آنچه آن خسرو کند...؟

کدخبر: ۴۰۶۳۳۹
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، موضع‌گیریِ کشورهای اروپایی در برابر خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز را ضعیف دانسته و آن را مورد انتقاد قرار داده است. این در حالی است که محمد جواد ظریف، از موضع‌گیری روسیه در این مورد استقبال و تشکر کرده است.

در پی اعلام رسمی خرابکاری در تأسیسات نطنز، اتحادیۀ اروپا با صدور بیانیه‌ای "هرگونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین را مردود" دانست. سخنگوی رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیۀ اروپا نیز ضمن محکوم کردن این حادثه، خواستار روشن شدن فوری شرایط آسیب دیدن تأسیسات هسته‌ای نطنز شده بود.
در این میان، وزارت خارجۀ روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای، اظهار امیدواری کرده بود که حادثۀ نطنز به هدیه‌ای برای مخالفان برجام تبدیل نشود.
در این بیانیه تأکید شده بود که اگر این حادثه عامدانه و از روی قصد صورت گرفته باشد، لازم به محکومیت شدید است.
در عین حال، میخائیل اولیانوف نمایندۀ روسیه در مذاکرات وین، خواستار خویشتنداری ایران در برابر خرابکاری در تأسیسات نطنز شد و تأکید کرد:
"ما همه همچنان امیدواریم افرادی که این عمل خرابکارانه را مرتکب شدند به آرزویشان برای ایجاد مشکل در روند احیای برجام نرسند."
راستش من هر چه در موردِ نوعِ موضع‌گیری اروپا و روسیه در برابر ماجرای نطنز دقت کردم، تفاوت معناداری بین آنها ندیدم. از این رو برایم قابل فهم نیست که چرا وزیر خارجه از موضع روسیه در برابر خرابکاری در نطنز تشکر و در همان حال، معاونش از موضع مشابه اروپا در این باره انتقاد کرده است!
آیا این هم از عوارض "چرخش به شرق" است و مصداقِ: آنچه آن خسرو کند شیرین بود؟
جالب اینکه اصولگرایان تندرو نیز توصیۀ روسیه به خویشتنداری جمهوری اسلامی در برابر خرابکاری در نطنز را به کلی نادیده گرفتند و در عوض، آن دسته از کارشناسان داخلی را که توصیۀ مشابهی مطرح کرده بودند تا توانستند مورد حمله و اتهامِ وابستگی به غرب قرار دادند!
ظاهراً در جبهۀ اصولگرایان اوضاع شیر تو شیرتر از آن است که به وصف آید!

منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید