سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

میدان مین جلوی پای بایدن/اسرائیل، لبنان را هدف گرفت /با دستان خونین تاریخ می نویسید

کدخبر: ۴۱۳۱۲۳
در حالی که دولت آمریکا در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است، وارد میدان مینی با بیش از ۷۰۰ تحریم ایران شده که لغو آن‌ها راحت نخواهد بود.
میدان مین جلوی پای بایدن/اسرائیل، لبنان را هدف گرفت /با دستان خونین تاریخ می نویسید

به گزارش اقتصادنیوز، گزارشی از میدان مین بر سر راه بایدن، اعتراض به مشارکت جمهوری‌خواهان در تضعیف دموکراسی، درخواست خروج نیروهایی آمریکایی پس از شکست ترامپ در انتخابات، هدف قرار گرفتن لبنان توسط اسرائیل، پیروزی مستقلین و چپ‌ها در انتخابات بازنگری قانون اساسی در شیلی، تنش در نشست رهبران غرب بالکان، ورود بیش از ۵ هزار پناهجو در یک روز به سئوتای اسپانیا و کاهش جان‌باختگان کرونا در آمریکا به پایین‌ترین سطح 14 ماه اخیر سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

میدان مین بایدن

رویترز گزارشی از میراث دونالدترامپ برای جو بایدن درباره ایران منتشر کرده که می‌گوید در حالی که دولت آمریکا در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام است، وارد میدان مینی با بیش از ۷۰۰ تحریم ایران شده که لغو آن‌ها راحت نخواهد بود.

3

به نوشته رویترز، آمریکا برای بازگشت به برجام باید تحریم‌های وضع‌شده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ علیه ۷۰۰ فرد و نهاد مرتبط با ایران را رفع کند. رویترز مدعیست این آمار را بر اساس شمارش تحریم‌های وضع‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به دست آورده است. این آمار در حالی ارائه می‌شود که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران ماه پیش تعداد تحریم‌هایی که آمریکا باید رفع کند را ۱۵۰۰ مورد عنوان کرده بود.

مشارکت جمهوری‌خواهان در تضعیف دموکراسی

به گزارش آسوشیتدپرس، لیز چنی، نماینده مجلس در ایالات متحده که به تازگی به دلیل به چالش کشیدن دونالد ترامپ از کادر رهبری جمهوری‌خواهان مجلس برکنار شده، از همکاران جمهوری‌خواه خود انتقاد کرد که چرا شورش 6 ژانویه را کوچک جلوه می‌دهند و دروغ‌های ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات 2020 را تأیید می‌کند و آن‌ها را متهم به شراکت در تضعیف دموکراسی کرده است.

8

چنی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بی تردید یک حمله همچون حمله ششم ژانویه به کنگره آمریکا ممکن است در صورتی که جلوی ادعاهای دونالد ترامپ گرفته نشود، دوباره اتفاق بیفتد. او تاکید کرده که این روند خطرناک است و من فکر می کنم ما باید تصدیق کنیم که چطور زمام امور ممکن است از دست ما خارج شود. ما باید تصدیق کنیم چه اتفاق ناگواری برای ملت است که یک رئیس جمهور سابقی که به شکستش در انتخابات اذعان نکرده، همچنان از این صحبت کند که نظام انتخاباتی ما نمی تواند کارکرد داشته باشد. نمی تواند اراده ملت را محقق سازد.

چنی در پاسخ به این‌که آیا به اعتقاد او کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان از کالیفرنیا و الیز استفانیک، جانشین چنی در رده شماره سه رهبری جمهوریخواهان در این مجلس، با تایید ترامپ با او همدست هستند گفت: بله آنها با او همدست هستند. استفانیک که مورد حمایت ترامپ و دیگر رهبران حزب جمهوریخواه است روز یکشنبه ارزیابی کرد که جمهوریخواهان اکنون در هدفشان برای شکست دادن دموکرات ها در حالی که ترامپ نقشی کلیدی در موفقیت آینده جمهوریخواهان ایفا می کند، متحد هستند. لیز چنی اعتراف کرده که در حال حاضر اکثریت حزب جمهوری‌خواه، آن جایی که من هستم، نیستند.

درخواست خروج نیروهایی آمریکایی پس از شکست در انتخابات!

به نوشته ایندیپندنت، رئیس ‌جمهوری سابق آمریکا بعد از شکست در انتخابات نوامبر 2020 با ارسال نامه‌ای به پنتاگون خواستار خروج نیروهای آمریکا از پایگاه‌های این کشور در سراسر دنیا شده است. به گزارش این روزنامه، یکی از دستیاران نزدیک ترامپ، جان مک‌انتی، روز 9 نوامبر 2020  یادداشتی با دستخط ترامپ را به داگلاس مک‌گره‌گور، افسر بازنشسته ارتش آمریکا داده و به او گفته است: این کاری است که رئیس‌جمهور می‌خواهد شما انجام دهید.

7

ترامپ در این یادداشت خواستار خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، عراق و سوریه شده است. او علاوه بر این از  داگلاس مک‌گره‌گور خواسته خروج آمریکایی‌ها از آلمان را تکمیل کرده و نظامیان آمریکایی را از آفریقا هم خارج کند. بر اساس این گزارش مقام‌های ارشد نظامی آمریکا از این دستور وحشت‌ زده شده ‌اند و انجام چنین اقدام مهمی قبل از اتمام ریاست ‌جمهوری ترامپ را ممکن نمی‌دانسته‌اند. این گزارش تاکید می‌کند این یادداشت به امضای ترامپ رسیده بود اما حتی کارکنانی که وظیفه‌شان تأیید کردن نامه‌های ارسال ‌شده برای رئیس ‌جمهوری بود، نمی‌دانستند این نامه از کجا آمده بود. سرانجام سران امنیت ملی آمریکا متوجه شدند که ترامپ خودش قصد داشته به صورت مخفیانه هدایت سیاست‌های نظامی را به عهده بگیرد.

اسرائیل لبنان راهدف گرفت

اگر چه به طور رسمی اعلام شده که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، در تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن حمایت از حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر حمله‌های راکتی،  بر حمایت آمریکا از برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و غزه تاکید کرداست، اما پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد، دولت بایدن هیچ مهلت نهایی آتش بس در نوار غزه را برای اسرائیل تعیین نکرده است.  با این حال  دولت بایدن تأکید کرده است توانش برای مهار فشارهای بین المللی بر اسرائیل کم کم در حال به پایان رسیدن است.

9

در همین حال، در شرایطی که مقرر است امروز (سه‌شنبه) شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری‌ها نشست اضطراری برگزار کند، ارتش اسرائیل سحرگاه امروز به سوی لبنان نیز آتش گشود. ارتش اسرائیل ادعا کرده که حملات نظامیان این کشور به خاک لبنان در پاسخ به شلیک راکت به شمال اسرائیل بوده است. حملات طرفین از سوی غزه و اسرائیل هم هم‌چنان ادامه دارد.

 در این شرایط رهبران فلسطینی سرزمین‌های اشغالی هم اعلام کردند که امروز، هم‌گام با فلسطینیان کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی اعتصاب سراسری برقرار می‌کنند. اعتصاب سراسری اعراب و فلسطینیان در حالی است که از شدت و گسترده درگیری‌های هولناک داخلی هفته گذشته میان یهودیان و اعراب در سرزمین‌های اشغالی، به میزان محسوسی کاسته شده و اوضاع در دو روز گذشته آرام‌تر بوده است. از فضای پرتنش شرق بیت‌المقدس و مسجدالاقصی نیز که این دور از بحران از آن‌ آغاز شد، در روزهای اخیر تا حد زیادی کاسته شده است.

اردوغان خطاب به بایدن: با دستان خونین تاریخ می‌نویسید

به گزارش دویچه وله، رجب طیب اردوغان در سخنرانی اخیر خود به هم‌پیمانان ترکیه در ناتو حمله کرد و سیاست آنان را بالاخص در مورد خاورمیانه مورد انتقاد قرار داد. رئیس جمهور ترکیه در اظهارات خود به سیاست آمریکا در قبال اسرائیل با لحنی شدید تاخت و دولت اتریش را نفرین کرد. اردوغان خطاب به بایدن گفت: «شما با دستان خونین خودتان متاسفانه تاریخ می‌نویسید. این شما هستید که ما را وادار به گفتن چنین موضوعی کرده‌اید». انتقاد شدید اردوغان به سیاست آمریکا در قبال اسرائیل برخاسته از تصویب فروش تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل است. گفته می‌شود که دولت آمریکا با فروش ۷۳۵ میلیون دلار سلاح به اسرائیل موافقت کرده است.

10

اردوغان همچنین دولت اتریش را به علت نصب پرچم اسرائیل مورد انتقاد قرار داد. اتریش در همبستگی با اسرائیل پرچم آن کشور را بر ساختمان دفتر صدراعظم و همچنین در وزارت امور خارجه خود نصب کرده بود. اردوغان بار دیگر خواستار اداره شهر بیت‌المقدس توسط یک کمیسیون مشترک و تحریم‌ بین‌المللی اسرائیل برای مجبور کردن این کشور به توقف «قتل عام» فلسطینان در نوار غزه شد. شده است. به باور او، کمیسیونی متشکل از نمایندگان مسیحی، یهودی و مسلمان می‌بایست این شهر را اداره کنند.

پیروزی مستقلین و چپ‌ها در انتخابات بازنگری قانون اساسی در شیلی

به گزارش بی‌بی‌سی، نامزدهای مستقل و مخالف دو سوم اصلی کرسی‌های شورایی را به دست آوردند که قرار است قانون اساسی شیلی را بازنویسی کنند. قانون اساسی جدید قرار است جایگزینی قانون اساسی دوران حکومت نظامی ژنرال آگوستو پینوشه شود. کمتر از یکسال پیش اکثریت قریب به اتفاق شیلیایی‌ها در یک همه پرسی به بازنویسی قانون اساسی رأی مثبت دادند. این همه‌پرسی در واقع نتیجه تظاهرات گسترده خیابانی بود که یکسال پیش از آن برگزار شده بود. یکی از خواسته‌های معترضان اصلاح قانون اساسی قدیمی دوران دیکتاتوری بود که به اعتقاد آنها ریشه بسیاری از نابرابری‌های شیلی است و در آن بخش خصوصی از وزن بسیار زیادی در جامعه برخوردار شده است. در حال حاضر میلیون‌ها شیلیایی زیر بدهکاری‌های سنگین قرار دارند، اغلب به خاطر هزینه تحصیل یا صندوق‌های بازنشستگی وابسته به بخش خصوصی.

11

در این انتخابات نامزدهای مورد حمایت دولت راستگرا تنها حدود یک چهارم کرسی‌ها را به دست آوردند. سباستین پینیرا، رییس جمهوری دست‌راستی شیلی گفت این یک انتخابات تاریخی بود که در آن شهروندان پیام روشنی ارسال کرده‌اند. او همچنین تصدیق کرد که خواست‌ها و انتظارات مردم با دولت او و دیگر احزاب سنتی تفاوت داشت. اکنون با شمارش ۹۸.۳ درصد آرا، نامزدهای مستقل ۴۸ کرسی، نامزدهای کمونیست و چپ ۲۸ کرسی، کاندیداهای چپ میانه ۲۵ کرسی و ائتلاف جناح راست ۳۷ کرسی بدست آورده‌اند. هفده کرسی نیز به نمایندگان گروه‌های بومی اختصاص یافته است.

تنش در نشست رهبران غرب بالکان

به گزارش یورونیوز، نشست روز گذشته سران کشورهای غرب منطقه بالکان در اسلوونی با تنش بین رهبران صربستان و کوزوو بر سر تغییر مرزهای این منطقه همراه بود. اسلوونی و کرواسی که به عضویت اتحادیه اروپا در آمده اند در این اجلاس با شش کشور دیگر منطقه غرب بالکان که به دنبال عضویت در این اتحادیه هستند شرکت کرده بودند. قرار بود در این نشست سالانه که بیشتر جنبه ای تشریقاتی دارد قطعنامه ای مبنی بر «غیرقابل تغییر بودن» مرزهای کنونی در منطقه صادر شود.

12

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان با استفاده از عبارت «غیرقابل تغییر بودن» مرزهای کنونی مخالفت کرد زیرا استفاده از این عبارت برای بلگراد به طور مستقیم به معنای به رسمیت شناختن مرزهای کوزوو است. در حال حاضر کوزوو عضو سازمان ملل متحد نیست و صربستان به همراه روسیه و چین، متحدان قدرتمند خود، استقلال آن را به رسمیت نمی شناسد.

در مقابل ویوسا عثمانی، رئیس جمهوری کوزوو در سخنانش تاکید کرد که تشکیل کوزوو به عنوان کشوری «مختار و مستقل» یک طرح «دائمی» است. وی اظهار داشت: «هیچ چیز و هیچ کسی نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد. اگر واقعا به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستیم باید ماجراجویی های خطرناک بر سر مرزها قاطعانه از سوی همه ما رد شود». تنش در نشست رهبران غرب بالکان در اسلوونی در حالی روی داد که چند هفته پیش سندی منتشر شد که تدوین آن به یانز یانشا، نخست وزیر اسلوونی نسبت داده شده است. در این سند تغییراتی در مرزهای سراسر غرب بالکان پیشنهاد شده بود. یانز یانشا تدوین سند مذکور را رد کرده است. تغییر مرزها در منطقه بالکان موضوعی بسیار حساس و جنجالی محسوب می شود زیرا کشمکش بر سر مرزها در این منطقه در دهه ۱۹۹۰ میلادی منجر به مرگبارترین خونریزی در قاره اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون شد.

ورود بیش از ۵ هزار پناهجو در یک روز به سئوتای اسپانیا

به گزارش بی‌بی‌سی، به گفته مقام‌های محلی طی یک روز دست‌کم پنج هزار پناهجو از مراکش خود را به منطقه سئوتای اسپانیا رسانده‌اند. منطقه خودمختار سئوتا در شمال آفریقا، هم مرز با مراکش و تحت حاکمیت اسپانیا است. ورود این تعداد پناهجو رکوردی تازه به شمار می‌آید. آنها می‌گویند دستکم صدها کودک در میان این مهاجران حضور دارند. این پناهجویان یا خود را با شنا از کنار نرده‌های مرزی به منطقه سئوتا می‌رسانند یا هنگام جزر و مد قدم به دریا می‌گذارند.

14

گفته می‌شود مرزبانان مراکشی جلوی آنها را نگرفتند. منطقه خودمختار تحت کنترل اسپانیا در شمال آفریقا تبدیل به کانون توجه پناهجویان آفریقایی شده است. مقامات محلی مهاجران را به یک مرکز پذیرش مهاجران منتقل کردند. آرانچا گونزالس، وزیر خارجه اسپانیا گفته پیش از این هم برخی از این مهاجران به مراکش بازگردانده شده بودند.

کاهش جان‌باختگان کرونا در آمریکا به پایین‌ترین سطح 14 ماه اخیر

بر اساس بررسی‌های رویترز، هفته گذشته تعداد جان‌باختگان در آمریکا در اثر ابتلا به کرونا به کمترین سطح خود در ۱۴ ماه گذشته رسید. بنابر این گزارش، هفته گذشته آمار متوسط روزانه جان‌باختگان حدود ۶۰۰ نفر بود. این در حالی است که در ژانویه متوسط تلفات روزانه سه هزار نفر بود.

15

از سوی دیگر در هند با کاهش قابل توجه شمار مبتلایان جدید  در یک شبانه‌روز، امید به عبور از شرایط بحرانی یک ماه گذشته افزایش یافته است. در دهلی نو پایتخت هند که ۲۲ میلیون نفری جمعیت دارد، تعداد موارد روزانه نسبت به هفته گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته، و از ۱۱هزار به دوهزار نفر در روز رسیده است. با این همه متخصصان بهداشتی گوشزد می کنند، به دلیل ناهماهنگی در اعمال قرنطینه و محدودیت رفت و آمد، تا مهار همه‌گیری کرونا در اغلب نقاط هند، راه زیادی باقی­ است

هم‌چنین نتیجه یک نظرسنجی که در روزنامه آساهی منتشر شده نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد جمعیت ژاپن با برگزاری بازی های المپیک در تابستان امسال مخالف هستند.

بی‌بی‌سی هم گزارش داده بحران کرونا در هند موجب شده که برنامه جهانی توزیع واکسن کرونا، کوواکس، هم اکنون ۱۴۰ میلیون از آنچه برنامه‌ریزی شده بود عقب‌تر باشد.  موسسه «سرم هند» که بزرگترین تولید‌کننده در برنامه کوواکس است، به دلیل ممنوعیت صادرات واکسن از هند قادر به انجام تعهداتش نبوده است. در همین حال، یونیسف از آلمان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا (اعضای گروه هفت کشور صنعتی) و اتحادیه اروپا خواسته که واکسن‌های مازاد خود را سریع‌تر به کوواکس اهدا کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید