کنند. انتشار این خبر در آن موقع البته که با جنجال‌های بسیاری همراه شد. عده‌ای این موضوع را به معنای پایان ایران قدرتمند هسته‌ای ارزیابی کردند و اینگونه تعبیرشان بود که دولت تا می‌توانسته در برجام به غرب امتیاز داده و ذلیل واقع شده است. ماجرای بتن ریزی در اراک به قدری با سرعت، تبدیل به یک پروپاگاندای خبری از سوی اصولگرایان شد که حتی دل موافقان دولت و مردم را به لرزه درآورد. به طوری که حتی موافقین برجام نیز به این باور رسیده بودند که رآکتور اتمی اراک با بتن‌ریزی پر شده است. »
در همین گزارش به گفتگوی صالحی با تلویزیون استناد می‌شود: «صالحی در مورد انتقادات رآکتور آب سنگین و اینکه قلب رآکتور با بتن پر شده، علنا گفت: چاله رآکتور اراک یک کالندریا که مخزن قرار گرفتن سوخت است را خارج کردیم و از آنجایی‌که طراحی عوض می‌شود، مخزن را خارج کردیم تا مخرن جدید را قرار دهیم. اما آن زمان من لوله‌های مشابه را برای مخزن سوخت رآکتور اراک خریداری کردم و فقط یک نفر در کشور اطلاع داشت آن موقع لوله‌های مخزن سوخت رآکتور را با بتن پر کردیم ولی الان لوله‌های دیگری داریم. آن زمان این مطلب را اعلام نکردیم چون می‌دانستیم که آن‌ها بدعهدی می‌کنند و حضرت آقا هم فرموده بودند مراقب بدعهدی آن‌ها باشید بنابراین باید با یک فراست و هوشمندی کار را پیش می‌بردیم که اگر قرار شد زمانی برگردیم کار سریع انجام شود. ما لوله‌های مخزن سوخت رآکتور را که بیرون آورده بودیم با بتن پر کردیم ولی مشابه آن لوله‌ها را داشتیم.»
با علنی شدن غنی‌سازی ۶۰ درصدی، برای دومین بار، دلواپسان و منتقدان دولت، تیم مذاکره‌کننده و مسئولان آژانس انرژی اتمی و نیز طرف‌های غربی رودست می‌خورند، رودست خوردن‌هایی که می‌تواند در تاریخ به یادگار بماند.
در همین راستا؛ «النا چرننکو» در روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو نوشت: ایران در اقدامی بی‌سابقه، غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کرد و به زودی هزار سانتریفیوژ دیگر در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب خواهد کرد. این اقدام، پاسخ تهران به خرابکاری سازماندهی شده توسط اسرائیل در شبکه توزیع برق در تاسیسات هسته‌ای نطنز است که مقامات ایرانی آن را «تروریسم هسته ای» می‌دانند. کارشناسان که کامرسانت با آن‌ها گفتگو کرده، تصمیم ایران را بی‌سابقه خواندند، اما آن‌ها در مورد عواقب احتمالی آن اختلاف نظر دارند. در کنار این دو موضوع، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز امیدواری از حصول پیشرفت در مذاکرات وین تاکید کرد که ایران آژانس را در جریان غنی‌سازی ۶۰ درصد قرار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید