سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

تنش دریایی ایران-آمریکا /اسرائیل موشک باران شد

کدخبر: ۴۱۱۴۳۰
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد یک مرحله بی‌وفقه شده و درباره آنچه در وین در جریان است، خوش‌بین است. با این حال آمریکا اعلام کرده برجام را مانعی بر سر راه اعمال تحریم‌های جدید نمی‌بیند.
تنش دریایی ایران-آمریکا /اسرائیل موشک باران شد

به گزارش اقتصادنیوز، عدم ممانعت برجام از تحریم‌های جدید، تمدید توافق موقت ایران و آژانس و بازگشت به مسیر اصلی، ادامه فشار حامیان ترامپ بر رهبران حزب جمهور‌خواه، تنش دریایی جدید در خلیج فارس، هشدار اسرائیل به آمریکا درباره دخالت در امور داخلی و صدور مجوز واکسن فایزر برای نوجوانان سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

برجام مانع تحریم‌های جدید نیست

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در تازه‌ترین کنفرانس خبری خود اعلام کرده مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران، قراراست تا اطلاع ثانوی بدون توقف ادامه داشته باشد. به گفته او به تازگی رابرت مالی، سرپرست هئیت آمریکا، برای چهارمین دور مذاکرات به وین بازگشت و «ما انتظار داریم این مذاکرات چندین دور» ادامه داشته باشد. با این حال، پرایس گفت کماکان ارزیابی آمریکا از این مذاکرات این است که چالشهای عمده ای وجود دارند.

1

پرایس، در بخش دیگری از سخنانش گفته توافق هسته‌ای مانع اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با سایر حوزه‌ها از جمله حقوق بشر، تروریسم و نیروهای نیابتی و نیز برنامه موشکی بالستیک نخواهد شد. او افزود «پایبندی به تعهدات هسته‌ای لازم است، اما به تنهایی کافی نیست. علاوه بر اینکه مفاد برجام باید مفصل‌تر و قوی‌تر شود، به دنبال مذاکره درباره توافق‌های بعدی هستیم که موضوعاتی را از جمله موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و نیروهای نیابتی و سایر نگرانی‌های منطقه‌ای در بر بگیرند». او مدعی شده یکی از ابزار‌هایی که در زمینه تحت فشار قرار دادن ایران در اختیار داریم بی تردید تحریم است. در برجام هیچ بندی برای جلوگیری از تحریم‌های مرتبط با مسائل دیگر وجود ندارد. از این رو، ما از تحریم‌ها برای پاسخگو کردن تهران استفاده خواهیم کرد.

تمدید توافق موقت ایران و آژانس؛ بازگشت به مسیر اصلی

پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از دو دیپلمات آگاه مدعی شده انتظار می‌رود توافق موقت سه ماهه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از تاریخ انقضای آن در ۳۱ اردیبهشت، ۲۱ ماه مه، دوباره تمدید شود.  در حال حاضر یکی از نگرانی‌های دیپلمات‌های فعال در توافق هسته‌ای سررسیدن موعد این توافق موقت و پاک شدن فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های آژانس از سوی ایران است.

2

هم‌چنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد یک مرحله بی‌وفقه شده و درباره آنچه در وین در جریان است، خوش‌بین است. او در این سخنان به محدودیت زمانی و انجام مذاکرات حساس و فشرده بین نمایندگان کشورهای حاضر در وین اشاره کرده و گفته یک فرصتی وجود دارد و این پنجره تا پایان ماه باز خواهد بود». بورل هدف اصلی مذاکرات وین را بازگشت به مسیر اصلی خوانده و گفته در این مسیر پیشرفت‌های نسبی‌ به دست آمده ولی تا بر سر همه چیز توافق نشود، توافقی به دست نیامده است.

هم‌چنین بیش از 50 تن از رهبر دموکرات با ارسال نامه‌ای از جو بایدن خواسته‌اند که مجدداً به برجام برگشته و تحریم‌های بدخواهانه ترامپ را کنار گذارد و تأکید کرده‌اند رفع تحریم‌های وضع‌شده در دولت پیشین این کشور را نباید امتیاز به ایران تلقی کرد.. این اولین نامه رهبران حزب دموکرات به بایدن پیرامون برجام است. این نامه با اشاره به رفتارهای مخرب باب ممندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجه سنا متذکر شده‌اند سناتور منندز ممکن است با دیپلماسی بایدن با ایران مخالف باشد ، اما او به وضوح یک فرد تنهاست و حزب دموکرات به عنوان یک حزب به طور کلی از بایدن حمایت می کند - و می خواهد او تلاش بیش‌تری بکند.

ادامه فشار حامیان ترامپ بر رهبران حزب جمهور‌خواه

به دنبال ادامه فشارهای هوادارن دونالد ترامپ به رهبران حزب جمهوری‌خواه برای تسویه حساب با اعضای ارشد مخالف ترامپ در حزب، کوین مک‌کارتی نماینده جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان اعلام کرد از کنار گذاشته شدن لیز چینی از مقام شماره سه مدیریتی و جایگزینی الیز استفانیک به جای او حمایت می‌کند. لیز چینی از نمایندگان جمهوری‌خواه منتقد دونالد ترامپ رئیس جمهوری قبلی آمریکا است. الیز استفانیک، از حامیان جدی رئیس جمهوری قبلی آمریکا محسوب می‌شود.

3

مک‌کارتی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز گفته که از الیز استفانیک حمایت می‌کند و افزوده: «ما می‌خواهیم در حرکت رو به جلو، متحد باشیم و به نظرم این چیزی است که به آن خواهیم رسید». لیز چینی، نماینده جمهوری‌خواه ایالت وایومینگ و دختر دیک چینی، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در زمان جرج بوش (پسر) است. او از جمله معدود جمهوریخواهانی بود که سال گذشته، به دومین استیضاح دونالد ترامپ، رای مثبت داد.

4

کوین مک‌کارتی گفته کنار گذاشتن لیز چینی ارتباطی به رای او در جریان استیضاح ندارد و افزود خانم چینی تلاش‌های برای بازپس گرفتن مجلس نمایندگان به دست جمهوری‌خواهان را منحرف می‌کند. استیو اسکالیس، نفر دوم مدیریت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان هم از الیز استفانیک حمایت کرده است.

تنش دریایی جدید در خلیج فارس

به گزارش آسوشیتدپرس، پنتاگون مدعی شده روز گذشته یکی از شناورهای گارد ساحلی ایالات متحده پس از آن که ۱۳ فروند قایق سپاه پاسداران به این شناور و دیگر کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز نزدیک شدند، با شلیک حدود ۳۰ گلوله هشدار داده است. این دومین رویارویی نیروهای دریایی ایالات متحده و جمهوری اسلامی طی کم‌تر از یک ماه محسوب می‌شود. بار نخست نیز ایالات متحده اعلام کرد که یکی از شناورهای نظامی آن به خاطر اقدامات غیرمحتاطانه قایق‌های ایرانی ناگزیر از شلیک هشدار شده.

6

به ادعای جان کربی، سخنگوی پنتاگون، پس از آن‌که قایق‌های تندروی ایرانی به ۱۵۰ یاردی شش فروند شناور ارتش ایالات متحده از جمله شناور یواس‌اس مونتری رسیدند، نیروی دریایی آمریکا اقدام به شلیک گلوله اخطار کرد. کربی افزود که شناور گشتی مائویی با یک مسلسل ۵۰ کالیبری حدود ۳۰ گلوله اخطار شلیک کرد تا در نهایت قایق‌های ایرانی صحنه را ترک کردند. به گفته او که شمار قایق‌های ایرانی به نسبت حادثه قبلی بیشتر بود.

هشدار اسرائیل به آمریکا: در امور داخلی ما دخالت نکنید!

در شرایطی که طی درگیری‌های اخیر در فلسطین اشغالی میان نیروهای اسرائیلی و فلسطین دست‌کم 24 نفر کشته و بیش از 700 نفر زخمی شده‌اند، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع اسرائیلی نوشته مقامات اسرائیل از دولت بایدن خواسته‌اند تا در امور داخلی‌شان مداخله نکند. این در حالی است که اسرائیل سالانه در حدود 4 میلیارد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می‌کند. این اولین بحران در سرزمین‌های اشغالی است که دولت بایدن با آن روبرو شده است. اسرائیل پس از چهار سال همراهی دولت ترامپ با سیاست‌هایش، اکنون با دولتی روبرو شده که رویکردی انتقادی نسبت به آن دارد.

0

تنها در شب گذشته، درپی شلیک بیش از دویست راکت حماس و حمله تلافی‌جویانه اسرائیل، ۲۲ نفر از جمله چند کودک در غزه کشته شدند. ناآرامی‌های اخیر در بیت‌المقدس پس از آن بالا گرفت که شماری از ساکنان فلسطینی منطقه «شیخ جراح» در بیت‌المقدس شرقی با احتمال رانده شدن از خانه‌هایشان به دلیل ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین روبه‌رو شدند. درحال حاضر، بیش از ۷۰ خانواده فلسطینی که حکم تخلیه دریافت کرده‌اند به دادگاه شکایت کردند. هم‌زمان اقدامات راست‌گرایان افراطی اسرائیلی برای برگزاری راهپیمایی خود در بیت‌المقدس شرقی که هر سال به مناسبت تصرف بیت‌المقدس شرقی در سال ۱۹۶۷ برگزار می‌شود با خشم و انتقاد شدید فلسطینیان رو به رو شده است.

صدور مجوز واکسن فایزر برای نوجوانان

به گزارش یورونیوز، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) اعلام کرد که مجوز استفاده اضطراری واکسن تولیدی شرکت‌های فایزر و بیون‌تک برای تزریق به نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله در این کشور داده شده است. جانت وودکوک، سرپرست سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این یک گام مهم در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ است». به گفته او این اقدام آمریکا را «به سوی پایان دادن به همه‌گیری کرونا و بازگشت به زندگی نرمال» نزدیکتر خواهد کرد. تاکنون ۲۶۰ میلیون از جمعیت این کشور دست کم یک نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند اما همزمان تقاضا برای دریافت واکسن کاهش چشمگیری در چند روز گذشته داشته است.

8

هم‌چنین آمار مرگ بر اثر کرونا در روز گذشته در انگلستان، اسکاتلند و ایرلند شمالی به صفر رسیده است. در همین حال سطح هشدار ویروس کرونا در انگلستان با توصیه متخصصان از چهار به سه کاهش یافته است. سطح هشدار سه به این معنی است که گرچه ویروس هنوز در گردش است ، اما انتقال آن دیگر زیاد نیست و یا به صورت تصاعدی افزایش نمی‌یابد. محدودیت‌های مربوط به کرونا در بریتانیا به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و در تازه‌ترین بازگشایی مکانهای عمومی بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور قرار است اجازه باز شدن فضای داخل بارها به روی عموم را در هفته آینده اعلام کند. کارشناسان گفته‌اند که مهار گسترده شیوع ویروس کرونا و رسیدن آمار مرگ‌های ناشی از آن در بریتانیا عمدتا به برنامه موفق تزریق واکسن در این کشور مربوط می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید