معرفی پدر موشکی حزب‌الله لبنان + تصاویر

کدخبر: ۴۰۷۵۵۸
اقتصادنیوز: سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بود که شامگاه ۲۹ فروردین عروج کرد.
معرفی پدر موشکی حزب‌الله لبنان + تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شامگاه ۲۹ فروردین بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبری تلخ را اعلام کرد؛ خبری از عروج شهادت‌گونه سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ سرداری که یکی از نیروهای خدوم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. 

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز اعلام کرد سردار حجازی از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس بوده و همواره پس از جنگ از عوارض شیمیایی رنج می‌برده و در مقاطع مختلف نیز در بیمارستان بستری می‌شده است.

به گفته سردار شریف، جمع‌بندی پزشکان پس از درگذشت سردار حجازی این بوده که عمده ترین دلیل شهادت ایشان عوارض شیمیایی است و به همین دلیل کمیسیون مربوطه که شب گذشته در بیمارستان بقیه الله تشکیل شد ایشان را به عنوان جانباز شهید معرفی کرد.

در این گزارش می خواهیم تا با زندگی‌نامه این سردار شهید اسلام بیشتر آشنا شویم.

تصویری از دوران جوانی سردار حجازی در کنار سردار شهید احمد کاظمی
سردار حجازی

سردار حجازی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس 

سردار سرتیپ پاسدار سیدمحمد حسین‌زاده حجازی که بیشتر به نام سردار حجازی شناخته می‌شود در سال ۱۳۳۵ در اصفهان چشم به جهان گشود. او دوران ابتدایی و دبیرستان خود را در زادگاهش گذراند و پس از اخذ دیپلم با وقوع انقلاب اسلامی و تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عضویت این نهاد انقلابی درآمد. سردار حجازی در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عضوی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناطق آذربایجان غربی و کردستان رفت تا با شورش و آشوب ضد انقلاب در این منطقه مقابله کند.  

سردار حجازی

شورش و آشوب ضد انقلاب که در غرب کشور مهار شد، رژیم بعث صدام به کشورمان حمله کرد و می‌خواست تا طی ۷ روز ایران اسلامی را به تصرف خود دربیاورد. اما ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه نیرو‌های مردمی به مقابه با صدام و رژیم بعثی عراق مشغول شدند. سردار حجازی و همرزمانش که به تازگی از درگیری‌های ضد انقلاب در غرب کشور فارغ شده بودند به جبهه‌های جنوب رفتند. او در دوران دفاع مقدس مسئول سازماندهی و اعزام نیرو‌های مردمی و در برهه‌ای هم مسئول اعزام نیرو به جبهه‌های جنوب بود.

سردار حجازی

سردار حجازی در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌هایی همچون ریاست ستاد ستاد سپاه منطقه دوم کشور، جانشین فرمانده سپاه منطقه چهارم، جانشین فرمانده قرارگاه سلمان در جبهه‌های میانی و غرب و جانشینی فرمانده قرارگاه قدس سپاه را برعهده داشت.  

سردار حجازی

سردار حجازی در دوران پس از دفاع مقدس و حضور در محور مقاومت

سردار حجازی پس از پایان دفاع مقدس نیز در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماند و در مسئولیت‌های مهمی همچون معاون هماهنگ‌کننده و معاون نیروی انسانی نیروی مقاومت بسیج، فرماندهی نیروی مقاومت بسیج (۱۳۷۶ - ۱۳۸۶)، ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (۱۳۸۶ - ۱۳۸۷)، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(۱۳۸۷ - ۱۳۸۸)، جانشین قرارگاه ثارالله (ع) (۱۳۸۷)، معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیرو‌های مسلح (۱۳۸۸ - ۱۳۹۳)، حضور در جبهه مقاومت (از ۱۳۹۳ تا شکست داعش) و جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (از دی ۱۳۹۸ تا ۲۹ فروردین ۱۴۰۰) ایفای نقش کرد.

سردار حجازی

مدارج علمی و دانشگاهی سردار حجازی چه بود؟

سردار حجازی از اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) بود که توانست تا مدارک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را از دانشگاه تهران و دکترای مدیریت استراتژیک را از دانشکده عالی دفاع ملی اخذ کند.

سردار حجازی

پدر موشکی حزب الله لبنان 

معروف است که سردار حجازی از افراد موثر و طبق گفته برخی از منابع، موسس واحد موشکی حزب الله لبنان نیز بوده است. او در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹ و طی مصاحبه‌ای با شبکه المیادین درباره توان موشکی حزب الله لبنان گفته بود: شما به نظر کارشناسان اسرائیلی مراجعه کنید تا عمق وحشت آنان را متوجه شوید. یکی از اسرائیلی‌ها گفته بود که ۲۰۰ موشک دقیق برابر با هزاران موشک غیردقیق است. گفته بودند که اجازه نمی‌دهند این موشک‌ها به دست حزب‌الله برسد. خب شما می‌دانید که سید حسن نصرالله که فرد صادقی است گفت که این موشک‌ها به دست حزب‌الله رسیده است. تعدادش هم بیشتر از چیزی است که دشمن تصور می‌کند. امروز مقاومت دارای امکانات خوبی است و اگر دشمن حماقتی کند، حتما پشیمان خواهد شد.

سردار حجازی

روایتی از حضور سردار سلیمانی در جبهه مقاومت از زبان سردار حجازی

سردار حجازی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با حضور سردار سلیمانی این نیرو قدرتمندتر شد گفته بود که بله، با آمدن شهید سلیمانی به نیروی قدس، گستردگی کمی و کیفی بزرگی پیدا کرد، زیرا از واحد به نیروی قدس تبدیل شد. دیگر مثل یک اداره نبود بلکه نیرویی بود با همه ابعاد. شخصیت سردار سلیمانی که شخصیتی فعال، دورنگر و پرتلاش و اهل ریسک بود و شجاعت لازم را داشت، سبب توسعه نیرو شد. اتفاقات پیاپی که در منطقه افتاد، سبب گسترده شدن فعالیت نیروی قدس شد از جمله عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان و بعدا جنگ سی‌وسه روزه و بعد اتفاقات دیگر تا داعش و دیگر نیرو‌های تروریستی در منطقه... هر جا مسئولیت و ماموریت باشد سبب تحرک و بالندگی و بلوغ و رشد می‌شود. اقدامات دشمن در منطقه مثل اشغال عراق، افغانستان، حمایت دشمن از داعش و تروریست‌ها در منطقه و جنایاتی که در حق فلسطینی‌ها شد، عواملی شد برای توسعه نیروی قدس.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید